recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 16:9 eller ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

16:9 eller ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rasmuzzen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: 16:9 eller ?
    Sendt: 13-Februar-2013 kl. 08:32
Nogen der har en forklaring på hvad ideen er i at DR egenproduktioner som eks. borgen ikke optages i et format der passer til de tv der sælges flest af. Jeg er med på når noget er optaget som biograf format, men hvorfor dælen skal der være sorte bjælker i top/bund på deres udsendelser.

MVH, og undskyld mit placering af indlæg, jeg kunne ikke lige se hvor det er egnet.
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
Guyver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 240
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guyver Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 09:32
Hvad er forskellen på at se en film i biograf format og en serie? Respekt til DR for at lave en produktion i 2.20:1 (iflg. imdb). Ser personligt ikke serien men er ikke af den holdning at man skal producere indhold til et bestemt format. Ville elske at flere af de serier som jeg ser, blev optaget i et bredere format. Personligt giver det mig en større "cinema" oplevelse, men ville acceptere hvis produceren havde valgt at optage i 1.78:1 ligesom f.eks. Band of Brothers, sålænge det er deres valg og ikke et krav. Men hver sin holdning :)

Edit: Har lige set House of Cards (netflix serie) første 13 afsnit, super serie, og den er optaget i 2.00:1 (iflg. imdb) og det giver altså lige det der ekstra. Igen, det er min holdning.

Redigeret af Guyver - 13-Februar-2013 kl. 09:38
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 10:07
Ja Guyver, jeg kan nu sagtens få armene ned.

Det er ikke logisk i min verden. Serien er dedikeret til en fladskærmsverden, hvorfor dælen skal vi så ikke have hele billedet, jeg tror sgu jeg vil trække 20% fra min licensbetaling næste gang, de leverer jo "sort" skærm i 20% af tiden.
Sendt fra min Commodore64,SONY 55W805BBN + 40D4550 + Hauppauge HVR4000 DVB-S2+T, Hauppauge NOVA-HD-DVB-S2 + en sørens masse diskplads.
Til top
vacDK Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 14-Marts-2007
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vacDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 10:46
hej rasmuzzen.

Du kan bare trykke på din zoom knap på fjernsynet. Wink
Samsung LE40A656/676

Samsung HT-X715

Samsung SWA-4000

Samsung MR-00EA1
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af rasmuzzen rasmuzzen skrev:

hvorfor dælen skal vi så ikke have hele billedet,

Du får da netop hele billedet. Hvis de begyndte at zoome billedet for at få det til at fylde hele skærmen, så ville du miste noget af billedet i siderne (med mindre du vil have lave, fedladne mennesker)...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rasmuzzen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 15:56
Heartware, du mener at de lidt overvægtige bliver hevet lidt så de ser tyndere ud. Det er jo der der sker hvis man skal fylde hele billedet. Altså man har mulighed for at zoome, så ryger der noget af siderne, man har mulighed for at stretche billedet i højden, så ser folk mere tynde ud, eller man har mulighed for at beholde de ca. 20% sort billede. Det er for mig ikke logisk det i skriver. Det er sørme da stadig en tv produktion som burde optages til at blive favoriseret til 16:9 skærme.
Enten er jeg dum eller også så forstår jeg ikke jeres logik.
MVH 
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 16:23

Heartware, du mener at de lidt overvægtige bliver hevet lidt så de ser tyndere ud. Det er jo der der sker hvis man skal fylde hele billedet. Altså man har mulighed for at zoome, så ryger der noget af siderne, man har mulighed for at stretche billedet i højden, så ser folk mere tynde ud, eller man har mulighed for at beholde de ca. 20% sort billede. Det er for mig ikke logisk det i skriver. Det er sørme da stadig en tv produktion som burde optages til at blive favoriseret til 16:9 skærme.
Enten er jeg dum eller også så forstår jeg ikke jeres logik.
MVH 
Nu har DR jo fået os til anskaffe 16:9 skærme, men man skal måske til købe 18:9 skærme for nå ja opnå fuldskærm til den tid. DR og måske andre opfatter vores forsøg med at zoome som en slags "Snyd hvilket bestemt ikke er tilladt".
Så ja de der bjælker skal tvinges ned over hovedet på os.
Gælder uanset hvor smalle samme nu engang er, vi skal bare acceptere dette ______ i stedet for at DR sendte fuldskærm. Fuldskærm med alle formaterne imellem 14:9 og op til i hvert fald 18:9, og måske endda 21:9 det sidste tror jeg nu ikke DR ville gøre, men sådan er der så meget.

Det at zoome betyder at ens Tv regner med at bjælkerne er Bredere, så derfor ryger noget af billedet for høj/lavt og udenfor (  ) skærmen.
  Og nu tænker jeg på  TV2 CHARLIE og hvorledes deres billeder ser ud?

Redigeret af skyking - 13-Februar-2013 kl. 16:25
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tarkin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 16:23

Nogen der har en forklaring på hvad ideen er i at DR egenproduktioner som eks. borgen ikke optages i et format der passer til de tv der sælges flest af. Jeg er med på når noget er optaget som biograf format, men hvorfor dælen skal der være sorte bjælker i top/bund på deres udsendelser.
MVH, og undskyld mit placering af indlæg, jeg kunne ikke lige se hvor det er egnet.
Efter at have set første afsnit af Borgen stillede jeg nogenlunde samme spørgsmål til filmfotografen. Svaret lød at de har valgt formatet 2:1 specielt fordi de ville understrege at serien er ren fiktion. Der findes åbenbart folk derude der kunne tro at en sådan serie omhandlede virkelige personer på Christiansborg. Jeg ved dog ikke om bredere formater end 16:9 får tingene til at virke mindre virkelige, men mange vil nok forbinde det med biograffilm, som jo oftest skydes i det brede 2.4:1 format - og de fleste forbinder jo nok biograffilm med fiktion. Jeg synes dog aligevel det virker ret plat at en tv-serie vises i 2:1 format - egentlig er der jo blot tale om en serie optaget med 16:9 kamera, og at billedet er mattet til 2:1 (letterboxing). Hvorfor ikke udnytte hele 16:9 tv'enes billedareal? 16:9 er jo stadig et bredformat. Særligt dem med små tv må føle sig generet af disse unoder.
Men det er åbenbart ikke være end at også amerikanerne kan finde på det. Som Guyver skrev, bliver den nye Netflix serie House of Cards også vist 2:1 formatet. Måske fordi det også er en politisk dramaserie som er ren fiktion.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 16:30

Heartware, du mener at de lidt overvægtige bliver hevet lidt så de ser tyndere ud.

Jep - du har ret. Det er den "anden" retning, der skal hives i i denne situation (i forhold til dem, der vil strække en 4:3 udsendelse til 16:9 format - urgh!).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
THX2K Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 29-Juli-2004
Point: 196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér THX2K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2013 kl. 23:21
Som ejer af et 21:9 tv kan jeg da kun hilse dette nye "fiktions-format" velkommen :)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af THX2K THX2K skrev:

Som ejer af et 21:9 tv kan jeg da kun hilse dette nye "fiktions-format" velkommen :)
Ja men du er nok en af de få, da det ser ud til at formatet komer til at dø, da Philips, som de eneste producerede paneler med det format, og det slog, desværre, ikke an
Ref.:

Redigeret af MCenterFreak - 14-Februar-2013 kl. 00:30
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2013 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Oprindeligt skrevet af THX2K THX2K skrev:

Ja men du er nok en af de få, da det ser ud til at formatet komer til at dø, da Philips, som de eneste producerede paneler med det format, og det slog, desværre, ikke an
Ref.:

Nu skete der jo også dette at man ville tvinge De med 21:9 Tv til netop IKKE  have eller få muligheden for fylde hele billedet ud.

For eks. Netop Borgen hvor man med 21:9 skulle leve med bjælkerne, man skulle leve med at når det er i HD er det absolut forbudt fjerne bjælkerne (gælder såvel i siderne som foroven/fornedem).

Så ja 21:9 blev dræbt ganske bevidst.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu