|
Hjælp til HTPC byggeprojekt |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
freakojac ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Januar-2011 Status: Offline Point: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Juli-2012 kl. 11:41 |
|
Jeg har besluttet mig for at anskaffe mig en htpc eller bygge en, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge.
Hvis jeg skal købe noget nemt (out of the box), står valget mellem at købe en Mac mini eller en ASRock CoreHT 252B, men jeg vil egentlig hellere bygge et selv.
Den skal hovedsageligt bruges til at streame film fra en NAS eller afspille film fra en ekstern HDD, men det ville være rart at have mulighed for på et senere tidspunkt at udvide med tv-tuner.
Den skal visuelt være enkel og stilren og så skal den være lydløs (lydsvag), ellers bliver den aldrig godkendt af fruen :-)
Er der nogen som kan komme med nogle gode råd i forhold til valg af hardware og gerne fordele og ulemper i forhold til at bygge selv.
Jeg vil gerne i mål til under 5.000,- (Ved godt Asrock'en ligger lige i overkanten af det) - Jeg er heller ikke ude efter noget, som er helt overkill i forhold til behov.
På forhånd tak for svar. |
||
![]() |
||
dumb ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Oktober-2008 Sted: Aalborg,Denmark Status: Offline Point: 439 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hej,
hvis den skal bruges til film streaming, så er: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744070 et udemærket bud og den opfylder vist alle dine kriterier omkring pris og udseende. TV-tuner kan så være USB eller HDHomerun (Netværks tuner). Jeg bruger selv lign. hardware til mit mediacenter og det fungere absolut glimrende, både med blu-ray og dvd rips.
|
||
![]() |
||
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
|
Jeg vil anbefale nedenstående. Kabinet = 353,- Bundkort = 885,- CPU = 999,- http://www.proshop.dk/Harddisk/OCZ-Vertex-Plus-R2-Series-SSD-60-GB-2352236.html SSD Harddisk = 428,- 2 x 2 GB RAM = 260 kroner. I
alt har du en pris på 2825,- også har du en PC med en super fed ydelse,
der på ingen måde pruster når den skal afspille HD film. Jeg har
ovenstående setup og er super glad for det. Jeg bruger min til at
afspille HD film, BD Image's, optage på. (Det kræver dog et tv kort til
nogle hundrede oveni). Du
skal dog bruge en strømforsyning. Det er de samme som til HP og Dell
bærbare. De koster et par hundrede, hvis du ikke kan støve en op. Eller
selv har en.
|
||
![]() |
||
Bygone ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 04-September-2006 Sted: Kolding,Denmark Status: Offline Point: 973 |
|
Jeg ville nok ikke anbefale ocz vertex modellen mere i disse tider, har oplevet alt for mange fejl på dem i nyere tid. Ud af 40ssd diske vi fik hjem til firmaet er over 30 refunderet pga fejl.
Samsung 430/830 modellen er nok mit bud på en af de mest stabile hvor 430 er sata2 og 830 er sata3. 830'eren i 64gb udgave koster omkring en 5-600 kroner.
Selvom mange bruger dh61ag bundkortet idag og det nok er den du får til den bedste pris stadig, så ville jeg når jeg bygger gerne have lidt nyere teknologier...
Men med risiko for at starte en diskusion om andet end det du spørger om vil jeg lade discomans forslag stå da det virker som et billig forslag...tjek evt. kabinetter fra www.streacom.com hvis du vil have noget lidt mere spændende til en htpc.
for et sted mellem 50-100,- mere får du 2x4gb ram hvis du gerne vil have mere ram :). Redigeret af Bygone - 31-Juli-2012 kl. 15:19 |
||
![]() |
||
freakojac ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Januar-2011 Status: Offline Point: 11 |
|
Mange tak for svar.
Jeg skal vist i gang med lidt research :-)
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Du kunne også spare lidt penge og købe AMD, til dit formål vil det være lige så godt. Plus den vil kunne trække spil langt bedre end i3, hvis man skulle få lyst til det.
Ved godt at i3 er foretrukket af mange, da den er rigtig god til det i HTPC sammenhæng, men at spare 600-800kr ved AMD på bundkort og cpu er bestemt værd at tage med. Men hvis man kigger på vores herhjemme med fx XBMC installeret. Vi har en i7 den kører selvfølgelig alt, med og uden DXVA2 slået til Vi har 2 x i5 de kører næsten alt, dvs DXVA2 skal bruges hvis den ikke skal droppe frames når vi kommer over 20mbit på blu-ray filmene. Vi har også en god gammel t2300 cpu, den kan ikke trække nogle former for 720p eller 1080p, men til børneværelset og dvd er den fin samt youtube og de børnespil de spiller. Det jeg vil frem til, er at selve browsningen i fx XBMC, kan der ikke mærkes den mindste forskel mellem maskinerne. Da jeg har forhånds scrapet alle oplysninger om vores film og serier, så bliver databasen også oprettet stort set lige hurtigt på alle maskiner. Der hvor forskellen kan mærkes er ved tilføjelse af nye netværksmapper til t2300 cpu'en i XBMC. Der går det meget langsommere. Men det skal jo så kun gøres en enkelt gang. Så hvis jeg var dig, ville seriøst overveje købe AMD apu også inden du bare springer ud i en i3 løsning. Sagt af en som kun har Intel cpu'er. ![]() |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
|
Hvad ville et andet alternativ være???
|
||
![]() |
||
-claus- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Januar-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 1351 |
|
Man skal dog være opmærksom på, at amd'erne generalt vil skabe mere varme end intels.
|
||
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio |
||
![]() |
||
SoloDK ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2011 Sted: Kolding, DK Status: Offline Point: 43 |
|
@ Claus: Hvad basere du den påstand på??
Jeg kører selv med en AMD A6 3500 passivt kølet i et lille ATX kabinet. Der er sgu ingen problemer. |
||
------
MVH Søren |
||
![]() |
||
-claus- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Januar-2006 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 1351 |
|
Jeg skrev ikke at det vil give problemer. Men at de bliver varmere end intels. Jeg har ikke selv en amd baseret htpc. Men jeg var ved at købe det i sin tid, men blev rådet til at vælge intel pga den lavere varme udvikling. Men jeg bruger også mini itx kabinet.
|
||
Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio |
||
![]() |
||
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
|
En fordel ved i Pentium / i3, er det fantastisk velegnede Intel DH61AG bundkort, der løser alle PSU issues, ved at tilbyde onboard PSU, det skal bare bruge en 12USD 19V PSU fra en Dell eller HP laptop.
Desuden er idle forbruget væsent ligt højere på AMDs platform end Intels.
AMD har dog en bedre Deinterlacer i deres GPU end Intels.
Mvh Gigabyte
|
||
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
h67 chipset med usb3? |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |