recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Philips 37PF9731D kan ikke vise 16:9 ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPhilips 37PF9731D kan ikke vise 16:9 ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
m.frank Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Philips 37PF9731D kan ikke vise 16:9 ?
    Sendt: 15-August-2006 kl. 22:23

Jeg har for nyligt købt Philips nye 37" model. Et ellers udemærket produkt. Dog har jeg en indvending, når jeg afspiller film fra min DVD (16:9) eller modtager 16:9 fra min selector (81), fylder det ikke hele skærmen. Det virker som om TVét ikke selv kan registrerer filmens opløsning, i modsætning til mit gamle Sony TV der automatisk skiftede til 16:9 når jeg afspillede film eller så TV med et 16:9 format.

Jeg kan naturligvis selv gå ind og skifte mellem de standard formater der er på TVét: Auto-format, Super-zoom, 14: 16:9, Bredformat. Men her er jeg i tvivl om hvilket format jeg skal vælge, enten bliver billedet beskåret, trækkes ud af proportion eller bliver uskarp pga. skalering.

Jeg har flere gange forespurgt på recorder om der var andre med samme problem. Ind til videre har jeg kun mødt en anden med samme problem. Nu ved jeg at der er blevet solgt ca. 100 af denne model så der MÅ være andre der kender til problemet. Hvad har i gjort?

Hvad gør jeg forkert? for det kan da ikke være rigtigt at et TV til 30.000 kr. ikke kan registrerer hvilket billedformat den modtager og opfører sig derefter? Al hjælp er kærkommen, på forhånd tak!

/Mikkel

Til top
Steffen32 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2006
Sted: Hadsten Denmark
Point: 771
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 22:48

Jeg har valgt at sætte TVet til bredformat, det giver det bedste billede synes jeg.

Men når jeg afspiller min DVD i 1920 x 1024 så kommer der en tynd grøn streg øverst i billedet. Det forsvinder hvis jeg vælger en anden opløsning på min DVD afspiller eller hvis jeg vælger autoformat. Men det var nu sjovest hvis jeg kunne køre den fulde opløsning. Nogle der her et bud på en løsning.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 22:54

Hej Mikkel.

Kun med SCART kan du forvente, at formatkoder overføres, så TV'et selv skifter. Der er nemlig en seperat leder i SCART til dette formål. For uden kode er TV uanset hvad der vises bare TV i PAL-format/720x576 pixels eller evt. i HDTV-format.

Så ved HDMI eller component må du skifte selv, ihvertfald fra DVD, Selector HD har vist fået rettet lidt til eller får det vedr. formatmuligheder gennem HDMI, jeg kender den kun af omtale.

Men er løsningen vedr. ægte 16:9 kilder ikke bare at vælge "Bredformat"?

Jeg fornemmer, du mener "jo", men alligevel har en indvending, og så spørger jeg:

Ved du, at 16:9 godt kan og endda ofte skal indeholde sorte bjælker i top og bund, da det er et TV skærmformat og ikke et filmformat?

16:9 er ikke en garanti for nul sorte striber, for rigtigt mange film er i 2,35:1 (Anamorphic Widescreen) som svarer til intet mindre end 21:9!

Skal alt det røde med på skærmen, må der indsættes sort øverst og nederst. Ellers må der strækkes i højden, og så ødelægges geometrien jo.

Filmformatet "Academy standard" passer dog næsten til 16:9:

Mere om emnet på http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html og i FAQ'en.

Og jo: Alm. ikke-HD sendt i ægte 16:9 er strukket 33% i bredden i forhold til 4:3, og med samme antal pixels og samme PAL og kun et 16:9 flag til forskel - samt at 16:9 billedet er presset sammen i bredden undervejs - er det derfor lidt mindre (25%) skarpt end 4:3 er.

Du har set rigtigt og det er ikke dit TV's skyld. Det er for at man overhovedet kan sende i 16:9 og lægge 16:9 på DVD i PAL.

Redigeret af Carser - 15-August-2006 kl. 23:06
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 11:25

m.frank

Du har ramt hovedet på sømmet. Når Du har betalt 30.000 for et Tv, så kunne Du faktisk forvente dette var i formatet 19:9 eller 21:9, fordi Skærmen så ville vise det "hele". Jeg troede det blot drejede sig om billedet skulle være proportionelt rigtigt.

Morede mig mest over man i England mente sorte bjælker var noget en hvis Herre havde skabt.

P.S.  En Anamorfisk Linse anbragt FORAN en biograffilm ___ denne tilføjer ikke information til selve filmstrimlen. På ganske samme måde er der ikke tilføjet mere information til et 16:9 billede [PAL signal], uanset om man ser det på en CRT eller en Fladskærm.

Forskellen ligger alene i at Ægte 16:9 ved PAL 625i, dette vil ses som sammenpresset på 4:3 skærmene. Man kan ikke sende noget Anamorfisk (altså som Tv program), Billedet ER blot kun normalt på 16:9 Tv.

Det mest morsomme er faktisk hvad som sker hvis Du virkeligt modtog sådant et billede, sammenpresset i siderne, og hvis DIT TV  Her som 4:3,  kunne gøre billedet lavere  ved indsætte sorte bjælker, for opnå korrekte proportioner. Nu ved jeg hvor jeg tager Meget fejl, hvorhenne i verden har man overhovedet Gjort dette.

En person i et Forum skrev hans gamle 4:3 CRT Tv havde en sådan mulighed (men denne havde så aldrig været brugt). Gøre et Anamorfisk billede lavere. Hvor jeg vil hen ? Jo når man taler om BluRay og HD DVD så gør jeg en andens ord til mine, med et krav om endnu Bredere fladskærme. Om skiftet mellem 4:3 og 16:9 det mener jeg er op til seerne

Til top
m.frank Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 19:22
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Hej Mikkel.

Kun med SCART kan du forvente, at formatkoder overføres, så TV'et selv skifter. Der er nemlig en seperat leder i SCART til dette formål. For uden kode er TV uanset hvad der vises bare TV i PAL-format/720x576 pixels eller evt. i HDTV-format.

Så ved HDMI eller component må du skifte selv, ihvertfald fra DVD, Selector HD har vist fået rettet lidt til eller får det vedr. formatmuligheder gennem HDMI, jeg kender den kun af omtale.

Men er løsningen vedr. ægte 16:9 kilder ikke bare at vælge "Bredformat"?

Jeg fornemmer, du mener "jo", men alligevel har en indvending, og så spørger jeg:

Ved du, at 16:9 godt kan og endda ofte skal indeholde sorte bjælker i top og bund, da det er et TV skærmformat og ikke et filmformat?

16:9 er ikke en garanti for nul sorte striber, for rigtigt mange film er i 2,35:1 (Anamorphic Widescreen) som svarer til intet mindre end 21:9!

Skal alt det røde med på skærmen, må der indsættes sort øverst og nederst. Ellers må der strækkes i højden, og så ødelægges geometrien jo.

Filmformatet "Academy standard" passer dog næsten til 16:9:

Mere om emnet på http://www.axelmusic.dk/publish/dvd_az.html og i FAQ'en.

Og jo: Alm. ikke-HD sendt i ægte 16:9 er strukket 33% i bredden i forhold til 4:3, og med samme antal pixels og samme PAL og kun et 16:9 flag til forskel - samt at 16:9 billedet er presset sammen i bredden undervejs - er det derfor lidt mindre (25%) skarpt end 4:3 er.

Du har set rigtigt og det er ikke dit TV's skyld. Det er for at man overhovedet kan sende i 16:9 og lægge 16:9 på DVD i PAL.

Du skriver bl.a. "Kun med SCART kan du forvente, at formatkoder overføres, så TV'et selv skifter".

Men jeg benytter SCART fra min DVD og har afspillet DVD i 4:3 og 16:9 og TVét skifter ikke selv!. Når jeg ser en 4:3 DVD skal jeg selv skifte til 4:3 på TVét. Når jeg ser en DVD skal jeg selv skifte til 16:9 ? Bredformat, super-zoom og Auto-format virker også, men trækker/scallerer billedet. Det virker som om 16:9 passer bedst til 2.30:1, men billedet virker stadig scalleret!

Hvilket format er det rigtige at benytte til f.eks. 2.35:1?

Når Sony kan lave Auto format korrigering så det virker!, burdte Philips så ikke kunne det samme.
Der er forøvrigt en der kalder sig JanB der har en forklaring her: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11106& PN=1&TPN=105 

/Mikkel

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af m.frank m.frank skrev:

Men jeg benytter SCART fra min DVD og har afspillet DVD i 4:3 og 16:9 og TVét skifter ikke selv!. Når jeg ser en 4:3 DVD skal jeg selv skifte til 4:3 på TVét. Når jeg ser en DVD skal jeg selv skifte til 16:9 ? Bredformat, super-zoom og Auto-format virker også, men trækker/scallerer billedet. Det virker som om 16:9 passer bedst til 2.30:1, men billedet virker stadig scalleret!

Jeg har ikke et 9731 LCD TV, men jeg har lige skimmet brugervejledningen, og derudover vil jeg tro at det fungerer som på et Philips CRT (som jeg tilgæld har).

TVet har følgende formatindstillinger: autoformat, superzoom, 4:3, filmformat 14:9, filmformat 16:9 og bredformat (wide).

Den automatiske omskifning ved brug af SCART vil formentlig kun virke, hvis billedindstillingen står på autoformat (sådan er det i hvert fald på mit Philips CRT), og autoformat vil virke ved at 16:9 materiale vises som bredformat indstillingen (korrekt højde-bredde forhold), mens 4:3 materiale vises som superzoom, hvor billedet strækkes.

Som regel vil der være tale om en DVD med anamorphic widescreen, også kaldet 16:9 eller ægte 16:9. Den skal vises med autoformat indstillingen, eller hvis du absolut vil skifte manuelt bredformat (wide). Hvis du vælger 16:9 indstillingen på dit TV, strækkes billedet vertikalt, og personer bliver for lange i ansigtet. Der skal være sorte bjælker nederst og øverst, når filmen er 2.35:1 og dit TV er 16:9.

Man kunne også forestille sig at filmen er lagret på DVD i 4:3 format, men med en aspect ratio på 2.35:1 (ses heldigvis ikke så meget mere, men det kan forekomme på de lidt ældre DVD udgivelser). I den situation skal du vælge indstillingen Filmformat 16:9 for at vise filmen i det korrekte format. Der vil så være en smal sort bjælke øverst og nederst, som der skal være, idet billedet er bredere end dit TV.

Bemærk at du skal holde styr på to format definitioner. Input signalet fra antenne, DVD, etc kan være 4:3 eller 16:9 (analog TV er altid 4:3, DVD og digitalt TV kan være 4:3 eller 16:9). Billedet kan imidlertid have en anden aspect ratio, som er bredere end selve input signalet. F.eks. kan en 2.35:1 film komme som et 16:9 eller et 4:3 signal.

Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 20:18

Du skriver bl.a. "Kun med SCART kan du forvente, at formatkoder overføres, så TV'et selv skifter".

Men jeg benytter SCART fra min DVD og har afspillet DVD i 4:3 og 16:9 og TVét skifter ikke selv!

Med DVD indstillet til 16:9 TV og et fuldt monteret SCART-kabel burde det ikke være sådan med TV'et sat til automatisk formatskift. Men jeg har ikke et TV som dit, jeg har kun skrevet om hvad man kan forvente. Måske også på baggrund af, at vi begge kender Sonys udmærkede autoskift.

Når jeg ser en 4:3 DVD skal jeg selv skifte til 4:3 på TVét. Når jeg ser en DVD skal jeg selv skifte til 16:9 ? Bredformat, super-zoom og Auto-format virker også, men trækker/scallerer billedet. Det virker som om 16:9 passer bedst til 2.30:1, men billedet virker stadig scalleret!

Jamen det er det da også!

DVD's og DVB's 720x576 pixels giver ved division 1,25:1 og det får du ingen skærm, der har som forhold mellem bredde og højde. Og mig bekendt er der heller aldrig lavet et TV med 720x576 pixels som naturlig opløsning på sit panel.

Så alt du ser fra DVD skaleres uanset org. film og dine zoom-valg. Og uanset om TV'et er mere eller mindre analogt eller digitalt.

Men en cirkel eller et kvadrat på et prøvebillede eller en test-DVD skal kunne vises geometrisk korrekt (samme højde og bredde), ellers er der noget galt med TV'et, måske en justering.

Eller som JanB har skrevet det, at der ved 4:3 og auto vælges "superzoom" og ikke 4:3. Det mener jeg er en klar fejl, andre mener nok, at det er fint, for så fyldes skærmen ud. Men det er altså på bekostning af korrekt geometri, jeg ser 4:3 i 4:3 og kan sagtens leve med sort i siderne.

Det har jeg svaret på allerede: "Bredformat" når du modtager ægte 16:9.

Ja, Jespers svar er så kommet i mellemtiden, og jeg synes, det er meget udførligt og er helt enig. For der sendes jo en del i letterbox, kun relativt få kanaler har indtil videre ægte 16:9.

Men for at vende tilbage til overskriften: Jeg er ret sikker på, at dit TV kan vise 16:9 uden problemer, men at det uden 16:9 signal zoomer anderledes end vi måske mener, at det burde - ihvertfald m.h.t. automatikken, det har, som åbenbart ikke altid skalerer lineært.

Redigeret af Carser - 16-August-2006 kl. 20:34
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 20:34

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Eller som JanB har skrevet det, at der ved 4:3 og auto vælges superzoom og ikke 4:3. Det mener jeg er en klar fejl, andre mener nok, at det er fint, for så fyldes skærmen ud. Men det er altså på bekostning af korrekt geometri, jeg ser 4:3 i 4:3 og kan sagtens leve med sort i siderne.

Jeg synes at kunne læse mellem linierne at Sony TV automatisk pillarboxer 4:3 input, altså sorte bjælker i siderne? Her er Philips anderledes, idet autoindstillingen er at skære lidt i top og bund (specielt hvis der er sorte bjælker) og strække billedet horisontalt, så hele skærmen fyldes ud.

Hvis man ønsker korrekt aspect ratio er Sony's metode selvfølgelig den rigtige, og den skal så vælges manuelt på Philips'en (4:3 format). På den anden side kan 4:3 materiale også være letterbox widescreen, og her vil 4:3 indstillinen give sorte bjælker rundt om hele billedet, mens autoindstillingen ideelt set vil lave et 16:9 letterbox zoom, svarende til Filmformat 16:9 (specielt hvis billedet er i dette forhold eller hvis der udsendes en WSS kode i linie 23).

Bottom line... sålænge vi har letterbox 4:3 materiale, er ikke nogen universel korrekt metode til behandling af 4:3 input, så man kan ligeså godt lære at indstillingen skal vælges manuelt for 4:3 input.

Redigeret af JesperLund - 16-August-2006 kl. 20:35
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2006 kl. 20:38

Enig.

Og ja, det lader til, at du godt kan læse mellem linierne: Et Sony som mit og Mikkels tidigere i "auto" viser 4:3 som 4:3 = pillarbox, sorte kanter i siderne.

M.v.h. Carser

Til top
AlexKBH Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-August-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-August-2006 kl. 11:32

Hej M.Frank,

Jeg har også købt det nye philips og jeg tror godt jeg forstår dit problem.

Først vil jeg lige spørger dig om dit gamle Sony fjernsyn. Var det et CRT tv i 16:9 eller 4:3? Eller var det en fladskærm?

Jeg havde et Grundig CRT 4:3 TV. Når jeg så DVD i 16:9 format, pressede det billedet for oven og for neden og jeg fik et flot billede. Hvis jeg havde haft et 16:9 fjernsyn, kunne det være at det automatisk ville "skifte" (strække det) til 16:9.

Spørgmålet er om kilden bliver vist i 16:9 eller om den blot vil strække billedet til 16:9. Så vidt jeg tror så vil kilden altid blive vist i 4:3, dog blot strukket for oven og for neden, så det er parat til at blive strukket fra siderne. Og det er sikkert det dit gamle Sony har gjort automatisk. Jeg tror ikke på at kilden (gennem dit scart) har været i 16:9 og det dermed har fyldt skærmen ud. Men så kan du spørge: hvad er så fordelen? Fordelen er jo at du kun strækker det for sidderne og ikke vertikalt. For når billedet er vandret linie basseret, for du ligeså mange linier på billedet, og dermed ligeså mange detaljer (næsten). Men når man først strækker det vertikalt begynder man rigtigt at miste detaljerne, da billedet bliver vist på et mindre antal vandrette linier.

Så jeg tror meningen med philips i 16:9 er, at sætte den på autoformat. Ja det vil strække billedet, men det vil alle fjernsyn (med et scart) gøre.

Foreløbig er der kun en måde jeg kan se, at få fyldt hele skærmbilledet uden skallering. Det er ved at smide dvd filmen på en PC og forbinde den med et HDMI kabel. Så her bør du kunne få brugt hele skærmens widescreen opløsning, nemlig i 1920*1080.

Jeg har på fornemmelsen at det også kan gøres med en DVD afspiller, som bruger HDMI, altså en som vil "opskallere" billedet. Men ved det ikke rigtigt.

Redigeret af AlexKBH - 17-August-2006 kl. 11:35
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu