recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo eller Yamaha
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Onkyo eller Yamaha

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fskjoett Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-December-2012
Sted: Svenstrup J.
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fskjoett Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo eller Yamaha
    Sendt: 30-December-2012 kl. 22:33
Hej alle

Jeg står og skal vælge mig en ny 7.1 receiver... Og valget er efterhånden reduceret til to forskellige dog meget ens receivere :-)

Men inden vi kommer til valgmulighederne, lidt om hvad det må koste og hvad den skal bruges til...

Budgettet ligger på 3-4000 kroner, den skal trække et 7.1 sæt Boston SoundWare S højttalere (det er de store ikke XS modellen)

Brugen bliver selvfølgelig film, musik og som lydanlæg til mit TV. Det kommer nok også til at køre lidt spil, men ikke ret meget. Jeg har både iPad og Android mobil som begge vil blive brugt til kontrol af enheden, og jeg forventer at kunne lave 2 zoner i huset.

Mine to favoritter er:

Onkyo TX-NR616

Yamaha RX-V673

Mine tanker om dem:
- Onkyo Har flest faciliteter, THX certificering, mulighed for Zone 2 og 3

- Har tidligere haft Yamaha, og har en fornemmelse (følelse) af at de har den "reneste" lyd... dvs. uden alt for meget efterbehandling osv... Man kan måske kalde den mere "Audiofil" end Onkyo, der har lidt mere fokus på faciliteter og ikke helt så meget på lydkvalitet (Yamaha'en er også en anelse billigere end Onkyo'en dog uden at det skal afgøre noget)...

Jeg vil meget gerne høre andre's erfaringer med disse 2 krabater (eller tilsvarende forstærkere) :-).

Ellers bare Godt Nytår til jer alle!

Redigeret af fskjoett - 30-December-2012 kl. 22:46
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2012 kl. 22:40
Jeg er ikke enig i dig med at onkyo ikke går op i lyden. Deres surround receivere er noget af det bedste jeg har haft, under 10.000 kr klassen... Bevares yamaha er nok snart det eneste mærke jeg ikke har hørt... Mange er vilde med Yamaha fordi det skulle have en lidt varm og rigtig god klang ;)... Jeg er dog rigtig tilfreds med lyden i min onkyo 809... Den er rigtig behagelig, men den bruger også gods dacs fra burr brown....
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fskjoett Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 08:30
Tak for dit indlæg Rasmus8D, jeg har det vist stort set modsat, har hørt det meste undtaget Onkyo :-)

Er der nogen der ved om der er en forhandler i nærheden af Aalborg der har begge mærker?

Men dejligt at høre at Onkyo også kan være med rent lysmæssigt. Kan være jeg skal læse lidt op på de der Burr Brown DAC'er :-).

Pt. tror jeg det bliver Onkyo jeg vælger pga. den ekstra zone samt THX certificeringen. Jeg har læst lidt i dens manual, og kan se de supporterer nogle ekstra satellit højttalere jeg har liggende som kunne bruges som Front High i et THX setup.

Skal bare lige have kigget på hvordan de skal kables på en 7.1 forstærker... Min logik siger mig de nødvendigvis må skulle sammenkobles med fronterne... men går det ikke ud over præcisionen af lyden når den spredes over 2 højttalere...
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fskjoett Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 09:25
Tre kvarter senere er jeg blevet noget klogere på Burr Brown DAC'er

Det er vist lidt religions krig på hvilken DAC der er bedst, men til mit relativt low-end system har de ikke den helt vilde betydning for lydkvaliteten...

Men jeg er samtidig faldet over en guldgrube af en fantastisk artikel omkring hvad THX certificering egentligt handler om...

Den er jeg lige nødt til at dele! Den er godt nok halvgammel, men basis teknologien og målsætningerne er stadig de samme.

THX Certification

Og med den i mente, er der vist ikke længere tvivl om at det bliver Onkyo der løber med mine penge :-).

Redigeret af fskjoett - 31-December-2012 kl. 09:26
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Point: 2048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 09:41
ville give lidt mere og få en bedre reciever med fx 4k support mm den sidste 1000 mand er godt givet ud og advantage har 3 års garanti http://www.cinemagic.dk/shop/yamaha-aventage-rx-a820-297748p.html 

KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Christian H Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Juni-2006
Sted: Sydjylland
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Christian H Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 10:13
Hvis jeg var dig ville jeg ikke lade en eventuel THX-certificering være afgørende for dit køb.
Det siger absolut intet om hvilken reciever der lyder bedst...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af fskjoett fskjoett skrev:

Tak for dit indlæg Rasmus8D, jeg har det vist stort set modsat, har hørt det meste undtaget Onkyo :-)

Er der nogen der ved om der er en forhandler i nærheden af Aalborg der har begge mærker?

Men dejligt at høre at Onkyo også kan være med rent lysmæssigt. Kan være jeg skal læse lidt op på de der Burr Brown DAC'er :-).

Pt. tror jeg det bliver Onkyo jeg vælger pga. den ekstra zone samt THX certificeringen. Jeg har læst lidt i dens manual, og kan se de supporterer nogle ekstra satellit højttalere jeg har liggende som kunne bruges som Front High i et THX setup.

Skal bare lige have kigget på hvordan de skal kables på en 7.1 forstærker... Min logik siger mig de nødvendigvis må skulle sammenkobles med fronterne... men går det ikke ud over præcisionen af lyden når den spredes over 2 højttalere...
Øh.... front high har sine egne højttaler tilslutninger, ellers er idéen med dem væk. Du kan ikke bare sætte dem til fronterne.
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fskjoett Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:27
Ja, front high har sine egne tilslutninger... (jeg har lige set et billede af tilslutningerne)... I mit hoved ville et 7 kanals setup med 2 ekstra front high blive til 9 men det var forkert :-).

7 angiver antallet af kanaler forstærkeren håndterer og selvfølgelig ikke antallet af tilslutninger. Tror ikke jeg havde fået kaffe nok inden jeg skrev posten imorges :-).

Ang. THX certificering, så er det bestemt ikke et must, men jeg får faktisk 4k upscaling i Onkyo TX-NR616 og Spotify support til noget billigere penge end Aventage 820 fra Yamaha. Har set den ned til ca. 5100 kroner, hvor TX-NR616 fås til under 3500 kroner lige nu.

Redigeret af fskjoett - 31-December-2012 kl. 12:29
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 12:31
Jeg har selv en 7.1 SR, hvor der er separate front high tilslutninger, og den hedder heller ikke 9.1. Det er en Pioneer SC-LX83
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:02
Ville stadig lidt højere op eller måske købe brugt du kommer til at fortryde et for småt køb noget som det her måske http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=237489 eller http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=237623 den sidste er i Aalborg Wink
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:11
Nu så jeg lige hvad de skal trække,så er det ligemeget så vil den lille Onkyo være fin men en THX forstærker er ikke vigtigt her Big smile Køb den billigste med de features du gerne vil ha du vil ikke kunne høre meget forskel om nogen på den ene eller anden med et kompakt ht setup.Skulle du derimod trække et fullsize ht setup ville den brugte Onkyo være mit valg.Godt nytår
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fskjoett Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2012 kl. 14:46
@HellJohn

Vi er fuldstændig enige, med de kompakte højttalere jeg har mulighed for at benytte vil en kraftigere/bedre forstærker sandsynligvis være spildte penge :-). Og det ser úd til at Onkyo vinder over Yamaha på feature siden.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu