recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spørgsmål vedr. effektforstærker (teori)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spørgsmål vedr. effektforstærker (teori)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2830
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spørgsmål vedr. effektforstærker (teori)
    Sendt: 23-April-2013 kl. 23:40
For at holde alt snak om mærker osv. ud af diskussionen (er mest interesseret i teorien) Så har jeg følgende setup:

Surround receiver i hvad jeg vil kalde mellemklassen.
Et sæt gulvhøjttalere med matchende center
4 sattelitter som baghøjttalere.

Jeg har så fået fingrene i en ældre (Vil skyde på midt til sen 90'erne) effektforstærker. Klasse A, opgivet til ca. 120w i 8 ohm, og omkring 80 i 4.

Alt virker som det skal, jeg oplever ikke at jeg spiller mærkbart højere i stereo, måske en smule men ikke noget som retfærdiggøre en ekstra forstærker. 

Men til gengæld synes jeg at min center lyder markant bedre i surround, ikke højere lydniveau, men tydeligere og ..hmm tjaa, mere behagelig - skyldes det,at min receiver har mere overskud når den ikke skal trækker fronterne?

Med fronthøjttalerne oplever jeg desuden, at diverse effekter, musik osv. fremstår væsentligt mere detaljeret - Man kan sige, at de enkelte instrumenter/lyde virker bedre adskilt og lydbilledet virker bare mere veldefineret. Dette bemærkes specielt ved mere moderat volumen. (Naturligvis også når der skrues op, men ikke helt så markant).

Hvad er det sådan rent teknisk/teoretisk der gør at jeg faktisk mest bemærker effektforstærkeren ved moderat volumen? 
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2013 kl. 23:53
Jeg tror de fleste oplever et løft i lydbilledet fordi selve forstærkermodulet er bedre designet fra start af end det man finder i langt de fleste receivere. Påstanden om at man kun behøver en effektforstærker for at spille højere er dog det værste nonsens som stadig får ben at gå på af de som ikke kan se ideen ogderfor ikke er modtagelig overfor nye indtryk = fordomsfuld og forantaget!

At du oplever et løft i din center er der en meget simpel årsag til: eftersom effektforstærkeren aflaster receiveren trækkes der en mindre belastning på forstærkermodulet. Desto højere belastning, desto mere forvrænger forstærkeren = dårligere lyd. Siden du oplever dette ved moderat volumen tyder på to ting: Et: Dine højttalere har lav følsomhed = kræver stor effekt for at spille højere. Dvs. forstærkeren er mere presset for at spille ved et givent lydtryk.
To: forstærkermodulet i din receiver er underdimensioneret (meget ofte årsagen) 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 00:03
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Jeg har så fået fingrene i en ældre (Vil skyde på midt til sen 90'erne) effektforstærker. Klasse A, opgivet til ca. 120w i 8 ohm, og omkring 80 i 4.

Hvad er det sådan rent teknisk/teoretisk der gør at jeg faktisk mest bemærker effektforstærkeren ved moderat volumen?

Er det ikke lige omvendt - 80W i 8 ohm og 120W i 4 ohm?
Hvis en forstærker mister effekt ved lavere impedans, så er strømbegrænseren godt nok lavt justeret.

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Du aflaster strømforsyningen i din receiver. Dermed har dine udgangstrin mere lidt mere "saft" at gøre godt med og kan derved bedre styre enhederne.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 24-April-2013 kl. 00:05
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Er det ikke lige omvendt - 80W i 8 ohm og 120W i 4 ohm?
Hvis en forstærker mister effekt ved lavere impedans, så er strømbegrænseren godt nok lavt justeret.

Jo da, det gik lidt stærkt med skriverietTongue

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Du aflaster strømforsyningen i din receiver. Dermed har dine udgangstrin mere lidt mere "saft" at gøre godt med og kan derved bedre styre enhederne.

Klaus

Det giver jo meningClap
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Siden du oplever dette ved moderat volumen tyder på to ting: Et: Dine højttalere har lav følsomhed = kræver stor effekt for at spille højere. Dvs. forstærkeren er mere presset for at spille ved et givent lydtryk.
To: forstærkermodulet i din receiver er underdimensioneret (meget ofte årsagen) 

Njaah moderat er jo også et noget relativt begreb, altså det er ved ca. -15 til -10db - skruer jeg op på 0 gider fruen ikke være i stuenLOL

Højttalernes følsomhed er opgivet til 89db, det er vel sådan ret gennemsnitligt for en gulvhøjttaler?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 11:52
Alt det hjælper ikke meget hvis du har en "sytråd" til højttalerkabel. Ved afstande over 3m ædes effekten mærkbart i det dybe toneområde med for tynde kabler.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Alt det hjælper ikke meget hvis du har en "sytråd" til højttalerkabel. Ved afstande over 3m ædes effekten mærkbart i det dybe toneområde med for tynde kabler.

Hvor tynde kabler snakker vi om? Og vigtigst af alt: kilde?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 12:14

Det var noget af en påstand - skal vi ikke blive enige om at det i høj grad afhænger af udstyret og hvor din grænse for "for tynde kabler" ligger.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 14:54

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med det? Jeg kan jo netop høre forskel, så er det jo ret irrelevant med højttalerkabler.

Har igennem tiden på forskellige setups, prøvet med alt fra elektriker ledning, til et par lånte eksotiske kabler, fra en kabeltroende bekendt (Nordost og noget andet noget billigere, men dog alt for dyrt, kan ikke huske hvad det var)  og må indrømme, at jeg ingen forskel kan høre overhovedet - på op til 10-12 meters afstand - har ikke prøvet over større. 

Ligenu, er det vist noget fra Harald Nyborg vil skyde på at det er 4 kvadrat..det er der primært fordi det passede perfekt i længden.

Skal da ikke udelukke, at man kan høre forskel hvis man satte den tynde fra ringeklokken på, men det bliver nu ikke aktuelt - mest fordi det ville være ret grimtLOL
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-April-2013 kl. 15:35
Ville bare sikre mig du har den del iorden. Og det ser sådan ud, 2x4 kvadrat er godkendt ;-)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu