Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ole Møller
Ny bruger
Oprettet: 03-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6
|
Emne: Medier til brænding i realtime Sendt: 03-August-2006 kl. 12:18 |
Hej.
Jeg har for nylig erhvervet mig en Pioneer DVR-630H - og skal nu i gang med at overføre den bevaringsværdige del af VHS-arkivet til DVD. Til dette formål skal jeg nu have indkøbt et større antal brændbare dvd-skiver.
Der lader til at herske nogenlunde enighed her på forummet om at skiver af mærket 'Taiyo Yuden' er de bedste - og min recorder skulle også, ifølge manualen, være i stand til at highspeed brænde på de nyeste 16x discs.
MEN - hvis man nu skal brænde i real-time (det gør Pioneer'en f.eks. hvis man har redigeret en optagelse med såkaldt 'frame accuracy' - og gerne vil bibeholde denne 'accuracy' på den brændte disc), er det så muligt - og tilrådeligt - at brænde på 16x discs?
Hvis ikke - bør man så købe 1x-16x discs (som må formodes at være fleksible i forhold til brændingshastigheden) - eller får man et bedre resultat med 16x discs til highspeed-brænding og andre typer (evt. 1x-16x) til realtime-brænding? Og findes der 'Taiyo Yuden' discs der egner sig til begge dele?
OG - som et lille bonus-spørgsmål - hvad giver i det hele taget det bedste resultat? Pioneer'en er på det punkt en smule selvmodsigende, idet den på den ene side 'hævder' at highspeed kopiering giver en identisk kopi (hvilket må antages at være det optimale) - men på den anden side kopierer den åbenbart mere nøjagtigt ved lav hastighed...
Ole
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 03-August-2006 kl. 12:50 |
Jeg ville optage det ind på HDD i XP-kvalitet, klippe det til, kopiere det ud på en DVD-RW VR-Mode disk i RealTime (for at få seamless editing) og med optagekvalitet sat til passende størrelse (for at få disken fyldt helt ud).
Denne VR-disk kan du så HighSpeed kopiere ind på HDD igen og så kopiere den ud på en DVD-R Video-Mode disk når du er sikker på, at den er som du vil have den.
HighSpeed kopiering giver korrekt nok det bedste kvalitets-mæssige resultat, idet billed-informationen overføres bit for bit uændret fra HDD til DVD.
Du kan godt HighSpeed kopiere redigeret materiale selv om du har redigeret frame-accurate, men så vil Pioneer blot lave en kort pause ved klippe-punkterne, lidt à la lagskifte på købe-DVD'er. Det er så op til brugeren at afgøre om man kan leve med denne pause (og dermed bevare HighSpeed kopiering), eller om man hellere vil bruge tid på en RealTime-kopiering, hvor den kan lave det Seamless (dvs. uden pauser).
Grunden til denne problematik er MPEG-2 formatet (som benyttes på DVD). Det ligger rent faktisk som grupper af billeder (Group-of-Pictures, GOPs) på ca. et halvt sekunds varighed, og man kan ikke klippe i midten af en sådan. En GOP indeholder nemlig kun ét hel-billede - de resterende billeder i GOP'en er differens-billeder, hvor kun ændringerne fra de tidligere billeder er gemt. Det er altså ikke muligt at starte midt inde i en GOP, da man så mangler udgangspunktet for differenserne.
Pioneer har så valgt den mulighed, at de indlægger en SEEK kommando i billed-strømmen, så afspilleren - når den når til de sidste frame, der skal afspillers - "springer over" de frames, der ikke skal afspilles. Dette bevirker så, at der forekommer en lille pause, da afspilleren lige skal finde frem til det nye startpunkt, og hvis dette ligger inde i midten af en GOP, så skal den lige internt "afspille" GOP'en fra starten, så den kan levere det korrekte fuld-billede ved genoptagning af afspilning.
Denne søgning tager lidt tid på en DVD, men er øjeblikkelig på HDD, hvorfor afspilleren kan lave en RealTime afspilning-og-optagelse fra HDD til DVD uden disse pauser (hvis du har sat den op til "Frame Accurate" i opsætningen).
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
Ole Møller
Ny bruger
|
Sendt: 03-August-2006 kl. 13:45 |
Hej HeartWare
- og tak for svaret på bonusspørgsmålet. Jeg konkluderer at optagelser med megen redigering bør brændes realtime - mens optagelser uden redigering bedst kopieres i highspeed.
Dog - (og nu ved jeg godt at jeg bevæger mig væk fra det egentlige emne); Jeg synes ikke at kunne undgå at der enten er korte ophold i billede/lyd (ved frame accurate editing - uden seamless play) eller at lyden forsvinder kortvarigt omkring klippet (ved frame accurate editing - med seamless play). Dette også ved afspilning på HDD. Har du et bud på hvad jeg kan have overset?
Og har du eventuelt også en kommentar til det egentlige hovedspørgsmål vedrørende disc-typer?
mvh Ole
|
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 03-August-2006 kl. 20:32 |
Ole Møller skrev:
Der lader til at herske nogenlunde enighed her på forummet om at skiver af mærket 'Taiyo Yuden' er de bedste - og min recorder skulle også, ifølge manualen, være i stand til at highspeed brænde på de nyeste 16x discs.
MEN - hvis man nu skal brænde i real-time (det gør Pioneer'en f.eks. hvis man har redigeret en optagelse med såkaldt 'frame accuracy' - og gerne vil bibeholde denne 'accuracy' på den brændte disc), er det så muligt - og tilrådeligt - at brænde på 16x discs?
Hvis ikke - bør man så købe 1x-16x discs (som må formodes at være fleksible i forhold til brændingshastigheden) - eller får man et bedre resultat med 16x discs til highspeed-brænding og andre typer (evt. 1x-16x) til realtime-brænding? Og findes der 'Taiyo Yuden' discs der egner sig til begge dele? |
Taiyo Yuden producerer ganske rigtigt nogen af de bedste DVD medier, der kan købes. TY 16x medier er dog generelt ikke ligeså kompatible med forskellige brændere/recorder som f.eks. Verbatim 16x medier, og Verbatim 16x medier (både +R og -R) er designet til at være multi-speed, altså fungere godt ved alle hastigheder.
Jeg har endnu ikke prøvet a brænde et TY 16x DVD-R medie i real-time på min Sony RDR-HX910 recorder, så jeg kan ikke udtale mig om hvordan det fungerer.
Jeg har derimod med godt resultat brændt følgende DVD-R medier i real-time på min Sony recorder (det betyder ikke nødvendigvis at de vil fungere ligeså godt på en Pioneer):
Verbatim 16x DVD-R (MCC 03RG20) Sony AcuCORE 16x DVD-R (SONY 16D1) HP 16x DVD-R (CMC MAG. AM3)
Jeg kan godt prøve at brænde en TY 16x DVD-R skive i real-time for at teste resultatet, men det tager jo en rum tid, så jeg gør det kun på opfordring, og tidligst når jeg er færdig med at bruge min recorder for i dag!
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
Ole Møller
Ny bruger
|
Sendt: 03-August-2006 kl. 22:38 |
Hej DrageMester
Det er meget venligt af dig at tilbyde en 'test-kørsel' - og hvis du selv kunne have en interesse i at afprøve en TY 16x DVD-R skive i realtime-brænding, ville jeg da bestemt være interesseret i at høre om resultatet. Hvis det skulle vise sig at være lige så godt som med eksempelvis en Verbatim-skive, og TY-skiverne ellers i al almindelighed er de bedste, er der jo ingen grund til at skulle købe flere forskellige typer discs.
Derudover; Er du (og eventuelle andre, der måtte læse dette indlæg) enig(e) med HeartWare i at den bedste kopi-kvalitet fås ved highspeed-kopiering? Jeg synes nemlig at have hørt nogen anbefale, at man kopierer fra VHS til HDD i den bedst mulige kvalitet - og derefter kopierer til DVD i den kvalitet der nu bedst fylder discen ud. Hvilket jo vil medføre en realtime-kopiering til DVD'en...
Og endelig; Hvis man highspeed-brænder til DVD, har jeg læst nogen fremføre det synspunkt, at kvaliteten af brændingen bliver bedre hvis man ikke brænder ved den højest mulige hastighed. Altså at man f.eks. skulle bruge 8x discs i stedet for 16x discs - selvom recorderen i princippet godt ville kunne brænde i 16x. Hvad er din (og andres) erfaring med dette?
Med venlig hilsen
Ole
|
|
HeartWare
Guld medlem
Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4804
|
Sendt: 04-August-2006 kl. 07:43 |
Ole Møller skrev:
[...]lyden forsvinder kortvarigt omkring klippet (ved frame accurate editing - med seamless play). |
Det er den måde Pioneer har valgt at lave deres seamless afspilning - de fader lyden kortvarigt ud og ind ved klippepunkterne.
Jeg vil tro, at det er for at undgå "hårde" lyd-knald, som ofte kan opstå ved en direkte klipning på frame-niveau (fordi lyden godt kan være få ms. ude af trit med billedet, så du rent faktisk ikke kan klippe lyden helt korrekt).
Der er desværre ingen setting, der kan vælge om man vil have denne fade eller ej, så hvis du vil have Seamless kopiering, så vil den fade lyden ved klippepunkterne.
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
|
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 04-August-2006 kl. 09:22 |
Ole Møller skrev:
Derudover; Er du (og eventuelle andre, der måtte læse dette indlæg) enig(e) med HeartWare i at den bedste kopi-kvalitet fås ved highspeed-kopiering? Jeg synes nemlig at have hørt nogen anbefale, at man kopierer fra VHS til HDD i den bedst mulige kvalitet - og derefter kopierer til DVD i den kvalitet der nu bedst fylder discen ud. Hvilket jo vil medføre en realtime-kopiering til DVD'en...
|
Ja, rent principielt opnås den bedste kvalitet normalt ved at optage i den kvalitet man vil afslutte med og derefter highspeed kopiere, derved foretages kun en mpeg encodning ved selve optagelsen. Ved ændring af kvalitetsvalget og dermed realtimekopiering skal der laves en ny mpeg encodning af det materiale der allerede er blevet mpeg encodet en gang. Alt andet lige vil dette normalt give et lille kvalitetstab.
Men det er alligevel ikke altid helt så enkelt, for det afhænger bl.a. af om det kvalitetsvalg man har besluttet der skal være på den færdige dvd reelt er højt nok til at første mpeg encodning kan gøres uden visuelt tab i forhold til kilden. Pioneer giver ligesom et par andre gode mærker, mulighed for en særlig 2 pass encodings teknik, hvor man først optager i højeste mulige kvalitetsvalg som har en meget høj konstant bitrate og ingen synlig kvalitetstab, samtidig med denne optagelse gemmes information om materialet der optages, således at når man laver anden encodning til et lavere kvalitetsvalg som er med variabel bitrate så kender den materialet og kan bedre udnytte den variable bitrate, i forhold til hvis man lavede en optagelse i variabel bitrate første gang hvor den ikke kender materialet den skal optage/encode.
Men der kan ikke gives et entydig svar på om den ene teknik altid er bedre end den anden. Typisk vil jeg sige at optager man noget fra VHS bør det optages og gemmes i max dvd-kvalitet som er ca 9mbps konstant bitrate, svarende til 1 time pr. dvd (HQ tror jeg det hedder på Pio) - gør man dette kan man nøjes med at optage og highspeedkopiere uden noget visuelt kvalitetstab. Men vil man have eks. 2 timers spilletid på en dvd, så kommer man ned på gns. 4.5mbps variabel bitrate, og her kan det sikkert være en fordel for kvaliteten at først optage i HQ+ (ekstra høj 15mbps), og sidenhen realtimekopiere med kvalitetsændring til 2 timer på en dvd.
Men det kræver en praktisk afprøvning af det enkelte materiale for at vurdere om du kan se forskel.
Jeg anbefaler dog normalt hvis det er vigtige VHS optagelser eks. hjemmevideo optagelser, at man optager og gemmer i bedst mulige dvd-kvalitet som er 9mbps konstant bitrate (1 time pr. dvd) - fremfor at forsøge at opnå 2 timers spilletid på en dvd.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
DrageMester
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
|
Sendt: 04-August-2006 kl. 15:22 |
Som lovet har jeg prøvet at overspille en udsendelse i real-time til et Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) medie på min Sony RDR-HX910 recorder, og resultatet er meget tilfredsstillende.
Kvaliteten på 1x brændingen af dette media (målt ved Disc Quality tests, Read Transfer tests, PxScan, og Jitter måling) er på højde med hvad de fleste af mine drev (se signatur) kan klare ved brænding ved højere hastigheder (8-16x).
Dette betyder at medierne kan klare den lave hastighed men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at Pioneer recorderen kan lide disse medier.
Mediet er i øvrigt af mærket Verbatim, men er ægte Taiyo Yuden Made in Japan.
|
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
|
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 04-August-2006 kl. 18:30 |
DrageMester skrev:
Dette betyder at medierne kan klare den lave hastighed men jeg kan selvfølgelig ikke garantere at Pioneer recorderen kan lide disse medier. |
Jeg har brugt TYG03 medier (Verbatim branded) i en Pioneer DVR-530 uden problemer, dog kun high-speed kopiering.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|
Ole Møller
Ny bruger
|
Sendt: 07-August-2006 kl. 12:54 |
HeartWare skrev:
Der er desværre ingen setting, der kan vælge om man vil have denne fade eller ej, så hvis du vil have Seamless kopiering, så vil den fade lyden ved klippepunkterne. |
Det var da ærgerligt - det gør det jo unægteligt lidt sværere at lave en perfekt redigering af sine optagelser... Men tak for svaret - så er det da i det mindste ikke fordi jeg ikke kan finde ud af det..
|
|
Ole Møller
Ny bruger
|
Sendt: 07-August-2006 kl. 13:05 |
spawn skrev:
Men vil man have eks. 2 timers spilletid på en dvd, så kommer man ned på gns. 4.5mbps variabel bitrate, og her kan det sikkert være en fordel for kvaliteten at først optage i HQ+ (ekstra høj 15mbps), og sidenhen realtimekopiere med kvalitetsændring til 2 timer på en dvd.
Men det kræver en praktisk afprøvning af det enkelte materiale for at vurdere om du kan se forskel.
Jeg anbefaler dog normalt hvis det er vigtige VHS optagelser eks. hjemmevideo optagelser, at man optager og gemmer i bedst mulige dvd-kvalitet som er 9mbps konstant bitrate (1 time pr. dvd) - fremfor at forsøge at opnå 2 timers spilletid på en dvd. |
Mange tak for forklaringerne/anbefalingerne - nu føler jeg mig lidt klogere (en god fornemmelse ). Jeg prøver begge løsninger - så vil det jo vise sig om jeg er i stand til at se forskel...
|
|
Ole Møller
Ny bruger
|
Sendt: 07-August-2006 kl. 13:15 |
DrageMester skrev:
Som lovet har jeg prøvet at overspille en udsendelse i real-time til et Taiyo Yuden 16x DVD-R (TYG03) medie på min Sony RDR-HX910 recorder, og resultatet er meget tilfredsstillende.
Kvaliteten på 1x brændingen af dette media (målt ved Disc Quality tests, Read Transfer tests, PxScan, og Jitter måling) er på højde med hvad de fleste af mine drev (se signatur) kan klare ved brænding ved højere hastigheder (8-16x). |
Super! Tusind tak for at du gad bruge tid på det. Jeg prøver at købe en ladning T.Y. discs - manualen anbefaler bl.a. TYG03 Medier til highspeed kopiering, så hvis medierne i sig selv ikke har noget problem med realtime kopiering, skulle det jo være sært om ikke det virker fint..
|
|