|
Købt Synology - Fortryde og købe HTPC ? |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
Fonne ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-November-2008 Status: Offline Point: 33 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-November-2012 kl. 09:23 |
|
Hejsa
Står og overvejer at fortryde mit nye indkøb, og købe en rigtig HTPC, men vil lige høre folk meninger og erfaringer - Det bliver nok en lidt lang smøre.
Til at starte med kan jeg skrive nogle af de ting jeg vil bruge den til:
- Download (Min stationær bruger alt for meget strøm)
- Afspilning af film til fjernsynet
- Backup (Også fra fx søster computer)
Dette er sådan set de primære opgaver, og det skal bare fungere og virke ordenligt. Efter lang tids søgen endte jeg med at købe denne som jeg modtog igår:
- Synology DS413j (Link)
Den skal så have nogle WD RED 3TB i sig, og en WD TV Live skal stå for afspilningen - Grundene til dette setup:
- Synology har noget SUPER lækkert software og online interface (Fx Cloud, download, backup)
- Gode muligheder for at nemt koble flere diske på
- WD TV Live vil kunne afspille alt jeg smider efter den
- Det er ting som allerede har software, og som jeg ved vil fungere lækkert.
Kan dog ikke helt slippe tanken om en rigtig HTPC, fx bygget op omkring ASUS E45M1-I DELUXE.
Overvejer selfølgelig dette for at få absolut alle muligheder, men også for at få en` samlet enhed.
Nogle af mine tanker omkring det:
- Kan umildbart laves økonomisk for samme pris som Synology + WD TV Live
- Strømforbruget er jeg lidt usikker på hvordan vil blive kontra Synology
- Vil have flere muligheder, fx fuld adgang til internettet
- Frygter hvor meget arbejde/forskelligt software det vil klare for at fungere lige så lækkert som Synology
- Syntes det er svært at finde lækre kabinetter til hele systemet + fx 4 harddiske hvor det kan stå pænt under fjernsynet uden at koste en formue.
ALLE erfaringer er absolut mere end velkomne, for er virkelig i tvivl omkring jeg har købt det rigtige eller at jeg vil fortryde ...
Hvis jeg har glemt noget sig endelig til
![]() Mvh Henrik
|
||
![]() |
||
DanielPT ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 752 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hej Henrik.
Det er sku lidt sjovt har gået med HELT de samme tanker og synspunkter som dig. Jeg har dog en WD TV live og den er LÆKKER. Den spiller alt og det fungere bare. Men er træt af min stationær som sluger så meget strøm. Men jeg tror en HTPC vil bruge en DEL mere strøm. Og jeg tror der vil være en del arbejde i at opsætte osv osv. En NAS ved load bruger omrking 40 watt med 2 diske i det jo ingenting. Jeg tror jeg har besluttet mig til at købe en NAS der kan stå i mit teknik skab. En HTPC skulle stå inde ved mit tv og fylde. Har faktisk ikke plads til det. Håber det kunne hjælpe en smule. Mvh Daniel
|
||
![]() |
||
Fonne ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 05-November-2008 Status: Offline Point: 33 |
|
Takker for svaret, alle synsvikler og punkter er mere end velkomne
![]() Rigtig rart at høre din WD Live bare virker og afspiller alt, dette er kun et plus til det setup. Har også haft kigget på et lille HTCP uden harddiske til at stå ved fjernsynet, men så skal jeg alligevel have en NAS til filmene osv (Blir dyrt), så det er enten:
Synology (Fx i skab) + WD TV Live (Ved fjernsynet)
- Eller
HTPC med plads til harddiske (Stående ved fjernsynet)
Hvis vi ser på strømforbruget:
- WD RED 3TB
Read/Write 4.40 Watts Idle 4.10 Watts - En lille MSI Wind Box DC100 med AMD E-450 som Asus bundkortet og 4GB ram bruger vi lige som udgangspunkt (Dog med 320 GB HDD også) - Sådan en er opgivet til 40 Watt.
Og min Synology DS413j
- Strømforbrug : 31.56W (adgang); 7.68W (harddiskdvale);
Lige nu er jeg igang med at kigge på kabinetter mens tankerne diskutere, er sku stadig i tvivl - Det nok mere "frygt" for at stå bagefter og føle man mangler nogle muligheder, men på den anden side ved jeg ikke om de vil komme i brug. Redigeret af Fonne - 15-November-2012 kl. 10:49 |
||
![]() |
||
DanielPT ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 752 |
|
Det var så lidt :)
Ja det er lige om man nu også kommer til at gå på nette på fjernsynet :) Men tror du den CPU er stor nok til at kunne trække en 1080p samtidig med at søster smider filer osv. (Tænker bare det værste :) Det eneste jeg synes er minus ved WD tv live er at fjernbetjeningen er tude grim (Jeg bruger en Harmony 1100) Og du skal huske at du skal ud og købe et tastetur og mus eller en logitech mus og tastatur i en. Og en HTPC vil måske larme mere. Og en WD live bruger ikke meget strøm :) Mvh Daniel
|
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Min personlige holdning er, at en nas og en htpc ikke bør forenes i samme maskine.
En nas bør have plads til en bunke diske og har det med at blive støjende, derfor bør den efter min mening ikke befinde sig i stuen. Derudover bør en nas være nøjsom med strøm, dvs. typisk en maskine uden ret mange kræfter. En htpc hører i sagens natur sammen med tv'et, med mindre man kaster sig ud i noget med hdmi extendere og den slags. Den skal være støjsvag så den ikke forstyrrer når der nydes film og samtidigt skal den have overarme nok til at tumle forskellige videoformater. Overarmene koster på strømbudgettet, så det er cool at man kan slukke/dvale maskinen når den ikke er i brug. |
||
![]() |
||
|
Det har jeg også tænkt på, og her håber jeg lige på at folk herinde er klogere end mig
![]() Med en WD TV Live har jeg trods alt adgang fx til Youtube stadig, og sidder jeg på forums osv er jeg alligevel ved min stationær.
Takker for svaret ... Altså min Synology er jeg ret sikker på er optimal til de ting en NAS skal kunne, og kan godt ske du har ret i at de ikke skal blandes sammen med en HTPC.¨
Det kunne være lækkert at have beholde min Synology og så en HTPC siden af, syntes bare det løber hurtigt op - Fx noget ala dette stående ved fjernsynet:
MSI Wind Box DC100
- AMD Fusion E-450
- 4GB RAM
- 320GB HD
- Radeon HD6320
- Wlan
Sådan en koster 2100 kr, og vil vel nok sammen med min Synology skabe et ret optimalt setup, hvis man lige set bort fra økonomien i det for mig, hvilket er lidt svært.
|
||
![]() |
||
almvik ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 99 |
|
Hejsa
Jeg er fuldstændig enig med "strandvasker".
Mit setup er 2 Synology-enheder, 1 AC Ryan Mini 2, Tv samt en Harmony One.
Og det kan selv konen finde ud af at betjene :-).
Jeg har kablet det hele, da jeg ikke bryder mig om "hakker" i afspilningen.
De 2 Synology kører på hver sin strømplan, den ene fra 12-24 og den anden fra 16-24.
Vi ser ikke fjernsyn mens vi sover.
Skal NAS-en bruges til andre ting, kan man jo bare ændre i ovenstående planer efter behov.
|
||
![]() |
||
|
Alt bliver kablet også, har jeg det bedst med
![]() Pt hælder jeg egentlig til at beholde min Synology og så når der bliver penge til en HTPC kan jeg altid købe den og så stadig have min NAS den bliver koblet til.
Dvs et sådan her setup:
- Synology DS413j (Har jeg liggende hjemme nu, ikke pakket ud)
- WD RED 3TB Diske (Syntes de virker fornuftige til NAS brug, uden at koste en formue)
- WD TV Live (Nyeste udgave)
Finder jeg så ud af at behovet for en HTPC bliver nødvendigt kan den kobles på og erstatte WD TV Live når pengene er til det.
Virker overstående dele ikke som noget der vil kunne fungere fornuftigt ? Redigeret af Fonne - 15-November-2012 kl. 11:53 |
||
![]() |
||
|
Det ser sku fint ud Fonne :)
Og din WD tv live kan også spille netflix hvis det er ;) |
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Behold din Synology og byg en htpc senere, hvis din WD TV Live ikke lever op til dine krav.
Jeg har det dog på den måde du overvejer, HTPC og medieserver i en med 6 diske, den larmer ikke i skabet. Det kræver lidt mere opsætning, men når det først er sat op. Så behøves man ikke tænke mere på det. Den fodrer pt 2 klienter, den i soveværelset og i det ene børneværelse. Snart kommer der en klient mere på. Alt hvad der hedder automatiske opdateringer osv fra MS har jeg slået fra også på andre programmer. Så opdaterer jeg kun hvis jeg har lyst. Det der gør jeg holder mig fra NAS er simpelthen indkøbs prisen i forhold til hvor mange diske / plads man kan have på det. |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
|
Inden tvivl omkring at man betaler en del kontra pladsen (Antal diske) ved en NAS, men fx softwaren som Synology kører med har jeg på den anden side heller ikke noget imod at betale lidt ekstra for, syntes det er super lækkert at arbejde med.
Jeg siger mange tak for alle svarene, altid dejligt at høre andre folks meninger og erfaringer når tvivler melder sig på banen.
Hvis folk ikke har noget dårligt at sige omkring WD Red vil jeg få en bestilt til imorgen så jeg kan sætte tingene op i weekenden.
|
||
![]() |
||
flemmingkirk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-August-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 80 |
|
I stedet for fjernbetjeningen kan du bruge USB/bluetoth tastatur i stedet for.
|
||
Flemming Kirk
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |