recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nybegynder af HTPC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nybegynder af HTPC

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Spilker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-April-2013
Sted: Glostrup
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spilker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nybegynder af HTPC
    Sendt: 10-Maj-2013 kl. 14:34
Hej Alle sammen.

Jeg har en ide med et setup af media i mit hjem, men da jeg er en nybegynder af dette, vil jeg søge lidt info.
Jeg håber at jeg skriver det rigtige sted, ellers må i meget gerne fortælle mig hvor jeg skal skrive om dette i forummet.
Min ide går ud på at kunne se film, høre musik og se tv, måske lidt internet i alle mine rum i hjemmet.
Jeg vil lige fortælle at jeg lige pt. ser film i min stue fra en computer til mit tv via hdmi, og jeg har trukket netværkskabler til alle rum.
Jeg bor i et rækkehus med første sal, så jeg skal have fundet ud af hvordan det kan lade sig gøre på en god måde at få det hele rundt i huset.
Den info jeg søger er hvilke hardware, kabler, programmer som jeg skal bruge, samt måske nogle gode løsninger på det hele.
Jeg ser frem til at høre en masse gode foreslag.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2013 kl. 15:56
Du kunne vælge en klient/server løsning med MediaPortal eller DVBViewer, og så bruge deres respektive klient SW, eller XBMC
Jeg har selv valgt DVBViewer, og du kan se mit setup her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456
som inspiration
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2013 kl. 12:42
Som MCenterFreak skriver er.

Skal du kun se film? Eller hvis tv også skal være inkluderet? 

Hvis det bare er film, så en server eller nas stående et sted og træk netværk ud med klienter til alle dine tv. 

Herhjemme har jeg pt en medieserver, der også fungerer som afspiller. Den står i stuen og bliver brugt til at se film derinde. Kører uden nogle tv løsninger på den.

Har så en klient i soveværelset, i pigernes værelse og i knægtens værelse. Med klient mener jeg en computer. 

De kan så tilgå filmene via xbmc med cover og info og imdb rating osv. Samt kører de alle også netflix via win 8 app fra xbmc. 

Den i stue og soveværelse har også HBO Nordic plugin fra xbmc. Tv delen i de 3 værelser bliver klaret via web tv.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Spilker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spilker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2013 kl. 09:53
Ja det er nok mest film at der skal kunne ses i alle rum.

Så det jeg kan forstå er at man skal have en server/nas til at have alle film på og så en computer i alle de rum man skal kunne se film i.

Det skulle vel ikke kunne være sådan at man kunne have en server stående et sted og så at alle rum kunne se film fra den ?

Til top
Skovbo Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Glamsbjerg
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skovbo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 12:11
Jeg har en server stående i mit kontor, med 6 diske. Denne har jeg bare installeret Windows 7 på, og så delt de forskellige drev i netværket.
I min stue har jeg så et klient, som er en meget lille PC, også med Windows 7, som kun har en enkelt SSD, og passiv PSU, for at gøre den så lydløs som muligt.
I XBMC på klienten, har jeg så installere Advanced Wake On Lan, således min server tænder når XBMC bliver tændt. Det fungere perfekt.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Maj-2013 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Spilker Spilker skrev:

JDet skulle vel ikke kunne være sådan at man kunne have en server stående et sted og så at alle rum kunne se film fra den ?
Det kommer an på hvad du mener med spørgsmålet. Du kan godt have en server stående et sted og på den have nogle delte mapper/drev så andre computere og medieafspillere kan vise serverens film på de tv de er tilkoblet - det er i princippet det du gør med en nas.

Hvis du derimod spørger om du kan have EN central computer der sender billede ud til en stribe tv, så kan det næppe lade sig gøre, din server har jo kun et enkelt grafikkort, så selv hvis det lykkes dig at splitte videosignalet op og sende det til alle dine tv, så skal alle se det samme samtidigt.

Du kan godt sætte en server op og koble den til fx. tv'et i stuen, lægge alle filmene på serveren og lade den dele sine drev/mapper, men du har brug for en eller anden medieafspiller pr. tv ved de øvrige tv, med mindre tv'ene har en afspiller indbygget.
Til top
Spilker Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Spilker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2013 kl. 10:19
Ok, det jeg kan forstå er at enden skal jeg have en computer/klient i hvert rum eller og så kan jeg streame film fra min server rundt i alle rum via netværket.
Fordi jeg har nemlig trukket netværkskabler rundt til alle rum i huset.
Angående streame film så dette vel ikke det rigtig forum at skrive om det i. :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu