|
Hjælp til antennesignal - haster |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||
Dr. Jones ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 264 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-September-2012 kl. 10:32 |
||
Hejsa, håber jeg kan få svar, mens jeg stadig har stilladset stående ved gavlen:
Jeg har i et års tid haft en 11 elementers aktiv Hinke DVB-T antenne siddende på hanebåndende i stuen. Det har ikke helt slået til - kun DR1+2 har virket hele tiden, de andre kanaler er kommet og gået med det gode vejr. Så da jeg fik stillads op i lørdags, skyndte jeg mig at flytte antennen ud på et gavlbeslag med mast - ca. 1 meter over taghøjde. Nu har jeg tilsyneladende hul igennem til alle kanalerne på PVR'en - men på TV'et hakker den stadig i det på 1/4 af kanalerne, bl.a. TV2, Animal Planet, VH-1. Paradoksalt nok havde jeg bedst dækning (flest kanaler) på TV'et inden flytningen. Så nu er jeg lidt i tvivl om, hvor vidt jeg skal skynde mig at investere i en større antenne (mens stilladset stadig står der), eller om mit problem skal løses på anden måde (splitter, forstærker m.v.). Facts: Afstand til sender (Hedensted): ca. 25 km. Antenne: Hinke DVB-T, 11 elementer. Opsætning / ledningsføring: Antenne -> 10 m. kabel -> power inserter -> 1 m. kabel -> Miraclebox 9 PVR -> 1 m. kabel -> TV. Behov: Jeg vil gerne have, at mit setup på sigt kan trække mindst 3-4 TV'er / bokse. Hvad skal jeg gøre? Kaste 600 kroner efter en større antenne? |
|||
· Philips 37PFL9603H
· Miraclebox 9 HD 2xT2 · Arion AC-9410PVR HDMI · Philips BDP 7500 |
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Jo flere elementer, jo bedre modtagelse. Bruger selv en gammel tysklandsantenne på 3 m længde med en maase elementer. De nye er dog noget mindre:
|
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19662 |
||
Hvorfor en aktiv antenne? Det er blot endnu en fejlmulighed. Har du nogenlunde frit udsyn til sendemasten? Klaus |
|||
![]() |
|||
Dr. Jones ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 264 |
||
Jeg troede bare, det var bedre end en passiv. Er ikke så klog på disse ting :-).
Jeg bor i et bakket område - og ikke helt på toppen. Men udover et par træer og en blød bakke, så skulle der ikke være væsentlige hindringer mellem mig og masten... |
|||
· Philips 37PFL9603H
|||
![]() |
|||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
||
Hvad siger signalstyrken og signalkvaliteten på de enkelte muxer. Både via din PVR og dit fjernsyn (noter det ned). (vælg en kanal fra hver mux og aflæs infosiden)
Prøv at forbinde antennekablet direkte til dit fjernsyn og aflæs styrke og kvalitet.
25 km fra Hedensted er ikke langt når Hedensted masten er 310 m høj og sender med 50kW.
Lars
![]() |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
![]() |
|||
filmfreak ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1397 |
||
Har du husket at føde antennen med de 5V fra PVR ? (eller sidder der en ekstern strømforsyning på antennekablet ?)
|
|||
![]() |
|||
||
Filmfreak, Jeg har en power inserter siddende mellem antennen og PVR'en. Det er nok den, du mener...?
Lars, Jeg har kigget på det. Som du foreslog, har jeg prøvet at sætte antennen direkte i tv'et, og tilsyneladende bliver signalet bedre. Jeg har ikke den nævnte info om signalstyrke / -kvalitet på mit TV, og min PVR viser kun en enkelt værdi - ved ikke, om det udtrykker kvalitet eller styrke. Anyway, tallet står på 99% på alle kanaler på nær Østjylland, som sendes fra Aarhus og derfor er nede på 40-50%. Nå, men så prøvede jeg at sætte en splitter ind, så antennesignalet bliver ligeligt fordelt mellem TV og PVR -og tilsyneladende er signalet nu fint begge steder. Kanalen fra Aarhus-senderen er faldet til 20-30% - der er nok tabet i splitteren - men ellers ser det vist godt ud... Håber det varer ved :-). Tak for hjælpen. |
|||
· Philips 37PFL9603H
|||
![]() |
|||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19662 |
||
Så må du lære lidt..... En antenne består af en dipol, som er den "pind" antennekablet er forbundet til. For at få mere signal ned til din tuner, kan man forstærke signalet, ved at sætte reflektorpinde før og efter dipolen, eller ved at forstærke det elektronisk med en forstærker. Forstærkeren kræver strøm, de ekstra "pinde" kræver blot at antennen er en smule længere. En aktiv antenne har større mulighed for fejl. Forstærkeren kan gå i stykker, forsyningen dertil kan gå i stykker osv osv. En passiv antenne kan selvfølgelig tabe nogen af reflektorpindene, men så er det da til at se, hvis den er i stykker...... Klaus (som klart vælger den løsning der ikke har så mange muligheder for at gå i stykker - passiv antenne) |
|||
![]() |
|||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
||
Men vigtigst, en forstærker forstærker både støj og signal, en stor passiv antenne fanger mere ønsket signal og langt mest signal fra den rigtige retning. Hvordan er din antenne mod Hadsten/Søsterhøj ? Lars ![]() |
|||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|||
![]() |
|||
||
Mod Hadsten, en lille 11 elementers inde under tegltaget.
Jeg har vel det bedste af 8-9 km til Hadsten senderen.... Klaus |
|||
![]() |
|||
orm08 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Januar-2010 Status: Offline Point: 237 |
||
Uden at være expert på antenner vil jeg foreslå følgende:
Få sat en ny antenne forstærker op - eksempel: http://paraboleksperten.dk/forstaerkere-netdele-48/antenne-mast-forstaerkere-50/triax-mfa665-forstaerker-uhf1-29db-uhf2-22db-vhf-23db-593.html (husk strømforsyning, denne skulle kunne håndtere begge antenner) Sæt en ny fordeler op - eksempel: http://paraboleksperten.dk/filtre-fordelere-105/signal-fordelere-106/indendoers-8-fordeler-84.html skift alle antenneledninger til nye af en ordentlig kvalitet. Antennen, det har jeg ingen ide om, men mon ikke den vil blive ved med at virke, så langt har du heller ikke til senderen Så er du nok godt kørende de næste 10 år :) |
|||
![]() |
|||
Lytro ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Maj-2010 Sted: Nejede,Hillerød Status: Offline Point: 363 |
||
Du skriver at signalet blev lidt bedre efter du montere en splittet ??
Du har sikkert en overstyring (for meget signal)
Forstærke et signal, der kommer 25km fra, kan gå galt.
Lynge
![]() |
|||
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |