recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Samsung ES7005 gråligt skær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Samsung ES7005 gråligt skær

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Samsung ES7005 gråligt skær
    Sendt: 26-Marts-2013 kl. 22:49
Har købt et Samsung ES7005 men oplever, at der ved vinklet betragtningvinkel er et gråligt skær over billedet og farverne udviskes. Har set i en test at det er et at problemerne med LED. Kommer fra en Panasonic PX80 Plasma der ikke havde det grålige skær (vel fordi det er plasma).

Er der nogen der har erfaring med indstillinger til Samsung 7005 eller 8005, der minimerer det grålige skær ved en skæv betragtningvinkel?

Har prøvet at justere på bagrundslys og lysstyrke og det hjælper noget.
mvh

Henrik
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2013 kl. 22:52
Sådan er det at købe LCD/LED tv.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
humperdink Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2004
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér humperdink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 09:04
Du er blevet vidne på første række til en af LCD/LED teknologiens største svagheder: betragtningsvinkelproblemer.

Det eneste, der sådanset kan hjælpe er at parkere dig vinkelret på skærmen i en passende afstand og/eller at skrue op for lysoutputtet i Tv'et, da betragtningsvinklen øges ved højere lysoutput, men du vil ikke kunne eliminere problemet helt (og husk solbrillerne :-))

Vi er stadig nogle få procent tilbage (og noget tyder på at du selv er med i gruppen :-)), der synes at betragtningsvinkelproblemer alene overtrumfer alle de svagheder, der er på plasma TV: Burn-in, retention, DFC, lavere lysoutput, højere strømforbrug, phosfor trails osv, men vi er en uddøende race, da langt den overvejende del af forbrugerne er aldeles uvidende (eller ukorrekt oplyst) ifht. de svagheder de forskellige teknologier har. Nogle forbrugere vælger naturligvis bevidst LCD/LED teknologien, da de ikke kan leve med de svagheder som plasma teknologien har eller har indretningsmæssige forhold, der gør at LCD/LED fungerer bedre på en given placering, men hvor mange af dem ved egentlig, hvad de bytter med?
Alt for meget grej at opgradere på.
Til top
Skowen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 13-September-2012
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skowen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 09:34
Blev også noget overrasket da jeg ligesom dig gik fra plasma til ES7005.. Gudskelov kan det afhjælpes ved at kæle lidt for billede-indstillingerne.

Jeg mener at være endt op med noget i denne dur:

Picture Mode Standard
Backlight 5

Contrast 90
Brightness 45
Sharpness 10
Color 50
Tint G50/R50
Screen Adjustment Screen Fit

Advanced Settings
Dynamic contrast Off
Black Tone Dark
Flesh tone 0
RGB mode off
Color Space Custom
Red: 43,0,0
Green: 0,53,0
Blue: 0,0,59
Yellow: 52,50,0
Cyan: 0,51,51
Magenta: 45,0,50
White Balance: on
R-Offset: 27
G-Offset: 25
B-Offset: 24
R-Gain: 5
G-Gain: 25
B-Gain: 20
10p white balance off
Gamma 0
Expert pattern off
xvYCC off
Motion lighting off
Black enhancer off

Picture Options
Color tone Warm 2
Digital Noise Filter Auto
MPEG Noise Filter Auto
HDMI Black Level Normal

Auto Motion Plus Clear
LED motion plus On

Til top
Gunraf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-September-2012
Sted: København
Point: 327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunraf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af humperdink humperdink skrev:

Du er blevet vidne på første række til en af LCD/LED teknologiens største svagheder: betragtningsvinkelproblemer.

Det eneste, der sådanset kan hjælpe er at parkere dig vinkelret på skærmen i en passende afstand og/eller at skrue op for lysoutputtet i Tv'et, da betragtningsvinklen øges ved højere lysoutput, men du vil ikke kunne eliminere problemet helt (og husk solbrillerne :-))

Vi er stadig nogle få procent tilbage (og noget tyder på at du selv er med i gruppen :-)), der synes at betragtningsvinkelproblemer alene overtrumfer alle de svagheder, der er på plasma TV: Burn-in, retention, DFC, lavere lysoutput, højere strømforbrug, phosfor trails osv, men vi er en uddøende race, da langt den overvejende del af forbrugerne er aldeles uvidende (eller ukorrekt oplyst) ifht. de svagheder de forskellige teknologier har. Nogle forbrugere vælger naturligvis bevidst LCD/LED teknologien, da de ikke kan leve med de svagheder som plasma teknologien har eller har indretningsmæssige forhold, der gør at LCD/LED fungerer bedre på en given placering, men hvor mange af dem ved egentlig, hvad de bytter med?

Så folk er uoplyste, i det LCD/LED vælges? 
Giver god mening - NEJ overhovedet ikke.
Jeg havde haft plasma og altid været glad for det, men min skærm var efterhånden gammel og jeg manglede DVB-C. Skiftede derfor til VT50, hvilket jeg aldrig skulle have gjort, men omstændigheder gjorde heldigvis, at jeg fik pengene tilbage og har nu en ES8005. I forhold til min VT50 kan jeg ikke rigtig se hvad jeg mangler, eller jo måske lige muligheden for burn-in/retention LOL Så jeg er blevet ganske overrasket over en LCD/LED-skærm, efter at have hørt nedsabling efter nedsabling af denne teknologi. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19555
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 12:13
Oprindeligt skrevet af Gunraf Gunraf skrev:

Så folk er uoplyste, i det LCD/LED vælges? 

For 95%'s vedkommende - jo.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 16:54
Skowen, tak for dit indlæg. Jeg vil prøve dine indstillinger. Backlight 5 harmonerer dog ikke helt med humperdinks udtalelse om at øge lysoutput. Mine egne erfaringer er nok også, at det skal ned, men helt ned på 5, bliver det ikke for mørkt. Nå jeg prøver.Smile

Problemet er også, at det jo helst ikke skal være på bekostning af kvaliteten for de, der sidder lige for. Men det er det jo nok desværre.

Og please lad nu ikke denne tråd blive en krig igen igen mellem plasma og LCD/LED. Jeg hører gerne fra andre med erfaring for at minimere ulemperne ved betragtningsvinklen.
mvh

Henrik
Til top
humperdink Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2004
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér humperdink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2013 kl. 17:41
Kan godt se at mit indlæg kunne kickstarte en lille lcd/plasma krig... Dette er dog ingenlunde intentionen - jeg efterlyser blot bedre information så man kan tage et kvalificeret valg af TV ved at belyse fordele/ulemper ved begge teknologier - for der ER bestemt forhold, der favoriserer LCD/LED fremfor plasma og omvendt.

Når jeg skriver at øget lysoutput øger betragtningsvinklen, skal det ikke forstås således at det nødvendigvis er at foretrække, da det jo kan ødelægge andre ting i billedet - så alt er en balance. Jeg vil ønske dig held og lykke med at få det allerbedste ud af dit nye TV - noget vi alle bør tilstræbe uanset hvad valget er faldet på.
Alt for meget grej at opgradere på.
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2013 kl. 13:37
For at i kan bedømme vinklen jeg oplever der fra, følger her lidt yderligere.

Hvis vi siger at lige ret på er 90 grader så er det vel 30-35 grader (hvor 0 grader er helt op af væggen det hænger på). Håber jeg for forklaret det forståeligt.

Hører gerne fra andre med samme TV eller model 8005 (samme panel), der evt. kan tage en test på deres: Kommer der "grå skær" og mistet farve ved en vinkel på f.eks. 30-34 grader. Det ses mest udpræget på ansigter.

væg--++++------
............|
S......... |
S......... |
....... SSSS

"++++" i ovenstående er TV, S'er er sofa, og der kikkes så fra en placering i øverste S (i siden). Der er også sofa forneden (de 4 S), der er vinkelret på TV (90 grader). Problemet er synsfeltet fra sofaen i siden. ".." skal blot ignores. Det er i stedet for mellemrum, ellers slettet forummet dem og "ødelægger" tegningen.
mvh

Henrik
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 21:14
Som opfølgning kan jeg nu supplere med at Samsung'en røg retur. Tak til Bilka - aldrig vrøvl ved returnering.Smile

Den er nu i dag udskiftet med en Panasonic TX-L55WT50 fra Lyd & Billed Vodskov (Panasonic Center) og her er betragtningsvinklen HELT anderledes. Ingen mærkelige hudfarve og ingen gråt skær ved skæve vinkler.

Set lige på (90 graders vinkel) var Samsung og Panasonic meget ens, måske med en hårsbredde overvægt til Samsung 7005, men set i bare en lille skæv vinkel blev Samsungs farver radikalt ringere for hver grad man flyttede sig. Her er Panasonic bare kanon, der er lidt helt ude i 20-30 grader, men det er meget lidt.

Desværre var den så 5k dyrere, men hellere det end at irritere sig dagligt over "det grå skær".
mvh

Henrik
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2013 kl. 21:33
Det skyldes nok IPS-panelet i panasonicen :) Så vidt jeg husker bruger samsungs deres "egen" skærmteknologi som giver umiddelbart bedre sortniveau, men ringere betragtningsvinkler og farver (til dels).
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2013 kl. 21:34
Ja det var også IPS panel-teknologien og den fine betragtningsvinkel, der fik mig til at kikke Panasonic igen. Åh ja - måske også at det skulle afløse en Panasonic 42PX80 vi har været ovenud tilfredse medSmile

Har nu haft Panasonic TX-L55WT50 næsten 14 dages og helt overbevist om, at det var et rigtigt valg, at returnere Samsung'en og ofre de ekstra 5.000 på en Panasonic TX-L55WT50. Designet er også mere eksklusivt/pænere end Samsung'ens sorte plastic-ramme. Og billede også mindst lige så godt. Ja, ja design-mæssigt er det nok mest fair at sammenligne med Samung ES8005, der også har alu-ramme.Smile

Redigeret af HenrikH - 15-April-2013 kl. 21:38
mvh

Henrik
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu