|
trim support ang. ssd disk |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Februar-2013 kl. 13:40 |
Hej alle jer
Jeg er ved at kigge på en ssd disk 256gb til min stationær pc. som udelukkende skal køre styresystemet. (win7) Jeg vil høre om nogen kan fortælle mig om mit bundkort kan køre et eller andet som hedder TRIM support til ssd disken.? bundkortet hedder asus p8p67. Nu har jeg to alm 3,5" disk siddende i, hvor den ene har styresystemet på og den anden kører som backup og hvor der er programmer installeret på også. og evt hvilke ssd diske skal jeg gå efter, nu er budgettet ikke til den dyre ende, så måske crucial, samsung eller lign?? på forhånd tak
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Bvc. Jeg mente jeg kunne huske noget om at have set, at nogle havde modifiseret i ROM for bl.a. at kunne køre TRIM. Jeg googlede og fandt dette: Og linket til hvor OROM kan hentes: Men jeg fandt aldrig ud af hvor godt det virker? Det en nemmere at skrive hvilke SSD drev du IKKE skal købe. Da anden generation af SandForce controlleren ( second gen SandForce controller ) til SSD drev blev introduceret var der mange problemer, jeg mener at det viste sig at være en firmware fejl. Kun Intel fik fra begyndelsen rettet det. Alle de andre med denne controoler fik sendt SSD drev med fejl på markedet. Ud over denne fejl er disse drev kendt for at blive langsomme for visse typer af data. De tager ekstra lang tid for f.eks. MP3 og MP4 filer, hvor data i forvejen er komprimeret. Men hverken Crucial, Samsung og et par andre bruge ikke denne controller. Du kan måske hente inspiration her: Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 24-Februar-2013 kl. 08:24 |
|
![]() |
|
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
Kan varmt anbefale Samsung. Har kørt med en i næsten et år uden nogen som helst problemer.
Mht trim support liigger det i styresystemet, og det er includeret i windows 7. |
|
/Peter
|
|
![]() |
|
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
Slettet.
Redigeret af pfugl - 24-Februar-2013 kl. 10:22 |
|
/Peter
|
|
![]() |
|
bvc ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Sted: danmark Status: Offline Point: 22 |
hej. tak indtil videre. det er en god hjælp.. :-)
Pfugl, hva mener du med slettet?? Er det noget med at nogen ssd diske ikke er så gode da de kører med mlc, som skulle gøre at de ikke kan overskrive så mange gange, som før i tiden, pga fabrikanterne hele tiden prøver at presse mere ud af diskene, og derfor er det gået ud over kvaliteten???
|
|
![]() |
|
Jeg blev forstyrret, og kom ved en fejl til at poste det samme indlæg to gange, og man kan ikke slette et helt indlæg. Derfor.
Mht til levetiden tror jeg ikke det er noget problem til privat brug, men det vil tiden vise. Min første ssd (Vertex) kørte i to år i en stationær, og sidder nu i en laptop der dog ikke bliver meget brugt. Den blev afløst af en Samsung 830 som har kørt helt uden problemer. Da det er skrivninger der slider på disken, bør man minimere disse, f eks ved at lægger swap filen på en anden disk. |
|
/Peter
|
|
![]() |
|
Hej. Hvad er en swap fil?? Jeg er ikke den store pc haj.
|
|
![]() |
|
hvad skal jeg evt vælge???
eller
eller
eller er der nogen som ka anbefale andet til ca 1000-1200 kr??? :-)
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4719 |
Hej Bvc. Jeg forstår ikke rigtigt dine 2 første forslag. I din indledende post nævner du 'crucial, samsung eller lign'. Det syntes jeg lød fornuftigt. Men som jeg ser det kan hverken SanDisk eller LITEON sammelignes med de andre. I 840 modellen ( uden PRO ) har Samsung sparet ved at bruge 'triple-level cell' som er billigere kredse med kortere levetid. så den ville jeg nok også gå uden om. Citat 'Samsung is using triple-level cell in its 840 (non-Pro) drive to help bring down cost, albeit at lower performance and with less endurance.' Måske kan vi lokke dig til at fortælle om hvad du prioriterer og måske også lidt om hvordan du kom frem til de nævnte? Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 25-Februar-2013 kl. 19:42 |
|
![]() |
|
Hej. Puha er vidst kommet lidt på dybt vand. Sad egentlig bare og googlede. Disken skal bare være hurtig og kører sata3. Tror jeg nok. Det kan bundkortet vidst nok. P8p67. Jeg må bare krybe til korset og bare spørge om i kan give mig links til nogle sad som i mener er ok. Ved ikke helt hvad man alt skal kigge efter af ting. 😁
|
|
![]() |
|
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
Jeg er selv en yderst tilfreds bruger af en OCZ Agility 3 120GG SATA III som systemdisk.
Den har kørt smooth og piv hurtigt i nu 1½ års tid. Den kan fås til lige over 800 dask - bl.a. hos computersalg.dk og hos proshop.dk (her er det v.2 med 20nm isf. 25nm hos v.1)
Den har flg. interne datahastighed 525 MBps (læs) og 500 MBps (skriv) og TRIM support.
Du kan i øvrigt læse lidt omkring SSD flg. sider:
![]() |
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
![]() |
|
Hej Bvc. Jeg har tænkt over hvad jeg skal skrive til dig. Jeg mener at mange kan købe et SSD drev og at de fleste også kan åbne deres PC og sætte den i, men der skal mere til at få det til at køre, og få det til at køre godt. Har du tænkt over hvor meget du selv kan gøre og om du evt. skal have en du kender til at hjælpe dig med resten. Hvis du skal have hjælp, vil ham der hjælper måske helst hjælpe med et SSD drev magen til hans eget, et hvor han kender et program til at clone med? Alle SSD drev er meget hurtigere en de hidtige harddiske. Har du brug for en af de aller hurtigste? Eller ønsker du bare en der er meget hurtigere en den hidtidige harddisk? Fordelen med et SSD drev får du når det sættes op som et C: drev, der hvor windows ligger ,men har du overvejet om den nuværende harddisk skal blive sidende i PC'en som et D: drev eller om det måske skal monteres i et eksternt USB kabinet? Hvor stor er den nuværende harddisk og hvor meget af pladsen bruger du nu? Har du mange komprimerede filer som MP3 eller MP4 har du? Hvor meget RAM har du og er det en stationær eller bærbar PC? Kan du selv eller skal du have hjælp til flytnig at Windows og alle dine programmer? En stor del af SSD drevene ( her tænker jeg på dem med Sandforce 2. gen controller ) har haft firmware opdateringer. Igen, kan du selv eller skal du have hjælp hver gang du skal opdatere firmware? Når jeg læser dine spørgsmål kommer jeg til at tænke på, at jeg skal huske at anbefale dig at få en god backup løsning. hvis du ikke har det i dag er det måske tidspunket at få det gjort på. Kan den hidtidige harddisk bruges til det? Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 26-Februar-2013 kl. 11:12 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |