|
Indstilling af antenneforstærker |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
alfaekko ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-September-2005 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 34 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Marts-2013 kl. 22:01 |
|
Hej Forum,
Jeg har Yousee kabel-tv, og har investeret i en antenneforstærker, da signalet ellers ikke når gennem hele huset. Jeg ved desværre ikke hvordan jeg skal indstille den, jeg synes ikke brugsanvisningen var til meget hjælp, ej heller give etiketten på forsiden megen lægmandsstøtte. Det er ikke lykkedes mig at opnå, at ingen kanaler pixelerede, og hver gang jeg stiller på den, ændres det som regel altid til det værre fordi jeg i frustration skruer på det hele. Ikke særligt konstruktivt, jeg ved det. Så nu beder jeg forummet om hjælp. Her er et billede af banditten og dens tre knapper. Hvilke skal jeg skrue på, og i hvilken rækkefølge, hvis jeg vil gå systematisk til værks efter bedst mulige indstilling? /Anders |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg følger lige med her, da jeg også har købt sådan en sjover, men endnu ikke haft tid til at sætte den op. Hvordan har du i øvrigt håndteret antennestik - har du brugt f-stik i én ende og "alm. stik" i den anden ende eller hvordan?
|
||
![]() |
||
Lytro ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Maj-2010 Sted: Nejede,Hillerød Status: Offline Point: 363 |
|
Start med at skrue dem alle ned(til min.)
GAIN CONTROL skruer du op til billedet er fint. Forstærkeren er måske lidt for kraftig. Det er en billig forstærker, der står ikke noget om bl.a. Max. output, og det kan være et problem med 30dB forstærkning. Efter hvormange tilslutninger du har, er en 12dB forstærker måske at foretrække. Lynge
![]() Redigeret af Lytro - 17-Marts-2013 kl. 01:10 |
||
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Læs her:
Denne antenneforstærker anbefales også til brug i YouSee og Stofa tv installationer. Ind/udgange: 1 / 1
Specifikationer. Tilt/Slope styring.
2: Derefter findes det TV og den kanal som er i dårligst kvalitet. På de fleste kabel TV net er det næsten altid TV3+, Discovery og MTV. 3: Herefter drejes der op for forstærkningen så billedet står så skarpt som muligt. Husk: Skru ikke højere op end nødvendigt. 4: Tjek til sidst billedet på de andre TV på alle kanalerne, og foretag evt. efterjusteringer. |
||
![]() |
||
alfaekko ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-September-2005 Sted: Roskilde Status: Offline Point: 34 |
|
Lytro, tak for hjælpen, men hvilken Gaincontrol mener du? Der er jo to. Og hvornår bruger jeg hvilken?
Mufti, tak for teksten, som jeg også havde fundet, jeg synes dog ikke den forklarer hvilken af de tre knapper der "drejer op for forstærkningen". Jeg kan jo regne ud, at det ikke er "S.C", som jeg antager er slope control og skal anvendes som beskrevet, men jeg er stadig i tvivl om hvad de to andre knapper gør, og hvornår de skal anvendes. Tipsen, ja, jeg bruger F-stik i den ene og alm. antennestik i den anden ende. Så summa summarum. Jeg forstår at forstærkeren skal være skruet ned på alle tre knapper til at starte med. Dernæst skal jeg dreje indtil så mange kanaler som muligt er på(men ved ikke på hvilken knap). Derefter er det muligvis nødvendigt at justere slope control så højfrekvente kanaler også kommer med. Og hvornår bruger jeg så den sidste knap ? /Anders
|
||
![]() |
||
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
|
Jeg kender ikke netop den forstærker, men det synes som om, at den ene er forstærkningen (G.C.) for download /TV kanalerne og den anden G.C. forstærkningen for upload (fra kabel modem og her skal også skrues NED) Det er sådan, at de høje frekvenser dæmpes mere end de lavere i coax-kabler. Det sker både fra youSees hovednet og ind til din gule boks, og fra den gule boks til dine fjernsyn / Webspeed modem. Med S.C kan forstærkeren forstærke mere på de højere frekvenser og dermed modvirke de ekstra kabeltab. Med fx en youSee Samsungboks kan man aflæse sendestyrken for den mux, som overførere den kanal som boksen viser. Da boksens styrkemåling ikke er kalibreret, skal man flytte en og samme boks rundt til udtagene. Hvis du indstiller boksen til 3 kanaler, der sendes i 3 muxer på henholdsvis en lav, en middel og en høj frekvens og aflæser sendestyrken, får du et overblik. Denne liste over frekvenser og muxer for hovedstadsområdet er nok ret brugbar de fleste steder, men holder ikke helt i alle områder af landet (og naturligvis slet ikke hos Stofa). http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm DR1 HD, ZDF HD/Tinget og Canal 8 vil være gode eksempler. youSee boksen har nu også en avanceret test, der netop skanner 4 muxer (youSee slang QAM) og viser styrken. Husk det er BER, der skal være 0 eller et meget lille tal. youSee har nok allerede sørget for, at du får ca samme styrke over hele frekvensområdet, så det er kun, hvis du har lange kabler mellem den gulde boks og dine fjernsyn, at S.C. er af betydning - skrues helt ned som en start. Lars ![]() |
||
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Fin forklaring. Mere pædagoisk end brugsanvisningen som jeg lavede en kopi af. Du kan evt få en yousees teknikere eller en lokal antennemand til at måle din instalation igennem. De penge kan faktisk være godt givet ud.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19569 |
|
SC og GC ved siden af hinanden må være forstærkeren og den der sidder øverst for sig selv må være til returvejen, idet den ikke er på den forstærker som ikke har forstærkning på returvejen.
Klaus |
||
![]() |
||
|
Smukt ræsonnement, Klaus. Tak for det, nu kaster jeg mig ud i at skrue på den for alvor.
Anders
|
||
![]() |
||
Gonardo ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 249 |
|
Held og lykke med den forstærker, har også engang købt dette produkt til Stofas anlæg, resultatet blev dårligere end den jeg havde i forvejen, kvaliteten er for dårlige tror ikke at den er lineær nok...
Kan anbefale Spaun
![]() |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |