|
God billedkvalitet = prøv 4K BD´ ere |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Online Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-September-2012 kl. 10:18 |
Hallo, jeg vil gerne lige gøre de ærede medlemmer opmærksom på en BD film optaget i 4K, men som alligevel kan ses på 2K (Full HD og HD). Filmens billedekvalitet er helt forrykt flot. Filmen omhandler vanvittige optagelser med snowboards i et vidunderligt snedækket bjerglandskab.
Filmen så jeg uddrag af hos CSN-Teknik forrige weekend, og jeg har endnu ikke fået min underkæbe helt på plads
![]() Til de af jer med højkvalitets projektorer og lærreder må det virkelig være show-off
![]() Filmen kan bl.a. købes hos Amazon.com og er regionsfri. Prisen er godt 25 dollars - og det de risici det nu indebærer omkring told og moms
![]() Du kan læse mere om filmen her, og desuden se nogle overordentlige smukke billeder fra filmen
![]() Og her kan du se et YouTube filmklip:
![]() Redigeret af Hother - 24-September-2012 kl. 22:33 |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Online Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har prøvet at slå et slag for BD´er der originalt er optaget med et 4K kamera. Jeg har prøvet dels i denne tråd, og dels i min hjemmebio-tråd. Desværre uden det store respons - nærmere.... nada
![]() Nu er det jo ikke sådan, at 4K optagelser også servers som 4K præsentationer på din projektor eller panel - det ved jeg jo sådan set godt.
Men optage kvaliteten af 4K film overgår meget ofte de almindelige filmoptagelser. Det som jeg har oplevet er jo, flere detaljer og bedre farver - og endelig ofte en bedre billeddybde
![]() Og de af jer som ikke lige tror på min udmelding, de må så komme hjem og kigge hos mig - på skift
![]() Men check lige denne googlesøgning ud:
Redigeret af Hother - 24-September-2012 kl. 22:15 |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Nu har jeg ikke set selve filmen, men der står lidt mere om kameraudstyret her:
http://artofflightmovie.com/news/permalink.php?aid=43 MVH |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12371 |
At filmen er optaget i 4K er som sådan ikke noget specielt. Det skal stadig nedskaleres til 1920*1080.
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Jeg tror grunden til at der ikke har været den store respons er at du forsøger at gøre et stort nummer ud af noget der ikke er specielt nyt og revolutionerende. 4k optagelser nedskaleret til 1080p, det findes der masser af film der er, og vi er stærkt på vej til 8k. Der findes allerede film på markedet der er scannet i 8k og nedskaleret til 1080p.
Dermed ikke sagt at de skiver du nævner ikke kan anbefales, men den højere billedkvalitet på dem skyldes i højere grad dygtige kamerafolk, end den benyttede teknik. Teknikken som sådan er som sagt ikke usædvanlig i sig selv. Bemærk iøvrigt at 2k og 1080p ikke er det samme. |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Pointen understreges af at hvis man følger tvkartoffels link, kan man se at det faktisk er en meget begrænset del af den pågældende film der er optaget i 4k... Kun introen faktisk, hvis man skal læse oplysningerne bogstaveligt. Resten er meget flotte 1080p optagelser.
|
|
![]() |
|
...og 35mm optagelser.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg tror ikke det er så overraskende endda at der er brugt 35mm. De klip jeg har set har været slowmotion optagelser. Det tror jeg ikke man kan endnu med digital i høje opløsninger. Jeg ved ikke om det er sådan, men tænk på båndbredden. - 400fps i 4k. Det bliver helt vildt.. :-)
MVH |
|
![]() |
|
Når jeg bringer emnet frem skyldes jo, at jeg ikke helt har set omtaler af BD optaget på 4K her på siden. Og det er da muligt at der ikke er noget specielt hvis man nørder en del. Men for resten af os, kunne det måske give en bedre oplevelse.
Jo - jeg ved såmænd godt at billedet fra 4K nedskales, jeg ved skam også at 8K er på vej.
Det jeg bare har bemærket mig er jo, at billedet optaget på et 4K kamera er så meget mere intenst end end normal optaget filmsekvens.
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Ghump ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-August-2010 Status: Offline Point: 92 |
Er IMAX stadig ikke det format, der indeholder mest information pr billede? Og derfor også (alt andet lige) burde give det flotteste slutresultat, uanset om det er skaleret eller ej. |
|
![]() |
|
![]() |
|
|
|
![]() |
|
...men den film du linker til er jo netop IKKE optaget med et 4K kamera (jvfr tvkartoffels link gælder det kun introen som sagt).
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |