recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Første gangs køber - Projektor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Første gangs køber - Projektor

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Første gangs køber - Projektor
    Sendt: 27-November-2012 kl. 19:51
står for at skal anskaffe mig min første projektor.

har følgende krav til den,

krav:
den skal være full HD
den skal kunne vise 3D
den må maks. koste 20-25000
skal kunne lave 135'' på en afstand af 4,20 meter

har selv kigget på optoma hd83, benq w7000 og epson tw9000.

men jeg kan ikke gøre mig klog på nogle af dem, de skyldes nok jeg ikke er den bedste til engelsk og tysk, men håber i kan hjælpe mig. tager gerne andre modeller til overvejelse.







Redigeret af Henrik B. - 29-November-2012 kl. 20:27
DALI Concept CT centerhøjttaler, DALI Concept 8 front, Dali Concept 2 front high, Dali Concept 6 surround, Dali Concept 1 surround back, 2 Dali Concept sub 12, Marantz sr7007, In-focus in78 projektor
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 19:57
Den nye jvc x35
SVP03
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Den nye jvc x35

 
Er du sikker på den har lys nok til 135". Det over 5m2 og lige knapt 3m bredt. Eller sagt på en anden måde: Kæmpe stort.
 
MVH
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 20:50
er 135'' stortShocked

jeg troede det var meget standartEmbarrassed

hvad vil du forslå vil stille mine krav til 135'' tommer billed
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

er 135'' stortShocked

jeg troede det var meget standartEmbarrassed

hvad vil du forslå vil stille mine krav til 135'' tommer billed

 
Nu har jeg nok stukket hånden i hvepsereden, så lad mig sige det sådan her: Hvis man tager den almindelige retningslinje for hvor meget reflekteret lys der anbefales så skal du bruge omkring 850 lumen til et gain 1 lærred hvis det er 135". Det lyder ikke af ret meget i forhold til hvor meget lys de forskellige projektorer er angivet til at kunne levere, men de få målinger man kan finde på nettet antyder at rigtig mange projektorer, i den indstilling der giver det bedste billede og evt kalibreret, måske lige præcis kan komme der op med en ny eller næsten ny lampe. Lampen mister op mod halvdelen af sin lysstyrke i sin levetid, så hvis man lægger ud med en projektor der lige kan knibe sig derop så kommer man til at mangle lys når lampen ældes.
Dét sagt er der, efter hvad jeg kan se, mange der fint lever med en lysstyrke der er pænt under hvad der anbefales eller også kører de med mere lysstærke indstillinger på bekostning at billedkvaliteten, så jeg kan ikke give et konkret bud på hvad der er godt nok til dig. Bare vid at du presser citronen med så stort et lærred. Til sammenligning har jeg målt (nok ikke ret præcist) min egen Epson tw3200 til lige ved 500 Lumen i den indstilling der giver den bedste billedkvalitet. Den er opgivet til 1800 lumen... Og alligevel ville den aldrig kunne levere et ordentligt billede på så stort et lærred.

Jeg ved ikke om den nye JVC kan lyse så stort et lærred op, men de målinger jeg har set på sidste års modeller får mig til at tvivle. Jeg ville i hvert fald undersøge det nøje inden købt.

Hvis 3D er vigtigt for dig skal du vide at brillerne tager mere end halvdelen af lyset... Du skal altså have en meget lysstærk projektor hvis du forventer 135" 3D, eller også skal du indstille dig på at zoome til et mindre billede. Det kan JVCen, - så vidt jeg ved - , med et tryk på fjernbetjeningen.

Du har også muligheden for at vælge et lærred med større gain end 1. Det vil give billede med større lysstyrke.
 
Det var så en masse ord der ikke bringer dig nærmere målet. Hvis jeg var dig ville jeg nok gå ned i størrelse og samtidig finde en forhandler som kan give en demo - og som ikke vil sælge deres farmor for en hurtig profit.
 
EDIT: Her er den tråd jeg plejer at referere angående lysstyrke. Der står det du har brug for hvis du kan tygge dig igennem det :-)
 
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=62750&title=lysstyrke-i-projektorsetups
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 27-November-2012 kl. 21:53
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 21:52
jeg takker for de mange ord, jeg har ingen forstand på det med gain, men tager jeg fejl hvis man ved større gain mister noget af den sorte dybde?

burde jeg evt sætte nogle flere penge af til bedre projektor?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12242
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 22:02
Det bliver nok svært at finde en projektor der kan lave så stort et billede på den afstand. Min JVC X30 laver lidt mere end mine 108" på netop den afstand.
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2012 kl. 22:07
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

jeg takker for de mange ord, jeg har ingen forstand på det med gain, men tager jeg fejl hvis man ved større gain mister noget af den sorte dybde?

burde jeg evt sætte nogle flere penge af til bedre projektor?

 
Ja og nej...
 
Hvis du har et lærred med gain på 2 vil sort have den dobbelte lysstyrke (være mindre sort) end på et lærred med gain 1. Kontrasten vil dog være den samme da hvid også får den dobbelte lysstyrke. Oplevelsen af hvor "sort" sort er, afhænger meget af hvor meget kontrast der er i billedet, så i praksis vil jeg påstå at den oplevede effekt er minimal eller ikke eksisterende. Jeg her ikke meget erfaring med det så tag det med et knips salt, men de få gange jeg har set lærreder med gain større end 1 har jeg ikke lagt mærke til at det var et problem.
 
MVH


Redigeret af tvkartoffel - 27-November-2012 kl. 22:46
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 08:19
tror jeg prøver en tur i henholdsvis hifiklubben og av-connection:)
 
og tak for hjælpenSmile
Til top
Precious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2012
Sted: Ikast, Danmark
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Precious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 09:22
Jeg ville tage en tur til tape-connection og snakke med Otto
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 09:37
hvor holde de til? :)
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2012 kl. 10:08
Tape-connection ligger i Århus
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu