recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Music/Radio Streaming uPnP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMusic/Radio Streaming uPnP

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Emne: Music/Radio Streaming uPnP
    Sendt: 08-August-2006 kl. 10:26

Hej Alle,
Er igang med at lave en løsning hjemme med følgende komponenter og vil gerne have lidt "indspark" og gode ideer, måske har andre lavet noget lignende.

Vil ikke have min pc kørende for at spille musik.

MP3 bibliotek : Linkstation NAS 250GB, Linux og MT-DAAPD
Hifi : Soundbridge
Højttalere : Hvilken som helst aktiv højttaler (Yamaha Studio monitors)

- NAS box'en kan gemmes væk og skal bare have fat i WiFi routeren så den kan ses på netværket.

- Soundbridge ser så MT-Daapd streaming serveren som har indexeret mp3 biblioteket.

- Soundbridgen kan så enten betjenes via :
  - Medfølgende remote
  - Hvilken som helst pc i huset
  - PocketPC som har wifi
  - Linux workstation

Ved fjernstyring ses Soundbridgens display aktivt så man kan se hvad som sker på panelet.

Flere Soundbridges kan sættes i de rum hvor man vil have musik

Billeder m.m kommer når det hele er oppe og køre.

Dette ment som inspiration til alle som gerne vil lave musik i hjemmet til en overkommelig pris !

Samlet pris for dette setup er ca. 5.500,- (+ arbejdstid  :-)

Det trådløse netværk skal så være klar indenda.


 

Til top
KasperH Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 10:37
Hejsa og tak for tråden.... jeg står selv og skal til at lave noget af det samme som dig, Det som jeg ikke kan blive helt klog på er hvad software der skal ligges på netserveren(harddisken) har du bruget andet end det ene program og er det let at gå til?? nå ja og der går da fysisk et kabel fra harddisken til routeren ikke?? og sidst men ikke mindst ved du om det virker med mac??
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 11:42

Hej,

SW : Box'en kører linux så du skal fx bruge firefly eller twonkymedia ! Det findes sikkert også andre mediaservere til Linux

NAS boxen har et kabel til routeren ja, eller den skal bare være på netværket på en eller anden måde (Router, switch...)

Nu ved jeg ikke hvad du mener med om det vil virke med MAC, hvis det er som mediaserver ved jeg ikke hvad der findes men som klient vil fx iTunes virke perfekt så musik streames fra NAS box'en til en MAC med fx iTunes på (Eller anden player som understøttet uPnp)

Sidst men ikke mindst, om det er lige til at gå til ?

Du skal have godt kendskab til Linux ! Der er et godt forum til box'en - hvordan man åbner den så man selv kan installere software på den og så skal du selfølgelig have noget netværk oppe og køre hjemme men det har de fleste vel efterhånden.

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2006 kl. 11:46
Til top
KasperH Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 09:42
Mange Tak for svaret, så blev jeg lidt klogere. jeg må prøve mig frem. jeg vil helst have et setup hvor jeg ikke skal tænde mac'en, men jeg starter med noget airtunes, men mange tak for svaret.
Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2006 kl. 14:53
Du skal kun tænde den hvis du skal bruge den som klient. Soundbridgen og NAS boksen ser hinanden på netværket uden brug af computer eller lignenden.
Til top
KasperH Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 122
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2006 kl. 12:41

den er jeg med på, jeg mente bare at jeg starter med airtunes hvor jeg desværre bliver nød til at tænde min mac og styre det fra den. er du ellers tilfreds med din Soundbridge?

 

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2006 kl. 08:34
Ja absolut, har ikke rigget det hele til endnu, men har testet setup'et. Jeg skal hente nogle aktive højttalere i dag og så må vi se hvad dyret kan.
Til top
harmon Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 07-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 36
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2006 kl. 20:19

Har du fået media Serveren op og køre? Du må meget gerne fortælle lidt om dine oplevelser med det. Jeg går ud fra at du bruger Pinnacle's Soundbridge (vistnok en kopi af Ruko's), hvordan er lydkvaliteten?

Jeg er også meget hook på sådan en løsning.

 

Til top
PioKRU Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 58
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2006 kl. 09:48

Yes, det kører perfekt - har lige streamet musik lørdag fra kl 16.00 -05.00 nede i haven uden et eneste udfald !
Lydkvalitet er fin, dog mangler man justering for bas, diskant m.m !
Så vidt jeg ved er man igang med at lave en equalizer til dyret så dette kan afhjælpes. Alternativt kunne man sætte boksen til et eksisterende anlæg eller en forforstærker eller lignende.
Jeg har købt nogle Event TR6 Studie Monitors som spiller super godt. De kan ses og høres her :
http://studie.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=16608

Iøvrigt er eneste forskel at der står Pinnacle på fronten - faktisk står der Roku i displayet og på siderne ! Ellers tror jeg at Roku includerer noget license software til Apple som gør den dyrere end Pinnacle's. Det er også samme software som installeres på den.

God fornøjelse ...

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2006 kl. 14:18

Jeg har nu et par måneder kørt fuldstændig problemfrit med dette setup: maxtor shared storage plus 200 GB (MMS+) med indbygget medieserver og philips sla5520 (streamium).

NAS'en (altså MMS+) er helt problemfri og har streamet musik til mit stereoanlæg i stuen - via min trådløse router - non-stop. musikkvaliteten er super (jeg kører i intervallet 128 til 320 kbit) - og jeg tror jeg har haft ét lille-bitte udfald på to måneder. (sla5520 kan ikke afspille lossless)

Før jeg fik MMS+ streamede jeg fra min bærbare - men det blev ulideligt, da den jo skulle være tændt for at det spillede. Med NAS'en er det et overstået kapitel. Jeg har smidt 700-800 cd'er og 160 vinyler (sidstnævnte var hårdt arbejde!) på maxtoren - og det SPILLER max.

Derudover har alle i husstanden jo trådløst adgang til maxtoren - skide smart. Billeder, video, musik - det hele. Og man kan sagtens køre med flere sla5520'ere på en gang i husstanden (op til 5!) - det klarer maxtoren uden problemer at levere musik til på én gang.

Der er forskellige uPnp'er at vælge imellem - men frem for at installere Twonkys (eller en anden) har jeg faktisk bare kørt med maxtorens indbyggede - for den virker upåklageligt.

Bedste hilsner

Kristian

Til top
kris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1044
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2006 kl. 14:53

Jeg glemte lige: Samlet pris for MSS+ (200GB) og Philips SLA5520 er ca. 2400 kr. ComputerCity sælger sidstnævnte - førstnævnte findes lettest via edbpriser.dk.

Kristian

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu