recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv med SatCR
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tv med SatCR

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Oktober-2012
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tv med SatCR
    Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 22:54
Jeg er rimelig novice på satellit tv området, så tænkte jeg ville prøve at høre ad herinde.

Kort fortalt er vi for nyligt flyttet i hus, hvor valget stod på Canal Digital. Set i bakspejlet er jeg nu ikke 100% sikker på det var det smarteste valg, dog er jeg pt. godt tilfreds. Parabolen sidder i den ene anden af huset, et godt stykke fra hoveddelen af værelserne, dog tæt på stue og soveværelse. Der er pt. trukket 1 kabel ind i soveværelset men da jeg jo gerne vil have TV flere steder er det ikke en holdbar løsning i længden.
Jeg håber på at kunne nå frem til en løsning hvor jeg ikke skal have en boks til hvert TV og ikke trække kabler direkte fra LNB'et til hvert TV.
Pt. har ingen af mine tv dvb-s tuner, så dette er selvfølgelig et must. Konen er dog blevet overbevidst at dette er vejen frem, så de bliver derfor udskiftet snarest.
Så står jeg tilbage med problemet med kablerne. Her har jeg kigget lidt på en SatCR løsning men er i tvivl om det vil virke.
Jeg kan finde masser af læsning om hvilke bokse det virker med, men intet omkring TV. Og udover et SatCR hoved og en splitter af en art, kan jeg så genbruge det almindelige coax kabel der pt. er trukket ind i huset? 
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 23:46
For det første skal modtageren kunne indstilles til SatCR LNB.
Det kan de ny modtagere fra Canal Digital.

Idag kan en SatCR LNB "føde" 4 modtagere.
Evt. en med optager funktion og 2 andre modtagere

Du kan godt bruge de gamle kabler fra Univ. LNB til SatCR LNBer.

Lynge Smile

Redigeret af Lytro - 14-Oktober-2012 kl. 23:51
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 00:05

Hej Berazzi.

Først vil jeg skrive, at jeg ikke tror at der findes TV med SatCR.

Men som jeg læser dit spørgsmål vil jeg foreslå dig at kigger på et LNB med to almindelige udgange plus en SatCR udgang. De almindelige kan du bruge til stue og soveværelse og så forbinde SatCR udgangen til dit eksisterende coax.

De første gange jeg læste om SatCR anbefalede man det til steder hvor man gik fra analog jordbaseret TV og til SAT TV. Man genbrugte coax kablerne, men var nødt til at montere nye dåser.

SatCR kan bruges til et langt coax kabel som sløjfes fra dåse til dåse. Signalet bliver svagere og svagere længere væk man kommer, men det løser man ved at bruge antennedåser med mindre og mindre dæmpning. Det optimale er at signalet ud af alle dåser har samme niveau. Det sidste sted bruges en slutdåse.

Her er et link til nogle dåser som fås med forskellig dæmpning, så man kan vælge den der afhændig at kabellængden fra LNB altid vil give samme værdi:

Jeg har senere set tegninger fra både Viasat og Canal Digital hvor de bruger en fordelerdåse, men så til gengæld sørger for at alle 4 kabler er ca. lige lange, det tror jeg ikke passer til din situation?

I begge ovenstående tilfælde får modtagerne signal via SatCR, mem SatCR LNB'et får også strøm den anden vej. så det er vigtigt at du enten bruger dåser eller en fordeler, og det skal være af den type der har DC gennemgang.

Jeg ved ikke hvor mange værelser I skal have TV i, men har i overvejet hvor mange steder I ønsker mulighed for at se et program samtidigt med at I optager et andet?
Dette kræver 2 stik.

Hvis du skal google hedder SatCR Einkabel på Tysk og UNIcable på Engelsk. 

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 15-Oktober-2012 kl. 00:30
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 01:02
En TV server kunne også være løsningen min er her http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456
Men Media Portal og XBMC er også meget populære. XBMC ser ud til at være det mest populære pt., men jeg har ingen erfaring med det overhovedet. Jeg ved dog at ingen af disse løsninger kan fungere alene, men må have hjælp fra f.eks. DVBViewer
Der er plusser og minusser ved min løsning. Den kører 24/7=strøm, men stabilt, optager altid det man ønsker, og er altid til rådigehed. Fungerer samtidig som familiens filserver. Men som sagt, den bruger strøm (er dog ikke så vigtigt mere, efter jeg har plasket 28 solceller på taget)
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 08:40
Hvor mange tilslutninger, har du tænk du vil have.

Lynge Smile

Ps. det er ikke vigtigt at alle modtagerne har samme signalstyrke, der skal bare være signalstyrke nok.

Redigeret af Lytro - 15-Oktober-2012 kl. 09:49
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 10:49
Tak for alle svarene. 

Umiddelbart lyder det som om jeg godt kan glemme den løsning jeg havde i tankerne hvis man ikke kan få TV der kan klare SatCR. Medmindre selvfølgelig der findes en anden lignede løsning.
Kort sagt er jeg bare interesseret i en løsning hvor jeg IKKE har bokse (men bare tv med dvb-s tunere) og så få kabler ind i hytten som muligt. At trække dem indvendigt kan lige gå an.
Hvis det kan lade sig gøre at splitte 1 coax kabel som hvis ene ende sidder i almindeligt Quad LNB vil det være super, da jeg så faktisk allerede har det jeg gerne vil ha.
Jeg havde forstået SatCR sådan at man havde et kablet fra LNB'en som gik til en splitter hvor man så fordelte kabler ud til de forskellige TV/Bokse, men jeg er måske helt gal på den?

Lige nu skal vi have TV to steder, og det er på hver sin side af en væg så det er nemt at trække to kabler også terminere dem i stik på hver sin side. Det er også her det ene kabel som allerede er trukket gemmer sig. Men på sigt skal vi have TV flere steder, dog er det ikke det store problem at trække disse direkte til hvert TV da det er på 1. salen og den skal total renoveres, så der kan jeg gøre nogenlunde som det passer mig.

Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 11:00
En SatCR LNB har 2 udg. en SatCR udgangen beregnet til et kabel som kan deles op til 4 tunere.
+ en Univ. LNB udg. (som bliver brugt til indstillingen at parabolskærmen) som kan bruges til en  alm. tuner.

Lynge Smile

En quad eller octo LNB, skal tunerne have et direkte kabel til LNBen.

Redigeret af Lytro - 15-Oktober-2012 kl. 11:04
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 12:10
Præcis, men som jeg kan forstå det så kan du ikke sætte et TV direkte til, du skal have en boks da der er noget speciel kodning i det SatCR signal??

Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 12:29
De nye TV må også komme med SatCR, på et tidspunkt.

Det bliver mere og mere almindeligt.

Lynge Smile

Redigeret af Lytro - 15-Oktober-2012 kl. 12:31
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4706
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 12:50
Hej Berazzi.

Da jeg læste MCenterFreak indlæg tænkte jeg, at det er det helt rigtige tidspunkt at foreslå dig at overveje en helt anden løsning. Nu før du begynder at udbygge det eksisterende.

Men jeg vil foreslå I finder ud af hvor mange LNB signaler I ønsker totalt i hele huset?
Og husk de modtagere der samtidigt skal kunne optage bruger 2.

Af LNB'er ser jeg følgende muligheder:

Et Quad LNB med 4 udgange.
Et Octo LNB med 8 udgange.
Et SatCR LNB med yderlig en alm udgang, kan købes i Danmark.
Et SatCR LNB med yderligere to alm udgang, kan købes her:

Når du skriver at du ønsker 'så få kabler ind i hytten som muligt' ved jeg ikke om du kan bruge den type coax hvor der er 4 separate ledere inde i?
Jeg ved ikke om det kan gøre det nemmere, det er kun dig selv der kender huset.

Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:

Hvis det kan lade sig gøre at splitte 1 coax kabel som hvis ene ende sidder i almindeligt Quad LNB vil det være super, da jeg så faktisk allerede har det jeg gerne vil ha.
Det tætteste jeg kan komme det er ovenstående SatCR  med yderlig to almindelige udgange.

Oprindeligt skrevet af berazzi berazzi skrev:

Jeg havde forstået SatCR sådan at man havde et kablet fra LNB'en som gik til en splitter hvor man så fordelte kabler ud til de forskellige TV/Bokse, men jeg er måske helt gal på den?
Nej du er ikke gal på den, det er den ene af to måder at kable SatCR på. Men SatCR DIN Standarden siger så at længderne bør være ca lige lange. Den anden måde er at sløjfe fra dåse til dåse.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 15-Oktober-2012 kl. 12:54
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 13:08
Der er udvikling omkring ny SatCr standard hvor de 4 mellemfrekvenser vi har idag, bliver til 8 mellemfrekvenser. I samme frekvensområde.
Så hvis berazzi er langtid om at bestemme sig, bliver det måske ikke problemet, med de 4 frekvenser. Wink

Lynge Smile
Til top
berazzi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér berazzi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 13:10
Hej Carsten,

Som udgangspunkt vil jeg pt. have 2 signaler i huset lige pt. men når børnene vokser op kan jeg forestille mig de også kunne være interesserede. Derfor snakker vi må 3-5 stks. på et senere tidspunkt. Jeg er dog umiddelbart ikke interesseret i f.eks. at tilslutte optagere og diverse andre bokse på. Jeg vil bare have et TV der kan tage de kanaler jeg betaler for og ikke andet.

Grunden til at jeg vil have så få kabler ind osm muligt, var for ikke at skulle bores for mange huller i ydervæggene. Men huset er opbygget sådan så det er ret nemt at få ekstra kabler ind til alle værelser (undtagen vores soveværelse) da man kan trække dem ind under udhænget på taget også igennem skunken.  Derfor er det kun stue/soveværelse som er et problem, men da der allerede er trukket et kablet ind i soveværelset (det bruger vi lige pt. og skifter det så bare mellem de to TV) så skal jeg bare have trukket et ekstra lige ved siden af, de de begge skal termineres samme sted, dog på hver sin side af en væg.
Så jeg tror umiddelbart det vil være nemmeste løsning. Eneste problem kan være at jeg skal ud og have et OctoLNB på et tidspunkt mod det Quad jeg har nu, men det er vel ikke noget problem at skifte?

Og vil jeg lige høre omkring terminering af disse kabler. Har siddet og kigget på antennestikdåser, men kan se der er nogle der hedder Satellit (f.eks. disse: http://www.av-cables.dk/antennedaaser/antennestikdaase-med-satellit-udgang-slutdaase.html) . Skal man bruge disse eller kan man bruge ganske almindelige antenestikdåser??
Jeg foretrækket klart en almindelig antennestikdåse du kan skjule i en vægdåse.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu