|
Brugbare færdige løsninger til mediecenter/HTPC |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
MLS72 ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-December-2012 Sted: Hørning, DK Status: Offline Point: 2 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-December-2012 kl. 18:51 |
Hej Forum Håber I kan hjælpe en nybegynder, som efterhånden føler sig forvirret på et højere plan... Kort fortalt vil jeg gerne have en enhed, jeg kan bruge til at browse/surfe, når jeg sidder i sofaen - forestiller mig det foregår via et trådløst tastatur med "indbygget" mus - browseren skal kunne de samme ting som ved en normal computer - jeg har allerede en PS3 jeg kan benytte til noget surfing og Netflix (men den dur altså ikke til alt) - dette er altså det primære den nye "boks" skal bruges til. Konen gav mig en Apple TV boks til jul, men den kan vel, i grove træk, ikke bruges til så forfærdeligt meget mere end PS3 i tv-sammenhæng og i forbindelse med surfing - jeg har Ipad og Iphone, men har ikke lige fantasi til at indse, at jeg ofte vil få brug for at blæse indholdet fra disse op på tv-skærmen? Jeg har Yousee via Skanderborg Antenneforening og har en boks med Yousee Plus og HDD, så jeg kan optage programmer og serier (når l..... ellers virker!). Det er langt fra en optimal løsning, men kan vel ikke erstattes af en mediecenter-løsning med mindre jeg tager den udvidede ledvogtereksamen og en doktorgrad i elektronik? Det kunne selvfølig være fint, om den nye boks også kunne bruges til lidt optagelse her og der, men det må gerne være enkelt. Og vigtigst af alt - skidtet må helst ikke larme. Kender I til nogle gode og enkle færdige løsninger - har ikke det store mod til at kaste mig ud i nogen hjemmebygger-projekter? Redigeret af MLS72 - 26-December-2012 kl. 19:09 |
|
![]() |
|
bingoking ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 176 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Svaret på dit spørgsmål her er umiddelbart nej, fordi du ikke lyder som om du er intresseret i at sætte dig ind i den tekniske del af opsætningen. De fleste installationer du kan læse om i dette forum kræver at du sætter dig ind i sagerne, bruger tid på google, dette forum og andre sider der kan lære dig lidt om opsætning og brug af en PVR. Hvis du vil have en færdig løsning som er mere plug & play, så skal du lede efter en DVB-C harddisk optager. Der findes en del af dem, men når du vælger sådan en, giver du samtidig afkald på mange af de ekstra funktioner man kan få med en hjemmebygget HTPC, som deling af medier og optaget tv til tablets, smartphones og andre tv / skærme i og udenfor hjemmet.
Mit råd til dig: køb en rimeligt billigt DVB-C usb tuner og smæk den f.eks. i en gammel bærbar, helst med HDMI så den kan sættes til TV. Installer Media Portal eller brug windows media center hvis det er på din bærbare. Giv det noget tid. De fleste her i dette forum har brugt mange år på og tålmodighed på at finde frem til det system de foretrækker. Når man vælger et HTPC system, kan det noget de andre ikke kan og omvendt.
|
|
![]() |
|
DiscomanDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-Februar-2008 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1423 |
Du skal have fat i en Barebone løsning tror jeg. Det er en næsten færdigsamlet pakke, hvor du blot skal tilføje en ram blok, harddisk og Mus/Tastatur.
Et godt bud ville f.eks være denne: Prisen for sådan en hærlighed er på 1600,- en blok ram kan du få for et par hundrede og en harddisk kan du f.eks tage sådan en her: Så er du igang for et par tusinde kroner rundt regnet. Den kan du så bruge til DR nu, Viaplay, Netflix mm. Den skulle gerne kunne trække det hele. Derudover kan du så, hvis du har mod på det tilføje en eller flere tunere så du kan optage. Du skriver at man skal ha den store ledvogter eksamen. Jeg har kun den lille og har da fundet ud af det. Men som Bingoking skriver er det noget nørkel arbejde og man skal være klar over det tager tid. Jeg har selv i dag et godt setup med en dobbelt tuner og den kan styres via mobilen, når jeg ikke er hjemme. Før havde jeg som du en Yousee boks og blev sgu godt nok træt af den.
|
|
![]() |
|
theispasser ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 02-Oktober-2012 Sted: Danmark Status: Offline Point: 16 |
Det er ikke korrekt at man ikke kan købe en færdig pakke. Jeg har købt et færdigt vStreamer mediecenter fra VidaBox for netop at være fri for at rode med det selv. Det er dog uden PVR (TV). Dvs jeg kan bruge det til DVD, BD, musik og video. TV delen mangler fordi vi i Europa køre med et andet tv system som Vidabox p.t. ikke har mulighed for at teste i USA. Jeg har selv været nødt til at tilføje en TV funktion (HDHomerun) som desværre har bevirket at MedieCenteret er blevet ustabilt. Men det er til nogle helt andre priser end nævnt i dette forum.
|
|
![]() |
|
poul-r ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 272 |
Du kan godt købe færdig byggede mediecentre hos f.eks. mm-vision. Jeg kender også en i Silkeborg som er i stand til at levere. Men det koster.
|
|
![]() |
|
MLS72 ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-December-2012 Sted: Hørning, DK Status: Offline Point: 2 |
Tak for input. Det synes klart nok, at man - såfremt man ønsker den ultimative løsning - er nødt til at bruge meget tid på at sætte sig ind tingene, og også have lyst og evner til selv at lege lidt med opbygningen. Lige for at sætte det helt på spidsen - som udgangspunkt vil ethvert setup med en HTPC eller mediecenter medføre adgang til en fuld browser - med andre ord, det at man bruger en mediecenter udgave Windows vil da stadigvæk medføre samme browser-funktionalitet som en PC ikke sandt?
Hvis man skulle tænke i en færdig løsning er det så sådan en som dem her : http://www.visionmediacenter.dk/specs.asp - her er jeg umiddelbart mest lun på MC400'eren? Eller: Eller er der bedre alternativer derude (hvis man igen ser bort fra den "rigtige" som utvivlsomt ville være at bruge tiden på at bygge sin egen af de bedste komponenter). Redigeret af MLS72 - 27-December-2012 kl. 15:09 |
|
![]() |
|
poul-r ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 272 |
Forhandleren i Silkeborg hedder www.electrola.dk
|
|
![]() |
|
bingoking ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-November-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 176 |
Der er ikke noget der er den rigtige måde IMHO. Det handler om at man selv har friheden til at ufdorme en HTPC efter sit eget specifikke behov. Det du måske vil opleve hvis du køber en helt færdig løsning er at der er nogen begrænsninger i det system. Hvis du f.eks. vil kunne skifte til browser, og gøre det let, er det svært at komme udenom tastatur og mus som du jo også nævner du leder efter. Jeg kigger selv lidt på denne:http://www.amazon.co.uk/Rii-2-4GHz-Wireless-Keyboard-Touchpad/dp/B004FSFYG8/ref=pd_sim_computers_4 som ser ud til at kunne hvad jeg har behov for uden at fylde hele stuebordet. Samtidig virker den også med android og apple devices.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |