|
Antenne til Boxer i København |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
NinjaZee ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Maj-2013 kl. 15:31 |
Hej
Jeg prøver at hjælpe mine forældre med at få opsat en Boxer-løsning. De har et 2012 LED tv med MPEG4/DVB-T2 understøttelse, så der skal bare et CI+ modul og et kort i fra Boxer, så er den del klaret. Der hvor jeg er ret usikker er på antenne-delen af projektet, især fordi de meget gerne vil undgå at have en stor antenne på ydersiden af huset (da den er grim). Det er nærmest deres eneste krav (udover selvfølgelig at have god signalkvalitet). Situationen: Bopæl: Amager Afstand til mast: 4,1 km (Lynetten), nogenlunde uforstyrret signalvej. Boligtype: 2 etagers hus med tegltag og krybeloft. De har ingen flagstang og får det heller ikke. Mine bud:
Optimalt set gad jeg godt at der fandes (måske gør der?) en kompakt antenne som UFO 140, men som var passiv. Og også meget gerne levede op til følgende (som 140´eren gør):
Er der nogle der har noget input til hvilke af de 4 veje jeg bør gå, eller om det er noget helt 5. der vil give det bedste resultat?
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tag en passiv antenne og smid den inde på loftet. Sådan fanger jeg tv på Hadsten senderen, der står 10 km fra, hvor jeg bor - hus fra 1928 med tegltag.
Frem for at handle hos av-connection, eller andre webbutikker, så går du herind http://antennelageret.dk/ og får vejledning og den rigtige antenne med hjem. Klaus |
|
![]() |
|
Infinity ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1078 |
Meget enig med Klaus.
Køb en Yogi antenne med 20-25 dB egen forstærkning, en aktiv forstærker placeret helt tæt på antennen og læg den op på krybeloftet, så tæt på senderen som muligt. Antennelageret i Brønshøj er landets bedste antennebutik.
|
|
mvh Infinity
|
|
![]() |
|
reslfj ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2247 |
Signalet dæmpes meget ved at skulle ned (fra 10 m højde) og ind gennem taget, men det er helt muligt, at det går. Det afhænger udover taget også af fx vandbeholdere eller fx af fravær af alufolie på isoleringen.
Klaus har - ved en høkerregning - ca 4 gange kraftigere signal fra den store 50kW Hadsten sender på sit loft end du får fra Lynetten, der er en meget lavere mast og kun sender med 2kW. Er signalvejen imidlertid så rimelig fri som du siger, så kan det meget vel være helt OK, med en god passiv loftsantenne.
Du skal være opmærksom på, at antennen skal monteres med pindene lodret, hvis du retter den mod Lynetten, der sender lodret polariseret. Her er det vigtigt, at der ikke går monteringsbeslag op mellem pindene, men at den fx monteres (som dit triax eksempel) i 'bagenden'. De store sendere - Gladsaxe 10 kW og Hove 50kW - er vandret polariseret. Tag antennemålene og kravl på loftet med en papmodel og find et par egnede pladser til monteringsbeslag og antenne, før du køber.
Før du montere endeligt bør du afprøve et par steder, der der sker mærkelige ting (bla med UHF signaler) på mange lofter
![]() Det er fint, at antennen er LTE800 forberedt, men om du alligevel får problemer, vil helt afhænge af, hvor LTE800 sendemasterne placeres på Amager i forhold til din antenne. Får du ingen 4G/LTE800 sender i nærheden, så behøver du ikke gøre noget. Men ellers skal du i København have et kanal59 4G/LTE filter. Det indsættes mellem antennen og den første forstærker (ofte bare den, der er i fjernsynet).
(Det vides endnu ikke udenfor Telia/Telenor og TDC hvilke sendemaster, der får LTE800 sendere, med det bliver langt fra dem alle).
Jag køber også hos Antennelageret i Brønshøj. De er vidende og har gode vare. Det er ikke den dyreste forretning, jeg kan komme på, men er heller ikke det det billigste sted.
Endelig synes jeg du skal overveje at give dem svensk fjernsyn, fx kan SVT1-HD og SVT2-HD modtages på deres fjernsyn, dem har Boxer ikke i DK.
Det kræver måske nok en større antenne og udendørs. Lidt afhængig af retningen til Lynetten og til Hörby i Sverige kan man måske modtage både dk og se på samme antenne.
Lars
![]() Vandret montage
\ / / / /|/ / \ -------|-------| <- eller mast her / / / / / / / | | / | | | | Lodret mast gennem vandret antenne er OK Lodret montage
|| | | | | | | || |--|--|--|--|--|--||-| <- lodret mast OK bag antennen. | | | | | | || | || | Lodret mast gennem | lodrette pinde er | ikke OK ved |
lodret antenne. Vandret monterings beslag OK. evt vandret
bøjle hen til masten er OK.
Ikke her | | | |
|
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
|
|
![]() |
|
NinjaZee ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 55 |
Mange tak for de udførlige svar!
Jeg vil først og fremmest undersøge hvordan deres tag er isoleret, herefter kæmpe mig ind til den del af loftet der er tættest på masten, og undersøge monteringsforholdene. Og finde en god passiv antenne og så prøve en masse forskellige justeringer under opsætningen. Det bliver spændende og se hvordan signalet bliver :)
|
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Her kan du også købe til fornuftige priser.
De kender forholdene på Amager og kan derfor råde dig.
![]() ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |