recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Open source OS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Open source OS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Open source OS
    Sendt: 06-Marts-2013 kl. 01:15
Jeg overvejer at installere Linux og har nogle spørgsmål:

1)Hvad er de overvejende fordele?
2) Hvad er de overvejende svagheder?
3) Er der sikkehed omkring det, findes der anti-virus programmer?
4) Fylder det mere end Windows
5) Kører det hurtigere/langsommere end Win 7?
6) Nogen problemer når man færdes på nettet, er der funktioner der ikke virker, hvad med netbank?
4) Kan man bruge fx Dropbox?
5) Hvad med drivere til kameraer, printere osv.?
6) Er der andre kommentarer/temaer der bær nævnes? 
Til top
bbrauner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Oktober-2012
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbrauner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

1)Hvad er de overvejende fordele?
2) Hvad er de overvejende svagheder?
3) Er der sikkehed omkring det, findes der anti-virus programmer?
4) Fylder det mere end Windows
5) Kører det hurtigere/langsommere end Win 7?
6) Nogen problemer når man færdes på nettet, er der funktioner der ikke virker, hvad med netbank?
4) Kan man bruge fx Dropbox?
5) Hvad med drivere til kameraer, printere osv.?
6) Er der andre kommentarer/temaer der bær nævnes? 

1) Svært at svare på. Går ud fra du mener ubuntu i øvrigt? Det kan konfigureres lige som du vil. 
2) Software og hardware understøttelse
3) Linux er i sig meget sikkert og anti-virus programmer er overflødige men findes. 
4) Det fylder MEGET mindre
5) Kommer an på mange ting. Det vil i de fleste situationer være tilsvarende. 
6) Netbank virker men der er ingen silverlight f.eks. som gør at man ikke kan se netflix.
4) Ja
5) De fleste fungere problemfrit men har du en der ikke er understøttet bliver det hurtigt en kedelig oplevelse
6) Prøv det. Du kan installere ubuntu som dual boot så du både har windows og ubuntu. Så kan du prøve de forskellige ting og evt. fjerne det igen skulle du ikke kunne lide det.

Er personligt skiftet for kort tid siden fra windows 8. Jeg kan bedre lide desktop miljøet i ubuntu og så har jeg fået en række fordele i forhold til noget specifikt software som kører native i linux.
< ="application/x-unity-webapps-npapi" id="unityChromiumExtensionId" height="0" width="0" style="display: block !imant;">

Redigeret af bbrauner - 06-Marts-2013 kl. 07:46
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:02
Er Ubuntu ikke også så smart, så du ikke engang behøver at køre dual-boot, men kan boote op fra USB/ekstern drev? Jeg prøvede det for nogle år siden på min bærbar, og der kørte det fra et DVD drev. Jeg har desværre ikke rigtig haft tid til det siden, men ville gerne gøre forsøget igen.

Alternativ overvejer jeg Google OS.

Lige en detalje - Bruger man en PC i dag til spil, så kan det, efter min opfattelse, være en begrænsning i et alternativ OS.

Til top
bbrauner Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Oktober-2012
Point: 81
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbrauner Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er Ubuntu ikke også så smart, så du ikke engang behøver at køre dual-boot, men kan boote op fra USB/ekstern drev? Jeg prøvede det for nogle år siden på min bærbar, og der kørte det fra et DVD drev. Jeg har desværre ikke rigtig haft tid til det siden, men ville gerne gøre forsøget igen.

Alternativ overvejer jeg Google OS.

Lige en detalje - Bruger man en PC i dag til spil, så kan det, efter min opfattelse, være en begrænsning i et alternativ OS.

Steam er jo for nyligt kommet til linux så det er ikke så slemt som det har været. Det er korrekt man kan boote live ubuntu fra en usb pen f.eks. og så prøve det lidt inden man installere. Det er dog ret begrænset i funktionalitet. Alternativt kan der også laves en reel installation på et eksternt medie som så er det samme som en "rigtig" installation. 

Det kræver selvfølgelig også en del tid i justering og tilvendelse. Se f.eks. den linje kode der tilsyneladende kommer nederst i mine indlæg. Så kan jeg lige bruge et par time på at finde ud af hvad det skyldes :D
  < ="application/x-unity-webapps-npapi" id="unityChromiumExtensionId" height="0" width="0" style="display: block !imant;">

Redigeret af bbrauner - 06-Marts-2013 kl. 11:20
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 14:01

Et par spørgsmål den anden vej, hvad er det du ønsker at opnå ved skiftet, hvad er motivationen for et skift?

Hvis det handler om nysgerrighed, det er prøve noget nyt, så er der ingen vej udenom at kaste dig ud i det. Vi andre kan opremse fordele og ulemper til vi bliver blå i hovederne, men det mætter ikke din nysgerrighed.

Hvis det handler om at det lyder sejere at køre linux frem for windows, så er det dyrtkøbte "sejhedspoint" og efter min mening ikke besværet værd.

Hvis det er fordi du ikke har lyst til at bruge xx kroner på en windows licens, så er det korrekt at du kan få andre OS gratis, men du kommer til at bruge rigtigt mange timer på at blive fortrolig med det nye, så din reelle "timeløn" er ultralav og ikke besværet værd.

Uanset hvilken vej du skifter, så tager det tid at blive fortrolig med et nyt OS. Selv om du skifter til Mac OS der har ry for at være brugervenligt, kommer du med garanti til at bruge uger og måneder på at finde dig til rette. Hvis du vil lege med ubuntu så indstil dig på at skulle bruge et halvt års tid på rigtigt at føle dig hjemme. Her snakker jeg ikke om hvor længe det tager at installere det nye OS og få en printer sat op, men på hvor længe der går før du er bare nogenlunde fortrolig med hvordan tingene fungerer.

Så hvad er det lige der driver ønsket om et skift hos dig og er du indstillet på at det er en knoklen opad bakke det første halve års tid?
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2814
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

og er du indstillet på at det er en knoklen opad bakke det første halve års tid?

Med alt respekt: Man skal godt nok være meget sløv i optrækket, hvis det tager en et halvt år at lære at bruge f.eks. Ubuntu til almindeligt dagligdags brug.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 14:48
@bbrauner: Tak for svarene. Det lyder til at jeg skal prøve det.

Hvad med tekstbehandling, regneark, DTP osv., fx OpenOffice fungerer det?
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 14:54
Openoffice følger med Ubuntu (reelt er det Libreoffice, men det er "det samme")

Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Et par spørgsmål den anden vej, hvad er det du ønsker at opnå ved skiftet, hvad er motivationen for et skift?

Jeg har fået en halvgammel bærbar af mit arbejde: 1GB RAM, 80GB HD, oprindelig født med XP prof kan jeg se af den label der sidder på bagsiden, men den er nu opgraderet til Win 7 prof.

Jeg er villig til at ofre 2x2GB RAM klodser og en større HD.

Problemet med at installere en større HD er, tror jeg, at jeg godt nok via Microsoft på nettet og den Windows installationskode der sidder på bagsiden, kan geninstallere Windows på den nye HD, men jeg er i tvivl om jeg vil ende med en XP som er den oprindelige version installeret eller en 7 version som den er opgraderet til. 

Jeg kører lige nu XP på min gamle bærbare og jeg synes at 7 er meget lettere i dagligdagen, særligt i forhold til netværk og plug-and-play. Derfor gider jeg ikke at risikere at købe en ny HD og så ende med XP.

Derfor tænkte jeg på om jeg måske bare skulle gå over til open source i stedet, som så måske vil give mig så meget mere plads på den nuværende HD, at jeg ikke behøver at købe en ny HD.

Redigeret af herognu - 06-Marts-2013 kl. 15:05
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 16:48
Læs lidt her. 
Du kan boote på en dvd eller usb-stick og hurtigt prøve det uden at der bliver ændret noget som helst på den pc, det kører på.

Tag denne version. LTS betyder Long Time Support.

Versionsnummer 12.04 betyder 2012 4. måned.
Der er en nyere, men den bliver ikke vedligeholdt så længe.

Ubuntu er ikke så krævende som Windows, synes jeg. Jeg lagde Ubuntu på en gammel bærbar, der skulle foræres væk. Det krævede lidt søgning på internet at få netbank til at virke, men det fandt jeg hurtigt ud af.

Redigeret af Brixen - 06-Marts-2013 kl. 16:50
Venlig hilsen
KB
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 17:10
Er alternativt kunne også være linux mint, som er en "rebranded" ubuntu hvor det bl.a. er installeret codecs til film og musik på forhånd.

/ask
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Med alt respekt: Man skal godt nok være meget sløv i optrækket, hvis det tager en et halvt år at lære at bruge f.eks. Ubuntu til almindeligt dagligdags brug.
Du missede det med at føle sig hjemme. 

Det er ikke særligt svært at installere en ubuntu og smide openoffice på, det kan klares ret hurtigt. Men ligesom med alle andre OS er der jævnligt småting der skal fikses, det kan være noget med en hjemmeside der vil have en friskere java version eller hvad ved jeg - på windows, som de fleste er ret hjemmevante på, er det en ting der for mange er så banal at de slet ikke husker det som et problem. 

Det jeg snakker om er, at det tager noget tid når du kommer på et nyt OS før småting holder op med at være 2 timers hovedbrud. Efter et halvt års tid har du lært hvordan man takler den slags problemer og begynder at være hjemmevant i stedet for blot en hjælpeløs bruger der må nøjes med at krydse fingre for at der ikke sker noget uforudset.

Derfor tænkte jeg på om jeg måske bare skulle gå over til open source i stedet, som så måske vil give mig så meget mere plads på den nuværende HD, at jeg ikke behøver at købe en ny HD.
Hvis du er nysgerrig på noget open source er det en oplagt chance at starte på en aflagt bærbar. Det har den fantastiske fordel at når du kører sur i det nye, så kan du slukke og lukke og vente til en anden dag. Samtidigt har du din sunde og raske, almindelige maskine ved siden af hvis du lige hurtigt skal have downloadet et eller andet og smidt på en usb stick og den slags.

Jeg indkøbte en netbook til formålet da jeg ville lære ubuntu, så kunne jeg nørde ubuntu på den når trangen meldte sig og gemme den væk når jeg ikke gad mere. Det er en million gange federe end sådan noget dual boot hvor du konstant skal bruge tid på at skifte frem og tilbage hver gang der er bøvl du ikke lige ved hvordan du skal klare.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu