recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ipad/mini - wifihub?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ipad/mini - wifihub?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ipad/mini - wifihub?
    Sendt: 30-December-2012 kl. 13:44
Hey lige et spørgsmål, jeg vil starte ud med at sige jeg er Samsung Fan, dog foretrækker jeg helt sikkert apples design fremfor noget andet, men kan ikke leve med apples skærmstørrelser så gik over til samsung og det er jeg glad for, MEN synes nu stadig at ipad mini feks er lidt federe end feks nexus 7 dette er mit hurtige umiddelbare indtryk, og hvis jeg skal bruge en tablet bare til at surfe på så kunne jeg godt fine på at gå efter mini´en

MEEN her kommer spørgsmålet så, apple er jo så lukket som en bog og man kan feks kun sende over bluetooth fra apple til apple og feks kun sende et visitkort som kan læses fra apple til apple CRAAAP!

Jeg har en samsung note 2 med internet på selvfølgelig, og jeg gider ikke købe et ekstra simkort med endnu et abonnement for at gå på nettet på min mini, (og nej vi har ik wifi, min kæreste vil ik ha det, hun har kun til sin laptop) men kan jeg så oprette en wifihub igennem min samsung telefon som apple mini kan logge på igennem?

Dette fungere rigtig godt på den samsung tab 7.0 vi købte til knægten i julen, men vil man også kunne det til en apple? eller kræver den en Iphone for at kunne det? i så fald skulle det ikke undre mig
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:52
Det kan du sagtens

WiFi i Apples devices fungerer fuldstændig som i alle andre devices
Når du sætter din Samsung Note 2 op som et wifi hotspot så vil den for alle wifi devices blot se ud som enhver anden form for wifi hotspot, og alle devices incl. Apples vil forbinde til den på samme måde.

At det så ville være en bedre ide med en normal wifi router eller wifi hotspot sat til jeres normale internet forbindelse er en helt anden snak.
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19370
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 13:53
En iPad forventer et trådløst netvæk at logge på.
Den er bedøvende ligeglad om der står apple, D-link, eller Samsung på det trådløse netværk, bare det opfører sig som et trådløst netværk.

Ergo - det virker - med mindre at din Samsung er "sær", når den leger trådløs netværksforbindelse.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:


Jeg har en samsung note 2 med internet på selvfølgelig, og jeg gider ikke købe et ekstra simkort med endnu et abonnement for at gå på nettet på min mini, (og nej vi har ik wifi, min kæreste vil ik ha det, hun har kun til sin laptop) men kan jeg så oprette en wifihub igennem min samsung telefon som apple mini kan logge på igennem?

Den kan logge på et hvilket som helst nogenlunde normalt wifi netværk, så hvis det er dét din samsung laver, så ingen problem i dét.

Hvis du vil øge din ejerglæde mht din iPad lidt, så prøv at tage denne indgangsvinkel: Årsagen til at Apple er et lukket system på mange fronter, er at de har valgt at lukke af for dårligt standardiserede formater af enhver art. Apple vælger at give dig gode standarder der virker konsistent og ensartet (hvilket er dét en "standard" burde være til for), og lukker af for formater der er variable og ustabile. De satser så på at de kan få resten af verden til også at understøtte disse standarder. Hvilket jeg i langt de fleste tilfælde mener ville være en kæmpe fordel for alle, også dem der ikke bruger Apple produkter. Eksempelvis FLAC er en håbløst variabel og alt for åben "standard", hvor det er et spil i lotteriet om din musik-afspiller kan vise coverarts eller ej, afhængigt af hvordan dit ripper-software har lagt det ind. I butikken har jeg eksempler på at afspiller 1 kan vise coverart fra album A, mens afspiller 2 kan vise coverart fra album B - men ingen af dem kan vise coverart fra begge. Dét er ikke en standard, det er noget rod. En Apple Lossless fil (som ikke længere er en lukket standard) kan laves på én måde, og så ved du at det virker på alt udstyr der kan afspille Apple Lossless. Dét er en standard.

Et andet eksempel er - uden at jeg er ekspert på området men blot videregiver information fra folk jeg mener er - at Safari browseren ligesom Firefox og svjv Chrome rent faktisk overholder HTML specifikationerne. Dette gør Internet Explorer efter sigende ikke. Problemet opstår så når nogle hjemmesider designes til Internet Explorer specifikt, og udnytter nogle uofficielle features. Når så Safari, Firefox og de andre ikke kan åbne siden rigtigt, så beskylder man Safari og Firefox for at have dårlig kompatibilitet - når det i virkeligheden er Internet Explorer der fejler. (jeg skal skynde mig at sige at denne information kan være forældet, det er pointen der tæller).

Jeg siger ikke at det er den perfekte beslutning Apple tager ved at gå enegang omkring bedre standarder, men jeg forstår den og sætter pris på den. Jeg er af den opfattelse at Apple gerne vil understøtte eksterne standarder og kommunikere med andre apparater, men det skal foregå med ordentlige, stabile og sikre formater. Og jeg tror at flere mennesker ville have forståelse for de beslutninger Apple tager, hvis de tænkte nærmere over baggrunden for det. Dét jeg er mest irriteret på Apple over, er faktisk at de nægter at informere omverdenen om netop disse ting, og argumentere ordentligt for hvorfor det netop er de formater de vælger. Jeg forstår for eksempel også godt at Apple ikke vil understøtte Blu-Ray, selv om jeg er stor fan af billedkvaliteten på blu-ray, så er det en elendig standard. Ligesom HDMI, som Apple også kun modvilligt er begyndt at understøtte.
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:03
ja men damen har sådan et huawei USB skod stik hun propper i sin laptop så hun ka gå på nettet, det vil hun hellere end at gi små 80 kr mere for fullrate så vi har wifi i hjemmet :( men hva fanden sådan er kællinger åbenbart, og NEJ jeg gider ik betale da jeg har min egen lejlighed MED Wifi ;)
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:06
Jeg har ikke noget imod Apple, synes de laver rigtig fedt DESIGN udstyr, dog liiidt pebret i prisen ;) Dog synes jeg at Samsung er kommet godt efter det :) men overvejer dog at udskifte min PC en dag med en IMAC er dog bange for det volder problemer da jeg bruger min pc til mange forskellige programmer, servere osv, og der ævler folk jo hele tiden om at det er svært at finde til macs
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:16
Otto

Jeg er fuldstændig enig med dig i fordelene ved at have standarder, men jeg syntes det er noget naivt at mene at Apple opererer som de gør fordi de vil sikre de bedste standarder og naivt at mene at lige Apples standarder nødvendigvis er de bedste. Apple's eneste interesse her er kommerciel - igennem hele den teknologiske tidsalder har alle mulige forskellige spillere på markedet forsøgt at definere forskellige standarder som enten kan udlicenseres kommercielt eller loyalitets tvinge brugeren til et bestemt brand, heriblandt Apple. Det er disse kommercielle muligheder der driver Apple's måde at operere på i forhold til standarder, intet andet - og Apple er lige nøjagtig store nok til at kunne gøre det i mange situationer, også i situationer hvor Apple's standarder ikke er de bedste.

Eller sagt meget kort, Apple ønsker ikke at bruge standarder hvor de måske skal betale licens til andre, de vil langt hellere bruge egne standarder og få andre til at betale licens til dem for at bruge deres standarder. Længere er den ikke. Der er ingen filantropiske aspekter i det, Apple er ikke nogen "good guy" der vil redde verden fra "standard kaos" af filantropiske grunde - ligeså lidt som Google eller nogen andre stor koncerner er det.


Redigeret af spawn - 30-December-2012 kl. 14:25
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

ja men damen har sådan et huawei USB skod stik hun propper i sin laptop så hun ka gå på nettet, det vil hun hellere end at gi små 80 kr mere for fullrate så vi har wifi i hjemmet :( men hva fanden sådan er kællinger åbenbart, og NEJ jeg gider ik betale da jeg har min egen lejlighed MED Wifi ;)

Øh, nå okay.
Til top
Tunfisken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-September-2007
Status: Offline
Point: 561
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tunfisken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

ja men damen har sådan et huawei USB skod stik hun propper i sin laptop så hun ka gå på nettet, det vil hun hellere end at gi små 80 kr mere for fullrate så vi har wifi i hjemmet :( men hva fanden sådan er kællinger åbenbart, og NEJ jeg gider ik betale da jeg har min egen lejlighed MED Wifi ;)

Øh, nå okay.
Nemlig!
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:


Jeg er fuldstændig enig med dig i fordelene ved at have standarder, men jeg syntes det er noget naivt at mene at Apple opererer som de gør fordi de vil sikre de bedste standarder og naivt at mene at lige Apples standarder nødvendigvis er de bedste. Apple's eneste interesse her er kommerciel - igennem hele den teknologiske tidsalder har alle mulige forskellige spillere på markedet forsøgt at definere forskellige standarder som enten kan udlicenseres kommercielt eller loyalitets tvinge brugeren til et bestemt brand, heriblandt Apple. Det er disse kommercielle muligheder der driver Apple's måde at operere på i forhold til standarder, intet andet - og Apple er lige nøjagtig store nok til at kunne gøre det i mange situationer, også i situationer hvor Apple's standarder ikke er de bedste.

Eller sagt meget kort, Apple ønsker ikke at bruge standarder hvor de måske skal betale licens til andre, de vil langt hellere bruge egne standarder og få andre til at betale licens til dem for at bruge deres standarder. Længere er den ikke. Der er ingen filantropiske aspekter i det, Apple er ikke nogen "good guy" der vil redde verden fra "standard kaos" af filantropiske grunde - ligeså lidt som Google eller nogen andre stor koncerner er det.


For det første, så er jeg 100% enig i det sidste - ingen af de store i big business gør noget som helst for at være "good guys". De gør dét de hver især mener skaber den bedste forretning for dem. Jeg foretrækker så de produkter og services som kommer ud af Apple's kommercielle beslutninger, frem for de andres kommercielle beslutninger.

Men jeg mener bestemt ikke jeg gav udtryk for at Apple vælger de standarder de gør af filantropiske årsager, så hvorfor du føler behov for at påpege at dét er naivt, det ved jeg ikke rigtigt. Vi er som sagt helt enige i at de gør som de gør af kommercielle årsager, men jeg er ikke enig i at det bare drejer sig om at bruge egne standarder frem for at betale andre. Det sjove er, at mens Apple bliver beskyldt for at være "lukket land", så er de fleste af de standarder de rent faktisk benytter sig af, netop IKKE deres egne standarder, men åbne, licens-frie standarder, som de andre også bare kunne bruge hvis de ville. MPEG-4 og AAC er ikke Apple standarder. Apple Lossless er, men den er åben. Safari er bygget på en kerne som Apple har designet, men gjort åben og dermed tilladt eksistensen af Firefox og Chrome. Displayport er en licens-fri standard, i modsætning til HDMI. Der er masser af eksempler på at det netop IKKE er lukkede standarder Apple bruger. De bruger bare ikke nødvendigvis de mest udbredte standarder. Og uanset om du så mener det er naivt, så mener jeg rent faktisk at det i de tilfælde jeg umiddelbart kan komme i tanke om, netop er de tilfælde hvor den mest udbredte standard ikke er den bedste.

At det så for netop Apple er den mest kommercielt fornuftige strategi at satse på at værdi for brugerne er lig med værdi for Apple - det har jeg svært ved at se det problematiske i. Jeg synes da det er meget mere problematisk (for brugerne) at en producent vælger en ringere standard, som skaber ringere oplevelser for brugeren, fordi det er det mest kommercielt fornuftige for producenten.

Med andre ord, det er da lidt ironisk at Apple kritiseres for at være lukket land, når de netop på flere fronter forsøger at modarbejde licens-betalte standarder og forsøger at erstatte dem med licens-frie standarder. Eksempelvis HDMI og DisplayPort - her er det jo rent faktisk HDMI der er det lukkede land, det er bare et væsentligt større land.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Hvis du vil øge din ejerglæde mht din iPad lidt, så prøv at tage denne indgangsvinkel: Årsagen til at Apple er et lukket system på mange fronter, er at de har valgt at lukke af for dårligt standardiserede formater af enhver art. Apple vælger at give dig gode standarder der virker konsistent og ensartet (hvilket er dét en "standard" burde være til for), og lukker af for formater der er variable og ustabile. De satser så på at de kan få resten af verden til også at understøtte disse standarder. Jeg siger ikke at det er den perfekte beslutning Apple tager ved at gå enegang omkring bedre standarder, men jeg forstår den og sætter pris på den. Jeg er af den opfattelse at Apple gerne vil understøtte eksterne standarder og kommunikere med andre apparater, men det skal foregå med ordentlige, stabile og sikre formater. Og jeg tror at flere mennesker ville have forståelse for de beslutninger Apple tager, hvis de tænkte nærmere over baggrunden for det.


Det var disse der giver det indtryk at du mener Apple forsøger at sikre de bedste standarder benyttes for brugerens skyld

Det mener jeg er fuldstændig misforstået - Apple vælger på intet tidspunkt at være "lukkede" eller fravælge nogle standarder eller gå enegang omkring egne standarder for at sikre det bedste valg eller den bedste standard - det handler 100% udelukkende om egne kommercielle interesser og er på ingen måde noget der sikrer at det er de bedste standarder som benyttes - dermed ikke sagt at jeg syntes der er noget forkert i at de som kommercial virksomhed handler på denne måde. Jeg syntes bare det er helt misforstået hvis man forkynder sig til nogle holdninger om at det er for alles bedste eller at Apple gør det for alles bedste eller lign. blot fordi man lige er glad for Apple.

Airplay er elegant, men det adskiller sig grundliggende ikke på nogen måde overhovedet fra den normale DLNA standard, Airplay er blot en proprieteret udgave fuldstændig på samme måde som når Samsung, Sony eller andre laver deres egne proprietære implementationer af DLNA og kalder det Allshare eller lign. - det kan godt være at Airplay er mere elegant implementeret end de andres, men grundliggende kunne Apple have opnået nøjagtig samme funktionalitet på samme elegante måde og samtidig have understøttet DLNA standarden 100% - hvis alle de andre så også gjorde detsamme ville vi kunne tale om standarder der var til alles bedste.

Jeg kan ikke se hvor Apple vælger licensfrie løsninger, Mpeg4 og AAC som du nævner er ikke licensfri i Apples version, her laver Apple også deres egen Quicktime og Mpeg4 standard der ikke er densamme som den officielle H.264/Mpeg-4 standard, og skal du kode video til iDevices skal du også vælge særlige kode indstillinger.

Hvorfor understøtter de ikke en åben standard som MKV, der på stort set alle områder er bedre end deres egen Quicktime - de kunne jo ovenikøbet være med i udviklingen af den hvis de så gerne vil sikre de bedste standarder.

Misforstå mig ikke, det er ikke en egentlig kritik af Apple, jeg har fuld forståelse for at man som virksomhed har strategier der skal optimere indtjeningen mest muligt, det ser jeg ikke noget forkert i - men jeg kan ikke se hvor eller hvorfor deres strategier nødvendigvis også er den bedste strategi for brugerne som du giver udtryk for her

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

At det så for netop Apple er den mest kommercielt fornuftige strategi at satse på at værdi for brugerne er lig med værdi for Apple - det har jeg svært ved at se det problematiske i. Jeg synes da det er meget mere problematisk (for brugerne) at en producent vælger en ringere standard, som skaber ringere oplevelser for brugeren, fordi det er det mest kommercielt fornuftige for producenten.


Jeg er også bruger og syntes ikke nødvendigvis som dig at Apples strategier er de mest fornuftige i forhold til mine forbruger behov. Det kan godt være det er det for dig, og det respekter jeg naturligvis fuldt ud. Apples løsninger er mange gange gode, men det er altså ikke altid de bedste for alle, og det virker på mig somom at du som Apple tilhænger har lidt af den der "hvad fatter gør er altid det rigtige" holdning    

Redigeret af spawn - 30-December-2012 kl. 16:20
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 05-August-2008
Status: Offline
Point: 650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 8 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 16:22
Et andet eksempel på en væsentlig ringere standard er micro usb kontra lightning connection. Her vil jeg påstå, at hvis man først har prøvet Apple's løsning er micro USB en meget ringe standard.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu