recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HJÆLP til DVB-T forbindelse?!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HJÆLP til DVB-T forbindelse?!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HJÆLP til DVB-T forbindelse?!
    Sendt: 02-Februar-2013 kl. 13:06
Hej..

Sagen er den, at jeg lige har indkøbt udstyr til modtagelse af DVB-T så jeg kan benytte mig af Boxer.

valget falgt på denne: Triax UFO 140 LTE DVB-T / DAB design antenne
(( http://www.av-cables.dk/udendoers-dvb-t-antenne/triax-ufo-140-lte-dvb-t-dab-design-antenne.html ))

slutforbundet til denne her: Triax Fuga dåse TD 260D - Slutdåse - Hvid
(( http://www.av-cables.dk/antenne-vaegdaase/triax-fuga-daase-td-260d-slutdaase-hvid.html ))

Ingen dåser eller andet er monteret imellem, der køre blot en ledning direkte imellem!

Efter slutdåsen, har jeg forsøgt mig med at tilslutte en Sagem DT85B HD (fra boxer selv)

Mit problem ligger i, at signalstyrken ligger helt i bund, og den kan sjovt nok heller ik finde signal.

Hertil kommer mit 100 kr spørgsmål, har min placering af antennen betydning for dette? (ja, i nogen grad ved jeg godt det har, men forklaring følger...)

Forklaring: Har det som sagt nogen betydning at antenne sidder her som den gør, eller skal den monteres oppe på vindskeden og derved rage op over taget før den kan få ordenlig forbindelse?

- har for en sikkerhedsskyld i tilfælde af at min Sagem ikke ku' udsende den nødvendige mængde strøm igennem antennekablet som antennen kræver, indkøbt denne her: http://www.av-cables.dk/indendoers-dvb-t/dvb-t-power-inserter.html

Til yderlig information, kan jeg sige antennen vender stik mod vest, og at jeg bor i noget af det nordligste Sjælland, og ja, det et sommerhus område, så der er rigeligt med træer og andet højt beplantning i området!

Og hvis det ikke "bare" er nok at flytte antennen, hører jeg gerne på andre kvalificerede bud på hvad jeg ellers kan forsøge for at få et ordenligt signal, så jeg kan få noget tv igen! (har nu levet i over et halvt år uden, siden jeg flyttede hjemmefra, og kun med hvad dr.dk/nu har kunne levere LOL) så hjælp venligst en ung knejt med at få lidt underholdning igen, nu hvor NFL sæsonen slutter i morgen nat, og der så ik længere er noget at se på mere.. Tongue
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:14

"Tallerkenen" skal jo ikke stå op, den skal skal sidde som en tallerken på et bord. Kan modtageren selv levere 5V, så skal der heller ikke avendes noget extra. Du kan ikke sende 5V fra modtager gennem dåsen. Antennen har måske heller ikke god sigt til senderen, en UFO er bedst når der er gode modtageforhold. Så ja der er flere ting i vejen med måden det er lavet på.
Den nærmeste sender er Hove, og den ligger ikke i Vestlig retning fra dig (Gilleleje). Den ligger i 186 Grader, alternativt Jyderrup på 227 Grader.

Redigeret af Radiomanden - 02-Februar-2013 kl. 14:25
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:24
Først vil jeg lige sige, at i følge Triax selv der laver antennen, er det fuldstendig ligemeget med den her antenne om den vender lodret eller vandret.

Jeg aner ikke om min modtager boks kan udsende 5V signal, det er derfor jeg valgte at købe en power inserter med for en sikkerhedsskyld, så jeg i hvertfald ikke kommer til at mangle! om jeg så får brug for den eller ej er jo mit problem.

hmm, boxer kortet siger os der er ringe forbindelse i området.. hva faen gør man så? Ouch
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:29
Du skal have fat i en kraftigere antenne som er retningsbestemt og så rette den mod Hove.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:29
Sætter en ganske almindelig passiv antenne op med passende egenforstærkning og som ikke bruger x Watt i timen året rundt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:33
Ville den her kunne bruges? og hvad skal jeg evt. mere bruge for at få signal? (uanset hvad, vil jeg have det til at ende op i en slutdåse inde i huset!

http://www.av-cables.dk/uhf-antenner/triax-digi-343-dvb-t-antenne-42-elementer.html
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 14:47

Du skal vælge antenne efter hvor den skal bruges, og efter hvordan modtageforholdene er, så antallet af elementer er afgørende for hvor god den er det pågældende sted. Forhandlere og Antenne montører vil vide hvad der skal/kan bruges i de enkelte områder. 
Hvad vil du bruge dåsen til, det er tilstrækkeligt at føre kablet til modtageren, du får ikke radiomodtagelse på en UHF antenne, så en dåse med både Radio og TV er unødvendig. Vil du have en dåse, så skal det være en med kun et udtag til TV.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 16:48
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Vil du have en dåse, så skal det være en med kun et udtag til TV.

Jeg vil gerne have en dåse, da jeg syntes det en langt pænere løsning end bare et kabel der løber ind gennem væggen. Så hvis du kan finde et link til en dåse der passer i en 1.5 Fuga dåse, så vil jeg meget gerne bede om et link :) (og gerne fra en butik i dk tak)

samtidig, så har jeg forsøgt mig lidt med nogen af de ting i har sagt, prøvet og afmontere dåsen og smide et coax stik direkte på ledningen fra antennen, og så sat forstærkeren derpå, og os prøvet uden forstærker (ingen forskel) har samtidig "opgraderet" om man vil, til denne her antenne:

Det var en jeg havde liggende fra den tidligere mast der engang har siddet der, en Triax antenne, af hvilken type aner jeg intet om!

- Til info kan jeg sige den er sat til at pege mod 225 grader SV, det var der den fik stærkest signal. (har kørt en 360 test) og der fik den omkring 30% som det højeste i signalstyrke, på et tidspunkt da jeg skiftede en ledning inden for, der fik den lidt "forkølelse" om man vil, og røg op i nærheden af 40%, mens signalkvaliteten hele tiden har været på 2%.

Under alle omstendigheder, er valget faldet på at jeg ringer til min lokale antennemand på mandag, og så må jeg sku ofre det det koster at få ham ud. Smile
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 17:47

Så få ham samtidig til at opsætte en FM antenne og et samlefilter, så får du en nedføring til din antennedåse, og derved kan du så få radiosignalerne med, som dåsen jo også er beregnet til.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4719
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Ville den her kunne bruges? og hvad skal jeg evt. mere bruge for at få signal? (uanset hvad, vil jeg have det til at ende op i en slutdåse inde i huset!

http://www.av-cables.dk/uhf-antenner/triax-digi-343-dvb-t-antenne-42-elementer.html

Hej Muffeh.

Den antenne du linker til er en DVB-T antenne med 42 elementer:

Det er den rigtige slags. Hvor højt den skal monteres og antallet af elementer
afgøres af hvor godt eller dårligt modtage forholdene er i dit område.

Se evt. efter om der er naboer der har lignende antenner.

Den antenne på billedet i din senere post. Den du har liggende fra den tidligere mast er af den forkerte type. Jeg syntes den ligner en VHF antenne til en frekvens der ikke bruges mere.

Hvis der var rimelig dækning i området, kunne en DVB-T antenne monteret på det viste beslag måske være nok. Men efter hvad du skriver tror jeg at du skal have en DVB-T monteret noget højere oppe.

Igen, er der nogle naboer der har en og hvor du kan se hvor højt oppe deres er monteret.

Du skriver at du er ung, jeg ved ikke om du er til musik fra Radio eller Internet.

Hvis radio ikke er dig, kan jeg ikke se nogen grund til at skulle betale for en radio antenne.

Men så burde du måske overveje en TD 201T TV slutdåse: 

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 02-Februar-2013 kl. 20:49
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 21:12
Det er en UHF antenne du har sat op.

Jeg mener at det er fløjtende ligegyldigt om der er radioudtag eller ej.(behold bare dåsen) 

God ide at få en lokal antenne mand på banen.

Så er du sikker på at få noget der dutter........

Redigeret af Mufti - 02-Februar-2013 kl. 21:19
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2013 kl. 22:03
@csell - jeg takker meget for hjælpen, og normalt bruger jeg radio via. internettet på sonos hvis det er, det det nemmeste, og så slipper man os for evt. udfald der er i forbindelse med FM.
Problemer med den dåse du linker til, er det en FUGA 1.0, mens min dåse er en 1.5 dåse. - Har godt nok en 1.0 liggende, men er i tvivl om de eksisterende huller så vil passe, men det må jeg jo evt. se på.

Ja du har nok ret med antennen, det en gammel sag og det var os kun et forsøg for at se om den overhoved ku' give noget, det eneste jeg havde at miste på det var tid :)

Der har tidligere siddet en egentlig mast, problemet med den er bare jeg ikke ønsker at have det store monstrum til og fylde hele min væg, derfor den diskrete løsning du kan se på det sidste billede... de andre naboer her har os antenner på deres tag, og deres sidder ca 1-1,5m højere oppe fra taget på deres hus i forhold til min, måske forskellen ligger deri..

men som sagt, tager en fagmand ind over, så får vi se hvad han siger...

Redigeret af Muffeh - 02-Februar-2013 kl. 22:04
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu