|
Helt ny computer larmer (?!) |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
SteffenD89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4337 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 04-Februar-2013 kl. 19:30 |
Hej
Jeg har lige hjulpet en makker med at finde dele og samle hans nye computer. Det blev til: GPU: HD 7850 CPU AMD FX 8350 Bundkort: AsRock 970 Extreme3 Kabinet: Coolmaster Cooler Master Elite 310 (et relativt billigt kabinet) OS: Windows 8Vi samlede det i weekenden, hvorefter han så har spillet diverse spil (League of Legends, Total War Empire/Medieval 2 og lidt andet). I dag var jeg så ude ved ham, hvor jeg må konstatere at den larmer lige voldsomt ift. hvad den yder. Vi fik downloadet et program der kunne tjekke temperaturen hvor alt virker som det skal være (omkring 40-50 grader for GPU/CPU under arbejde). Ingen af os er nogen ekspert, men er det muligt at computeren køler mere end den bør, så snart den arbejder? Altså at den måske mangler driver eller lign. for bedre at kunne regulere blæserne? Lige umiddelbart er computeren jo kølig nok. Jeg har bare svært ved at forestille mig at, fordi at kabinettet er relativt billigt (500-600kr), så skal den larme så meget. Problemet er selvfølgelig at det er svært at beskrive hvor meget den larmer på et forum, men både min egen og hans roomies computer larmer væsentligt mindre. Udover det, så virker computeren lige umiddelbart som den skal. Den bliver ikke varm, ingen problemer med spil eller lign. Vi har ikke installeret den DVD der følger med bundkortet. Kan der være nogle drivere eller andet derfra der mangler??
|
|
![]() |
|
Jever ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-April-2004 Sted: Karise Status: Offline Point: 975 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kan det ikke være en BIOS smartfan der ikke er slået til, så den køre max. konstant?
|
|
![]() |
|
Giffel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-November-2007 Sted: Haderslev, DK Status: Offline Point: 1219 |
Hvilken køler er det der larmer? Cpu, strømforsyning, grafikkort eller kabinetblæser?
Flere af dem kan styres fra bios og grafikkortblæseren kan styres fra driverprogrammet. |
|
LG OLED C1 77" Denon AVR-X2800H Synology DS916+ ATV 4K 3. gen |
|
![]() |
|
SteffenD89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4337 |
Lige umiddelbart er det CPU der kører. Det er ikke konstant, men så snart computeren skal arbejde, virker det som om at blæseren er alt for aktiv.
Jeg har bedt min makker om at installere nogle drivere til hans bundkort. En af dem tillader ham at konfiguere hans blæsere. De var indstillet til "lvl 10" og "target temperatur 45". |
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Nu er det noget af en strømsluger i har valgt, det kombineret med at standardkøleren som medfølger typisk er relativt små og med en lille blæser så er det snart dømt til at give larm. I kunne evt overveje en bedre køler engang. Ellers må i lade CPU'en komme op i højere temperatur, jeg tør dog ikke sige hvor langt oppe i temperatur den kan tåle at ligge i længere tid.
Men graffikkortet kan nok også godt larme lidt.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
Hvis der ikke er indkøbt specielt støjdæmpede kølere, så vil de altid give larm - også mere end man lige tror. De såkaldte "stock"-kølere er på ingen måde støjsvage og især CPU-kølerne er slemme. En støjsvag en af slagsen koster godt en 500 kr-seddel, men vær OBS på at nogle af dem er lidt svære at montere - og fylder en del!
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
Gooferen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-April-2006 Sted: Århus Status: Offline Point: 505 |
Enig, du vil nok være fornuftigt at udskifte dine blæsere.
Du kan evt. kort-varigt stoppe en af blæserne, eksempelvis ved forsigtigt at sætte en finger midt på blæseren, så den stopper. Dog skal det kun være kortvarigt, da du ellers risikere at enheden brænder af, hvis der ikke er plads til en finger, kan du evt. forsøge med en blyant, dog er dette på eget ansvar. Har ofte benyttet en blyant, hvilket ikke har gjort noget skade, men der er naturligvis en risiko. Prøv herefter at søge efter enheden og se om du kan finde en støjsvag blæser, der passer til.
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Indsæt en fanmate fra Zalman. Problem overstået.
|
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Lige indtil CPU'en måske kommer op på så høj temperatur at den lukker ned
![]() |
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
Hvem har anbefalet disse enheder når det skulle være en spille computer ? Har du ? Valget af AMD FX 8350 er helt forkert, hvis i læser de forskellige test rundt om på nettet så yder den dårligt til spil og den bliver at for varm. AMD tager den også ud af produktion af samme årsag, der kommer en ny og bedre version om kort tid. Men når nu skaden er sket og den er købt, så find en ny ( stor ) køler til den den.
|
|
![]() |
|
audiogon ![]() Pause fra forummet ![]() Oprettet: 23-Februar-2010 Status: Offline Point: 395 |
Købte også en færdig "støjsvag" pc fra MMVision........til 8000
Holdakæft den larmede.
![]() Den fik de lige i nakken igen. Købte kabinet fra Coolermaster og Intel 7 2900 K og et Geforce 560 TI fra MSI Twinn FroznII med dobbelte blæsere på, og byggede det selv sammen. Den larmer en del mindre end mikroovnen..... Faktisk er der bare en vind man hører...... AMD og Radeon er jeg færdig med, også MMVision Redigeret af audiogon - 05-Februar-2013 kl. 12:44 |
|
![]() |
|
audiogon ![]() Pause fra forummet ![]() Oprettet: 23-Februar-2010 Status: Offline Point: 395 |
Har lige kigget grafikkort du bruger, men hvis den kun er med en blæser, så byt den eller sælg den.
Alt det Radeon/AMD larmer og derfor er det billigere end andet, men ydelsen er heller ikke i toppen. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |