|
7.1 / 7.2 ? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Februar-2013 kl. 12:42 |
Hej !
Jeg har et 7.1 setup, men receiveren kan jo køre 7.2, dvs med to subwoofere. Er der nogen der har erfaring med hvor meget man lydmæssigt får ud af at sætte en ekstra sub på ?
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kort svar er:
Ja der er noget at hente. Men hvad bruger du af højttalere nu i dit system ? Det er lidt svært udfra dine enheder i din signatur at se hvad du bruger, men er det det Jamo set med subwoofer som er hovedanlæg, så er der ingen grund til at lege med flere subwoofere.
|
|
![]() |
|
Willads ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 21-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 453 |
Ja til hjemmebioen bruger jeg Jamo sættet med 1 aktiv sub, men jeg er blevet tilbudt en ekstra aktiv sub fuldstændig magen til den der allerede er i jamo sættet, og vil derfor bare lige høre hvad ideen er med 2 subs ? Receiveren er en pio 922.
|
|
Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
|
![]() |
|
osbech ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 889 |
Køb den og prøv, hvis det ikke er noget for dig, så sælger du den bare igen..
Jeg har også forslået kæresten at jeg køber endnu en Velodyne spl 1200 ultra... Det blev et nej :) |
|
![]() |
|
På kærestesiden er jeg mere priviligeret, jeg har både hjemmebio, billard, dart, bordfodbold osv...
![]() Jeg tror jeg prøver den ekstra sub og så er det sådan det er, jeg er ikke så god til at skille mig af med tingene igen.
|
|
|
|
![]() |
|
osbech ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 889 |
Jeg har nu også ret frie tøjler :) tror mere det var et spørgsmål om plads. Men inden jeg opgradere min sub, så gik jeg også med tankerne om 2x 10". Det eneste jeg "faldt" over var om receiveren kunne håndtere 2 subs. |
|
![]() |
|
fausing ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2012 Sted: Svendborg Status: Offline Point: 1646 |
Jeg oplevede et stort løft i lyden da jeg tilføjede en ekstra sub til mit setup. Både til film og musik. Har du mulighed for at låne den er det jo bare at prøve. Dine ører er nok bedre til at bedømme det end hvad vi kan komme med af gode råd da rummet har meget at sige jo. ![]() Mvh. Fausing
|
|
Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE Stereo setup - NAD C372 - DALI 850 |
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2127 |
Hvordan får man mere ud af 2 subs, for det bliver vel ikke dybere end med en sub og hvis det skulle være højere kan man vel bare skrue op?
|
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Der er flere ting i det: For det første, så får du højere maksimalt output. Det kan du bruge til to ting: Enten at spille højere end du kan med én, eller at formindske subwoofernes forvrængning, fordi de hver især er mindre presset, da du populært sagt halverer deres arbejde. Men nok så væsentligt er at du med to subwoofere får en mere jævn frekvensgang. Du kan se sådan på det at dér hvor den ene subwoofer har et dyk i frekvensgangen, som opstår på grund af placering og rummets dimensioner, dér er der en vis sandsynlighed for at den anden subwoofer ikke har det samme dyk, da den er placeret anderledes i rummet, og den fylder så det hul ud. At få det optimale ud af dét samarbejde, det kan så vise sig at være en kompliceret proces i praksis.
|
|
![]() |
|
Hej Otto
Betyder det at jeg skal indstille subwooferne forskelligt eller skal jeg indstille dem ens? Jeg kan nemlig indstille level, cut off og phase individuelt på hver sub. mvh Willads
|
|
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Det korte, korrekte og enormt irriterende svar er at det afhænger af setup'et... Men i praksis vil du nok skulle stille cutoff og phase ens, level justeres så de spiller lige højt i lyttepositionen. Det er ikke nødvendigvis identisk, hvis subwooferne står forskelligt og/eller rummet ikke er symmetrisk. Det svære er ikke at indstille dem, men at placere dem, og det er ikke noget jeg kan give dig løsningen på per fjernsupport...
|
|
![]() |
|
Tak for svaret Otto. Level skal som udgangspunkt være ens i forhold til lyttepositionen da de placeres symmetrisk i forhold til centrum, dvs 1 sub indvendigt lige ved siden af hver fronthøjtaler. Så må jeg vurdere om der skal justeres lidt da den ene kommer til at stå mere "klemt" end den anden. Som udgangspunkt overholder setup'et Dolby's retningslinjer for 7.1 setup med hensyn grader osv. i forhold til lyttepositionen.
mvh willads
|
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |