recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Selvbyg medie/nas pc, idéer!?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Selvbyg medie/nas pc, idéer!?

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Maj-2013
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 340
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Selvbyg medie/nas pc, idéer!?
    Sendt: 10-Maj-2013 kl. 00:32
Hejsa.

Jeg har længe gået og kigget på hvilken løsning jeg skal have investeret i.
Jeg har haft kigget på alt lige fra NAS + medie streamer, NAS med HDMI, selvbyg maskine med noget XPEonology, Freenas eller lignende.
Jeg skal have en NAS i bunden, som skal køre RAID 5 med minimum 4 diske til backup og streaming etc. eller passthrough med hdmi direkte i min surround receiver. 
Der skal afspilles BD til BD3D, .mkv, iso, flac etc etc etc.

Jeg har haft kig på system som Synology 1513+ med hdmi, QNAP 569L, WD HD Live, Roku 3, DUNE HD eller noget alt i én selvbyg.
Jeg har kun ét rum, så det vil stå indenfor 5 meter.

Mit nuværende tv/system består af følgende:
Tv: Panasonic S30 42"
Receiver: Denon avr 1912 (Opgraderes til Anthem MRX 300 eller Denon X4000)
PS3
Desktop hvor jeg afspiller fra(midlertidig til jeg finder ny løsning).
Cisco Linksys E1000 (Bliver også opgraderet til noget Asus AC66U eller lignende).

Settuppet skal gerne være 100% lydløst, da det er problemet med min desktop pc og PS3, at de larmer for meget. Derved skal den helst også bruge så lidt strøm som muligt, da i hvertfald NASsen vil stå tændt det meste af tiden.

Til selv bygget har jeg overvejet noget alla dette:

Jeg er usikker på om CPU1 vil kunne køre BD film flydende, hvis det er ISO, eller BD diske. Den kan vist hellere ikke køre virtualisering, som gør jeg ikke vil kunne køre ESXI server i bunden, og derved køre maskine virtuelt.

CPU 2 Kan vist snildt trække BD og BD3D film, plus passthrough DTS lyd etc. og kan køre virtualisering. Dog bruger den noget mere strøm.

Jeg tænker for meget over hvad der vil være godt eller bedst :D.
Jeg er som sagt i gang med brainstorm og er åben overfor alle idéer og lignende. Begrundelser og alternativer.
Dog er Støj og strøm niveauet højst prioteret.

Håber nogen kan hjælpe!.

Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 10:49
Jeg kan ikke helt lure hvordan du vil lave noget 100% lydløst med 4 diske i? 

Pointen med en nas er, i mine øjne, at man kan kyle den ud i bryggerset eller et andet sted hvor støjen er lidt ligegyldig. Hvis du skal have det hele i samme rum, så slipper du ikke for lyden af snurrende diske og i den situation kan du lige så godt bygge nas og mediecenter i en og samme maskine - måske ligefrem tage den et skridt videre og simpelthen bygge dig en ny desktop computer der larmer mindre end den du allerede har og fortsætte på samme måde som du har gjort indtil nu.
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 11:04
Diskene vil bestå af 4 stk http://www.proshop.dk/Harddisk/Western-Digital-WD-Red-3TB-2369327.html som et stortset lydløse. 
Det med at bygge en ny lydløs computer vil ikke være en mulighed, da den vil være ALT for dyr i strøm. 
Disse diske slukker når de ikke bliver læst/skrevet til, og generalt er utrolig lysløse selvom der læses/skrives fra dem. Har én og kan ikke høre den. 
Men regnede også med at den skulle stå under min seng/sofa eller inde i mit skab, som er det eneste sted den kan stå.
Hvis den støjer mindre en 20-22 dBa så er det til at leve med, i forhold til ps3 eller nuværende desktop.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 13:20

Hej Grymok.

Du skriver at en disk er næsten lydløs, men 4 diske larmer 4 gange så meget.

Men det jeg ikke kan se er, hvordan du vil komme af med varmen.
Det et du vil gemme ting væk for at gøre dem lydløse må på en eller
anden måde give mindre mulighed for ventalation?

Hilsen Carsten.

Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 13:27
Giver dig helt ret Csell, men det er derfor jeg har kig på Fractal Design kabinetter hvis jeg selv skal byg dem, da de er være meget støjsvage. 
Er ret sikker på at der som sådan ikke bliver varme problemer, og hvis der gør, smider jeg en CM 212+ køler på cpuen, og så er den i hvertfald lydløs :).

Men vi snakker nok hellere ikke helt 100% lydløs, men et setup som er så lydløs som muligt. Man skal helst bare ikke kunne høre det:)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4835
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 13:50

Hej Grymok.

Jeg ved ikke om du ønsker det som en eller to enheder, eller får mulighed for at dele strømforsyningen op i to?

Men hvis du splitter det op i en PC enhed og en HardDisk enhed kan du måske nøjes med en eller to Pico Strømforsyninger uden ventilator som denne:

http://www.ebay.co.uk/itm/PicoPSU-160-XT-Power-Supply-Mini-ITX-VIA-Pico-PSU-160XT-/290828973321?pt=UK_Computing_PowerSupplies_EH&hash=item43b6c1f509

De forbindes så til en Power Brick som på en bærbar.

Og hvis du vælger at bruge en Hardware RAID HardDisk kontrollere kan du bruge en 'mindre' CPU og dermed spare strøm.

Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 13:56
i3 udgaven er unægtelig en del mere kraftfuld end den g2020(tror du har byttet rundt på numrene i din tekst). Du har dog ikke noget som helst at bruge virtualisering til. 1. grafikperformance i en virtuel instance er røv og nøgler. 2. brug win8 med storagespaces i stedet for at forsøge at køre HW-raid til håndtering af dine diske og brug xbmc/plex til afspilning, så har du det hele i en og samme platform. Hardwaren vil ALDRIG kunne være lydløs med 4 diske i. RED - diskene er beregnet til at sidde i en NAS men også til at blive gemt væk. Ifølge WDC så idler de med 23 dB - og 4 styk af dem vil kunne høres - også i et fractal design kabinet. Du har jo heller ikke noget at bruge en NAS (og du skal ikke kigge på freenas, men nas4free i stedet!) til når du kun har 1 enhed som skal have fat i data. Så giver det ganske enkelt ingen mening what so ever.Du skriver også at du skal bruge den til at tage backup - af hvad? når du kun har 1 maskine så er der jo ikke noget at tage backup af. det nytter ikke at lege "backupserver" med virtualisering når du laver det hele på en og samme maskine.
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 14:11
NAS'en skal bruges som lager plads, torrent server, VPN, TS server, FTP server, Cloud server, streaming server out of the house. Derfor skal jeg bruge en nas. 
Men det kunne da godt være jeg blev nødt til at have en NAS for sig selv, og så en medie streamer alla noget DUNE HD.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 14:25
ville være en langt mere anbefalelsværdig løsning. Synology og qnap har samtlige af de funktioner du ønsker af NAS'en indbygget i deres software, så det er blot at gå i gang med at sætte nogle flueben. - lige bortset fra det med streaming server ud af huset. Den skal du passe alvorligt på med, da du med streaming skal lave transcoding af video og det kræver en hel del cpu-kraft, som kan risikere at dræbe det sjove i de andre ting.
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 14:29
Når vi så snakker seperate løsning.
NAS: Qnap, Synology, Asustor, Custom build
Streaming medie: DUNE HD, WD HD Live, Roku 3, Asus, Oppo  etc.

Hvad vil så være at fortrække i sådan et setup?.
Jeg ved Dune HD laver box med blu-ray afspiller og medie streamer i, men får vist ikke så gode anmeldelser?.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 15:03
du kan sagtens lave en custombuilt NAS hvis du vil, men spørgsmålet er nok mere hvad du har lyst til at investere af penge og tid! Jo flere muligheder - jo flere knaster skal du selvfølgelig betale, men homebuilt kan sagtens være billig, men igen skal det være lille kompakt, støjsvag etc så kommer du til at betale alligevel. qnap og synology er nok dem der ligger bedst til på markedet med indbygget funktionalitet. Synology havde næsen længst fremme ikke mindst på grund af deres software - men Qnap har lige introduceret deres nyeste version af OS - og det ser nu unægtelig lidt interessant ud! http://www.qnap.com/event/qts_4.0/?lang_set=en&hf=0

Jeg har kun en BD-afspiller i min PC på kontoret. så snart der kommer en ny BD i samlingen bliver den smidt over på NAS (og ja - der bliver reencodet, da mit TV alligevel ikke kan håndtere fullhd og jeg kan ikke se forskellen på en ordentlig 720p rescale og en alm 1080p BD-film.) så jeg kan ikke se hvad du skal bruge et BD-drev til. Men ellers kan den selvsamme konfig du har beskrevet i første indlæg sagtens laves som en killer HTPC incl BD-drev (men BD-software er sg ærligt talt dødens pølse, accesstiden og de muligheder det byder gør at jeg overhovedet ikke gider bruge tiden på at smide en BD i for at se den, så de bliver bare kopieret over til en HDD så man har en langt hurtigere accesstid og en langt bedre måde at nyde dem på.)
MEN ellers er en ganske alm WDHD live ganske fortrinlig. Roku 3 har jeg hørt ok om - og netflix integrationen gør det absolut fedt at have med. En sidste "option" er selvfølgelig en Zotac minicomputer så får du muligheden for en fullblown comp incl drev i en meget meget lille størrelse.
Til top
Grymok Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Grymok Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 15:37
Yep Qnaps QTS 4.0 ser ret så nice ud. Desværre er der ikke kommet til deres 469L og deropefter endnu. kun x20 og x21. Og de gider ikke svare mig på hvornår det kommer til de andre modeller :S.
Pt er valget vist mellem Synology 412+/1512+ og Qnap L469/569 modellerne

Har ikke BD drev i en computer, så kan ikke rippe mine BDs. Men kunne være jeg skulle anskaffe mig det. Men skal bare have en streamer der kan tage størstedelen af alle formater, .iso, .mkv, FLAC, Lossless, MP3 320kh etc.
Kvaliteten på output skal være i top. Ellers giver det ikke mening og have for 30k + højtaler og Receiver :p

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu