|
Varighed af en tændt computer? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-November-2012 kl. 08:54 |
Ja, det kan godt være at det her er lidt af et dumt spørgsmål, men min computer har kørt i en 80 timer nu nonstop pga. film-rendering osv. og når jeg skal ud af døren, så glemmer jeg at slukke den.
Er der nogle tommelfinger regel for hvor lang tid en computer "må" køre uden at være slukket lidt? Jeg tænker på slid af blæsere og rotation i disken osv.? Der er ingen opdateringer pt. der kræver genstart og det er en stationær vi snakker om. Umiddelbart ser det ikke ud til at den yder dårligere, og heller ingen varme problemer, men jeg har hørt om at computere der har stået tændt i længere tid pludselig "døde" eller gik ned i ydelse efter de pludselig blev genstartet (strømforsyningen stod af og disken opførte sig underligt bl.a. - men har snakket vi så i flere måneder uptime) Tak ![]() |
|
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7132 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min arbejds PC kører fra mandag morgen til fredag eftermiddag uden at være slukket.
Min NAS server kører 24/7 Så længe kølingen er ok kan de køre rigtig længe. |
|
![]() |
|
ladiesman217 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2337 |
Okay, det lyder ikke skræmmende så...
Min computer står sådan rimelig frit. Mellem mit bord og op af væggen, med ca. 30-40 cm. ind til væggen bagved, så den kan godt spytte luften ud bag i fra stømforsyningen og den er som sagt heller ikke varm eller kører dårligt, så det er vel som det skal være. Nu vi lige snakker performance og temperature, kan du (eller andre) henvise til et godt program der kan hjælpe mig med at aflæse dem?
![]() |
|
|
|
![]() |
|
zibas ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Marts-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 200 |
http://www.piriform.com/speccyHer lan du aflæse det hele, og det er gratis
|
|
Pioneer Hva' ellers ????
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Det som ryger først er typisk harddisken.. der kan du se på timer på specs under mtbf..
Til pc'ere til 24/7 brug bruger man enterprise-diske. SSD diske burde også være fine.. Ellers er det udelukkende temperaturer, men bør ikke være et problem.
|
|
![]() |
|
Tak for det!
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Okay, men nu har jeg desværre ikke en SSD disk i min stationære (endnu) men en 7200 RPM SATA 2 eller 3 mener jeg. Men der er vel stadig en form for levetid på dem?
![]() |
|
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Ja, læs igen.. kig efter mtbf
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Hvis maskinen ikke kører konstant på disken, så kan man jo lade den spinde ned.
De samme gælder når du er på vej ud af døren. Du kan sætte din maskine til at gå i standby efter eksempvls 1 time. Angående maskine som dør når de har kørt i lang tid, så er den god nok. Men det kræver mere end bare 80 timer. Jeg slukkede eksempelvis engang en gammel CGA skærm som havde kørt i flere år. Da den blev tændt måneden efter var den død. Nogle elektriske komponenter kan miste evner over tid. Elektrolytkondensatorer kan miste elektrolyt væske og har en angivet levetid ved en bestemt temperatur påtrykt. Andre ting kan også brænde sammen, en spole kan miste sin isolering hvis viklingerne vibrerer. Men en dårlig elektrolyt i strømforsyningen vil ofte gøre at man ikke kan tænde udstyret, men at det køre fint indtil at det slukkes.
|
|
![]() |
|
Parabolen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 271 |
Har lige et kort spørgsmål i samme henseende.
Nu tænder jeg dagligt min private PC herhjemme. Vil det være bedre at lade den være tændt og gå i slumrefunktion således at hardisken stopper end at lukke computeren helt. Der vil naturligt være et strømforbrug men det må være minimalt. Hvad er bedst for hardware og programmer at slukke helt eller lade den gå i slumrefunktion? Er der nogen der har erfaring vedr. dette.
|
|
/Erik
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
Her er vejledningen til en stationær iMac:
Sætte iMac på vågeblus eller lukke den ned Når du er færdig med at arbejde med iMac, kan du sætte den på vågeblus eller lukke den ned. Sætte iMac på vågeblus Hvis du skal være væk fra iMac mindre end et par dage, kan du sætte den på vågeblus. Når iMac er på vågeblus, er skærmen mørk. Du kan hurtigt starte iMac, fordi den ikke skal gennemføre hele startprocessen Det forstår jeg sådan at det er bedst at lade den være tændt. Som standard går både computer og skærm på vågeblus efter 10 min. uden aktivitet, og harddisken når det er muligt. |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Parabolen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 271 |
Er der nogen der har prøvet at måle strømforbrug? |
|
/Erik
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |