recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Time Capsule: 3 hurtige
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Time Capsule: 3 hurtige

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Time Capsule: 3 hurtige
    Sendt: 21-Januar-2013 kl. 09:55
Hey!

Hvis jeg sidder med en 2 TB TC foran mig og en MacBook Pro med 750 GB harddisk, kan jeg så godt sætte Time Machine til kun at have 500 GB og så beholde 1.5 TB til lagringsplads af billeder og hjemmevideo + lidt film? Ejeren har nemlig planer om at skifte til en 128 GB SSD i den nærmeste fremtid og så vil det jo være dumt at sætte TM mega højt.

Det leder mig så til spørgsmål nr. 2.

Når denne Time Machine backup så fylder 250 GB ca. og der skiftes til en 128 GB SSD, hvad så? Så kan jeg jo logisk nok ikke backup den nye disk, som den gamle så ud pga. pladsmangel, men kan jeg sidde og vælge hvilke ting jeg vil have med over, så jeg ikke overskrider de 128 GB? iPhoto og iTunes er mega vigtige. Resten er mindre vigtigt og kan vrages fra.

Spørgsmål nr. 3.

Hvis der IKKE skiftes til en SSD disk alligevel, men den 750 GB disk bliver siddende, hvordan skal jeg så dele TC'en op?1 TB til TM og 1 TB til "lager"? Eller hvad anbefales.

Hvis der så seneren hen skiftes til en SSD disk, kan der ændres i størrelsen på ens TM størrelse eller er man låst på den 1 TB og skal starte forfra, hvis man ønsker at skifte TM kapacitet?

Puh det var meget, men håber at der er en af jer der kam svare inden jeg giver mig til at rode med det!

          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 11:15
Jeg er ikke helt sikker på det her, men mon ikke TC disken kan partitioneres med Diskværktøj?
Størrelsen på partitioner kan ikke ændres så data beholdes, uden specialprogrammer.

EDIT: Det er vist mere indviklet. Disken kan også formateres i Airport værktøj, og jeg har aldrig prøvet at ændre størrelse på den.

Redigeret af Brixen - 21-Januar-2013 kl. 11:59
Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 12:32
Det er en helt ny Time Capsule som jeg sidder med, og når jeg skal sætte den op første gang, så mener jeg at Time Machine spørger mig efter, hvor meget plads af den disk den skal reservere til backup, ikke? Og resten kan jeg så bruge som "NAS" fra mine iPads, iPhones, MacBooks osv.

Men hvor meget plejer man at reservere til TM?

Tak for dit svar Brixen, kan du måske lige sige hvad du har gjort/plejer ved mine andre spørgsmål? Jeg kan ikke huske det. I teorien er det jo spild at lave en TM på 1 TB hvis harddisken i denne MacBook kun er på 750 GB?
          
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 12:39
Nu kender jeg ikke en tc men at dele en disk op i små dele lyder ikke smart. Er det ikke bedre at have et fil system og så sætte en disk quota, på fx 750gb.

Det er sådan fx en synology NAS kører hvis man følger deres opsætning til time machine.

En quota kan let ændres.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 12:58
Jeg har kun sat min egen TC op, og der bruger jeg det hele til Time Machine. Det er det eneste jeg ved om det.

Selve sikkerhedskopien ligger inde i et .sparsebundle, dvs. et disk image med variabel størrelse.

Venlig hilsen
KB
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 13:03
@lahan og Brixen

Jeg troede bare når en TC er på 2 TB, hvorfor så bruge det hele til en Time Machine backup, når MacBook'en kun har en harddisk på 750 GB? Så har jeg læst et sted at man kan bruge en Time Capsule som en slags "NAS" også, så jeg troede faktisk man kunne dele de 2 TB op. 1 TB til Time Machine og 1 TB til "lager" men det er måske det du mener med "quota" lahan?
          
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Point: 1563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

@lahan og Brixen

Jeg troede bare når en TC er på 2 TB, hvorfor så bruge det hele til en Time Machine backup, når MacBook'en kun har en harddisk på 750 GB? Så har jeg læst et sted at man kan bruge en Time Capsule som en slags "NAS" også, så jeg troede faktisk man kunne dele de 2 TB op. 1 TB til Time Machine og 1 TB til "lager" men det er måske det du mener med "quota" lahan?
Du behøver ikke dele den op.
Som skrevet tidligere, ender TM backup'en i en sparsebundle fil, som bare er en fil på TC'en.
Så kan resten bruges som NAS drev.

Vær opmærksom på at TM kan have problemer, hvis disken er ved at være fyldt og det er andet end TM backup'er, der fylder.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9403
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 13:14
Quota er en grænse man sætter fx på 750, dvs din tm bruger kun kan have 750gb på disken. Du kan ændre denne værdi med en enkelt kommando.
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Point: 682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Du behøver ikke dele den op.
Som skrevet tidligere, ender TM backup'en i en sparsebundle fil, som bare er en fil på TC'en.
Så kan resten bruges som NAS drev.

Vær opmærksom på at TM kan have problemer, hvis disken er ved at være fyldt og det er andet end TM backup'er, der fylder.

+1 Det kan jeg skrive under på.

Jeg valgte at partionere den eksterne disk jeg har koblet på min airport extreme netop for at undgå dette. Jeg ved ikke om du kan gøre det samme med en time capsule, men det burde være muligt.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 13:39
Okay, det lyder meget simpelt, jeg var ikke klar over den der sparsebundle fil, da jeg ligesom Brixen kun kører med TM på min TC, men nu vil jeg så prøve at køre en TM og gemme ting på en ny TC som en slags NAS.

@krjstoff
Hmm, du valgte at partitionere hvad? For jeg har jo lige fået at vide at det behøver jeg ikke? Smile

@quarkir
Du mener at min TM backup kan have problemer hvis jeg propper hele min Time Capsule op? Er det sådan min Time Capsule kan få fejl osv. og pludselig så er min TM backup gået i baglås?

Redigeret af ladiesman217 - 21-Januar-2013 kl. 13:41
          
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 15:00
Her er en vejledning til at reducere sparsebundle-filen Wink

To REDUCE the maximum size of a sparse bundle:

Venlig hilsen
KB
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-September-2011
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2013 kl. 16:34
Dansk vejledning "Sådan begrænser du størrelsen på en Time Capsule backup" fra iMacguide.

Jens

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu