|
12V trigger 220v stikdåse |
Besvar |
Forfatter | ||
johnnyn
Bruger Oprettet: 06-Januar-2013 Status: Offline Point: 209 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 05-Marts-2013 kl. 13:25 |
|
Hej
Jeg har en forstærker med 12v trigger på. Jeg vil gerne have lavet en stikdåse så jeg kan tænde min effekt forstærker da der ingen trigger indgang er. Det burde egentlig være simpelt, med et relæ i en kasse. Nogen der har erfaringer med dette tidligere og kan hjælpe og evt vise lidt tegninger henvise til komponenter eller noget færdig lavet til dette? Mvh |
||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jep jeg har lavet en engang, anvendte et solid state relæ på grund af det bruges til en forstærker som trækker en halvstor startstrøm som de små relæer i spareskinner ikke kan lide. Et 3,5mm mini-jack hunstik til triggersignal og et han og hun apparatstik til 230V. Apparatstikkene "skraldede" jeg fra en gammel strømforsyning til en stationær computer, resten af stumperne kostede vist omkring 125kr. Solid state relæet er købt fra kina over eBay.
|
||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
||
Infinity
Guld medlem Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Man kan godt klare sig med mindre end et solid state relæ, et almindeligt GODT relæ med 6 Amp kontakter (eller mere) kan gøre det. Normalt er det en god idé at sætte en alm diode (1N4001) over trigger ledningen (diode spidsen til plus) da relæet kan afgive en returstrøm når det afbrydes og det er ikke sikkert at trigger udgangen kan lide det. Dioden kortslutter så strømmen og triggeren tager ikke skade.
Relæet må ikke bruge mere end ca 50 mA pga max triggerstrøm.
|
||
mvh Infinity
|
||
johnnyn
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så dioden skal bare i serie fra plus indgang til relæets plus side?
Og kan i henvise til et relæ?? Det lige netop sådan en opbygning jeg har brug for Redigeret af johnnyn - 05-Marts-2013 kl. 14:25 |
||
Infinity
Guld medlem Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nej! Se tegning.
Relæet kan være dette: Relæ forslag
Køb et kvalitetsrelæ - de billige holder ikke!
HUSK en plastic indbygningskasse, også af god kvalitet.
Snak evt med din forhandler!
|
||
mvh Infinity
|
||
johnnyn
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det relæ du linker til, er det et kvalitets relæ? |
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Bor du i nærheden, så kom forbi Hammel og hent en Solid State relæ - gratis.
Klaus |
||
johnnyn
Funktioner
Tak(0)
|
|
Så fik jeg bygget lidt, og tak til Klaus for relæet.
Kan dette setup, godt gøre at jeg mister lyden i den ene side, ved stereo lyd? Forstærkeren der er tændt via systemet slukker ikke, men mister bare lyden som om der er en dårlig forbindelse. Efter jeg tog det fra, var der intet. Det med jeg mistede lyden var der heller ikke med det samme men kom efter nogen timers brug. mvh |
||
johnnyn
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det med lyden forsvinder i den ene side, det kommer og går sådan periodisk, og er ikke konstant. men efter jeg tog det her fra, så forsvandt det igen.
|
||
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19464 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det har intet at sige.
Klaus |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |