recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pixelering på nyt mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pixelering på nyt mediecenter

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Pixelering på nyt mediecenter
    Sendt: 30-December-2012 kl. 21:31
Mit gamle bundkort stod af så det var anledningen til at bygge et nyt mediecenter. Jeg valgte følgende konfiguration:

Bundkort:   Asus P8Z77-m
CPU:          Intel i3 3225
Ram:         2X4 Gb. Corsair Vengeance LP DDR3
Hd:            Mine to gamle Samsung Spinpoint 750 Gb i RAID 0
Tuner:       2 stk. HDHomerun
Netværk:   Kablet 1 gigabit
Skærm:     Samsung 40A786
Skærm og MC forbundet med HDMI.

Jeg har Stofa kabeltv via Horsens fællesantenneforening.

Mit problem er at jeg oplever periodisk pixelering på specielt DR2, men også af og til på andre kanaler. Jeg har prøvet at ændre opdateringsfrekvens uden at det hjalp. P.t. kører jeg med 10800p 59 hz som jeg oplever som mindst dårlig løsning.

Alle drivere er nyeste aftapning og installationen er en dugfrisk Windows 7 64 bit SP1 som selvfølgelig er fuldt opdateret.

Jeg oplevede ikke problemet på mit gamle MC som bestod af et gammelt ASUS board med en core2 duo og 4 Gb DDR2 ram og et Geforce 3800GT. Jeg må ærligt tilstå at jeg er en smule skuffet over mit nye hardware.

Er der nogle af jer der kan komme med de vise sten eller blot gode ideer til en løsning?

Mvh.
Niels
Til top
JBtv Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 10-Oktober-2008
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JBtv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 21:52
Hej

Check dit antenne signal - når du anvender HD Homerun skal det være _perfekt_! Hvis ikke så vil du få pixelering, det er suverænt den mest kritiske tuner jeg har oplevet - men når signalet er perfekt så er de tilgengæld også gode.

/JBtv
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2006
Point: 893
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 22:29
jeg har ogsåhaft problemer med pixelering på core  i3 og HDHomerun både på Sandy og Ivy udgaverne af i3.

jeg skiftede til Radeon HD 6570 og pixeleringerne er stort set forsvundet på live tv fra yousee som udbyder
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

jeg har ogsåhaft problemer med pixelering på core  i3 og HDHomerun både på Sandy og Ivy udgaverne af i3.

jeg skiftede til Radeon HD 6570 og pixeleringerne er stort set forsvundet på live tv fra yousee som udbyder
Prøv at slå hardwareacc. fra. Der er mange der oplever problemer med det på core CPU'erne.
Til top
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 23:44
Hej, tak for svar.
@ JBtv: Mit antennesignal er fint. Ingen af husets andre computere som også bruger mine HDHomerun tuner oplever problemet og det gjorde jeg heller ikke på mit gamle MC.

@ jespermart: Det lyder ikke så godt. Jeg valgte netop denne kombination for at undgå grafikkortet ved at få HD 4000 på cpu'en.

@ Nagash: Det vil jeg prøve. Har du nogen fornemmelse for hvor jeg finder den? Jeg syntes at Intels driver er temmelig rodet.

Iøvrigt kan jeg tilføje at jeg også oplever det på gamle optagelser som jeg ved er absolut fejlfrie, så det kunne jo godt tyde på problemer med hardwareacc.

Mvh.
Niels

Redigeret af Nichof - 30-December-2012 kl. 23:46
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 00:40
Du kan ikke slå HW acceleration fra i Intels driver.

Normalt er HW acceleration noget der styres via det program du bruger til afspilning f. eks afspilning af BD skiver via TMT 5.3 eller XBMC hvor du i begge programmer er i stand til at slå HW acceleration fra.

Men i de programmer har jeg ikke pixelerings problemer de kører begge uden nogen former for pixelering på Intels HD 4000.

Det er kun på LiveTV på Win7/8 MCE, at jeg har problemer med HD 4000 og HDHomerun

Redigeret af jespermart - 31-December-2012 kl. 00:42
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 01:41
Hmmmn... Jeg er kommet lidt længere med problemet. Det skulle være kendt som 29/59 problemet og er et win7/8 MC problem med skiftende framerates på optagelser/live som nogle grafikkort ikke kan håndtere.

Jeg kan se det når jeg briger debugskærmen op (411 i på fjernbetjeningen) og kikker på den sidste side hvor frameraten på den givne optagelse/liveudsendelse vises, så hopper den mellem 29 og 59 og pixeleringen opstår netop ved disse skift.

Mit gamle grafikkort var tilsyneladende mere tolerant over for denne Microsoft bug så løsningen kunne være at smide det i igen, selv om det ikke er optimalt.

En interessant tråd på Intel's forum som omtaler problemet: http://communities.intel.com/thread/30167?start=0&tstart=0. Desværre gør dette problem og Intels evne/vilje til at løse det, denne ellers oplagte MC processor ret uinteressant. 

Mvh.
Niels

Redigeret af Nichof - 31-December-2012 kl. 03:03
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Januar-2006
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 09:25
Er det pixelering i toppen af billedet på DR2 og Ramasjang du oplever? Fordi jeg oplever det samme. Det sker på både optaget og live TV. Kommer og går. Jeg har Stofa Aalborg.

Hvis jeg afspiller med VLC så går klippet rent igennem. Bruger jeg WMC eller Win mediaplayer kommer pixeleringen.

Jeg har sporet det til mit grafik kort som er Nvidia og har haft en længere sag kørende med Nvidia support som nu har bedt mig indgive en bug report. Jeg har afprøvet alle drivere de har på lager og har forsøgt at slå HW acceleration fra, men det tillader driveren ikke. Knappen er greyed out.

Nvidia har testet hos dem og det lader til at det er alle deres grafik kort som har problemet, men de siger at de også har prøvet at hive grafik kortet ud og køre på onboard intel som også havde problemet. Jeg har dog testet på en kammerats setup som har ATI grafik og her er ingen problemer.

Prøv evt. det test klip som jeg har vedhæftet denne tråd.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118162&title=sger-mac-mini-win7-mce-ejere

Det kan hurtigt vise om det er samme problem du oplever og en hurtig måde at teste om en ny driver virker ;-)
Til top
Nichof Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nichof Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:47
@ klinge: Det er præcist min oplevelse. Det skyldes angivelig at der sker kortvarige skift mellem interlaced og progressive scan i materialet og dermed i frameraten, dette forsøger grafikkortet at kompensere for men da det kun er i korte glimt bliver resultatet pixelering eller anden billeforstyrrelse.

I denne tråd  er der en dybere forklaring og en liste over grafikkort som ikke er berørt af problemet: http://experts.windows.com/w/experts_wiki/71.aspx?Sort=MostRecent&PageIndex=1 sjovt nok er det typisk ældre kort som gør det bedst. Prøv at læse den og den jeg linkede til tidligere igennem. Det giver en rigtig god forståelse af problemet, men desværre også udsigt til at en løsning ligger langt væk!

Jeg har sat mit gamle Nvidia GT 330 i igen og problemet er væk!

Desværre betyder det at jeg også skal gå tilbage til mit gamle Ahanix kabinet og dermed til at bruge aktiv kølere igen..... Det var den drøm om et diskret og lydløst mediecenter.

Forhåbentlig kommer der en løsning på problemet fra Microsoft (ja-ja, jeg ved det godt, jeg er en håbløs optimist!) men indtil da, fortsætter jeg med den næstbedste løsning.

Jeg har også et MC baseret på et ASUS AT5IONT-I deluxe bundkort (Intel Atom og Nvidia ION) og det kører perfekt uden disse problemer.

Mvh.
Niels

Redigeret af Nichof - 31-December-2012 kl. 12:55
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:31
Du kan altså få passivt kølede low profile grafikkort idag til "stort set ingen penge" fra både Amd og Nvidia, hvis du også ønsker at få glæde af 3D uden at rode inde i driveren, ja så er der kun Amd HD 6450 serien og op
Jesper

Til top
Jesper Keller Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 31-Januar-2012
Sted: Taastrup
Point: 326
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesper Keller Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 15:04
Sikke en uheldig oplevelse med Ivy og Sandy fra Intel, ikke virker ordentligt til HTPC'er.
De har ellers i lang tid virket til at være fortrukkent over andre? hmm... Der ser man bare.

Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Januar-2006
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 15:51
Så vidt jeg kan se har det intet med framerate skift at gøre. Når jeg sætter debug til som foreslået under windows framerate siden du linkede til (4 1 1 + Infoknap) og kigger på sidste side (helt til højre) og sidste felt. Her står framerate konstant til 50.

Så det problem jeg oplever må skyldes noget andet. Check lige om din framerate virkeligt skifter. Ville virke underligt hvis stofa sender forskelligt.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu