|
Nedgradere win 8 til win 7? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
sorensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2007 Status: Offline Point: 450 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 25-April-2013 kl. 01:15 |
hvordan gør jeg det.
Jeg har en Win 7 på en dvd skive. men jeg kan ikke få lov til at boot op fra drevet. Hvordan får jeg win 7 installeret. På forhånd tak
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7132 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har du rettet i bios til at boote fra dvd drev ?
Hvorfor ikke beholde win8 Hent en start knap og du ligner win7. Der kører en anden tråd om det emne. |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Jeg ville nu også beholde Win8, men vi ved jo ikke hvordan det hænger sammen...
Du kan som regel i bios sætte systemet op til at starte fra andre enheder som eksempelvis DVD drev. Mange systemer har også muligheden for at starte på DVD ved at man holder en tast nede som F12 eller F8. Er det en original skive? Det kan jo være at der er noget galt som en ikke kan starte op på selve DVD'en Er det en sprit ny maskine født med Windows 8? Så er det sikkert protected boot mode som driller, hvor den skal bruge en UEFI BIOS. Det kan ofte slås fra inde i BIOS. Windows 8 er første Windows system med denne feature og skal slåes fra for at Windows 7 kan installeres.
|
|
![]() |
|
sorensen ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2007 Status: Offline Point: 450 |
det er en sprit ny bærbar som er købt i aldi. med win 8 installeret.
Tror der er protected mode, hvor slå jeg alt det fra så jeg kan boot op fra dvden. gerne guide tak
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7132 |
Den er nok locked i bios så det ikke er muligt at downgrade til win 7
Der skal måske lave en del tricks før det er muligt at installere andet på maskinen. Søger du lidt på nettet om enmet er mange låst for det du ønsker Redigeret af hansie - 25-April-2013 kl. 12:19 |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Det er ulovligt at forhindre installation af andet operativ system på maskinen, det har Microsoft og leverandørerne fået pålagt. Der har været meget oppe og vende omkring hvor mange forhindringer dette ville lægge viljen til forsøge et andet OS end Windows. Så selvfølgelig er det muligt at ændre, men det kræver nok lidt mere kunnen end alm. brugerkendskab. Men hvorfor vil du skifte Windows 8 ud, der er jo heller ikke nogen som installere en Windows 95 mere. Så mange ændringer mener jeg ikke der er sket i kernen på Windows 8 til forskel fra 7. Hvis det er udseende, så er der flere muligheder for at få dem til at ligne hinanden.
|
|
![]() |
|
Jeg tror ikke der er nogen som kan give dig en guide, men du kan gå ind i bios og sikkert slå "Protected mode" fra og måske skal du også vælge "Legacy boot" hvis der er sådan et punkt.
Herefter burde du kunne ændre i boot rækkefølge, så du kan starte op på DVD. Din Windows 8 og genskabelses værktøjer vil med alt sandsynlighed blive ødelagt, efter installation af Windows 7. Så måske skal du sørge for at lave en sikkerhedsbackup og skrive ned hvilke ændringer du laver i BIOS. Det kan iøvrigt også være en smule besværligt at komme ind i BIOS nu, da den teknisk set er slået fra og erstattet med UEFI. Så det skal du også finde en måde at slå til.
|
|
![]() |
|
En anden detaljer er Windows 8 product key, der nok ikke længere eksisterer som en label på maskinen. Jeg er blevet oplyst af Dell at den ligger "inde i maskinen" men har ikke kunne se den nogen steder.
Så hvis du ikke har originale medier til den type OEM installation, så kan det godt være besværligt at geninstallere Windows 8.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 10 ![]() -- ![]() Oprettet: 03-December-2007 Status: Offline Point: 530 |
. Redigeret af Mejnert - 06-September-2013 kl. 12:07 |
|
![]() |
|
azrael ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 08-Maj-2006 Sted: Tilst Status: Offline Point: 1695 |
BIOS har ikke eksisteret i ret lang tid efterhånden. Vi har bare fået præsenteret en brugergrænseflade, der ligner den gamle BIOS grænseflade. UEFI har som sådan intet at gøre med de her farvestrålende og musebetjente grænseflader, men gør det nemmere at implementere disse.
Selve BIOS funktionaliteten er blevet emuleret via noget kaldet CSM (Compatibility Support Module), som typisk er noget man slår fra for at køre i ren UEFI tilstand. Mht. produktnøgler og Windows 8, så kan jeg sige følgende. Står der ikke en produktnøgle opført et sted, så er den nu embedded i UEFI firmwaren. Det har følgende konsekvenser: man behøver ikke at angive en nøgle under installationen, og maskinen er låst fast på den version af Windows 8, man fik med maskinen. Ment på den måde, har man købt en maskine med Windows 8 og produktnøglen er embedded i firmwaren, så kan man ikke installere Windows 8 Pro på maskinen. Den embeddede nøgle overstyrer alt. Og så kommer vi til Secure Boot. Microsoft kræver ifm. Windows 8, at denne er slået til og at maskinen kører i UEFI mode. Endvidere er det vist meningen, at Secure Boot ikke kan slås fra i færdigbyggede maskiner, så er der ikke en option til at slå Secure Boot fra, så er OP på spanden. *Kan* man slå Secure Boot fra, så skulle der derimod ikke være noget i vejen for at installere Windows 7. Dog kan det evt. være lidt besværligt at finde drivere til det hele. Specielt til de særlige funktioner som bærbare har (touchpad etc.). Mht. at ekstrahere produktnøglen med BelArc Advisor og lignende programmer, så kan man typisk kun gøre det med retail versioner af Windows. Er der tale om præ-installerede versioner, så kan man kun udlæse en "halv" nøgle, nemlig producentens generiske nøgle, men ikke den individuelle personlige nøgle. |
|
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
|
|
![]() |
|
Microsoft kræver IKKE i forbindelse med Windows 8 at maskinen kører i UEFI Jeg har installeret mange Windows 8 uden UEFI. Det er et krav at leverandøren skal give mulighed for at kunne installere andet OS end det med leverede, derfor skal man kunne slå Secure boot fra. Her er en guide som trådstarter ønskede: |
|
![]() |
|
pdrhan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1343 |
Kig evt her:
http://www.winability.com/delete-protected-efi-disk-partition/ |
|
SamsungLED 55uh8200|Samsung SMT-H3126R|iPhone 6+
----------------- Kastrup/Amager |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |