recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd i multi rums hdmi system
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd i multi rums hdmi system

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Chris Thygesen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 26-Juni-2007
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris Thygesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd i multi rums hdmi system
    Sendt: 22-Juni-2013 kl. 21:59
Mit store problem er at jeg ikke få lyd fra alle mine enheder på en gang. her mener jeg fra anlæg og tv samtidigt?

Før med win xp, kunne alt jo gå, det var bare at stikke flere stik i pc så kørte det.

Mit setup.

Billede og hdmi lyd
  Htpc(amd fusion e-450 med xmbc og win7) --> 4port hdmi switch --> 4 stk tv rundt i huset

desuden

surroundlyd før control box på logitech z-5500 gik i stykker
  Htpc(amd fusion e-450 med xmbc og win7) --> optisk kabel --> logitech z-5500

surroundlyd efter control box på logitech z-5500 gik i stykker
  Htpc(amd fusion e-450 med xmbc og win7) --> usb lydkort (3 minijack som udgang) --> adapter  der erstatter control box på logitech z-5500 --> logitech z-5500

Da win 7 ikke understøtter lyd ud af flere kanaler er det næsten umuligt at få lyd i surround anlægget og tv' samtidigt, med xmbc(eden med dual audio patch) har det været muligt at outputte lyd gennem flere kanaler og dette har virket ok. Men hvis jeg ser film via firefox og streaming kan windows ikke klare det.

Det er da bare iriterende at hvis man sidder og ser tv i stuen og så smutter man ud i køkkenet eller badeværelset, så skal man omskifte fra surround lyd og om til analog hdmi lyd for at få lyd i alle tv.

jeg har tænkt på om man ikke kunne sende 5.1 signal gennem hdmi og så gennem en hdmi til (3 minijack) converter --> surroundanlæg, men så kommer der ikke lyd til tv'et.

Er der virkeligt ikke en smart måde at sende hdmi 5.1 lyd fra htpc så sende 5.1 lyden til anlæg og så sende noget lyd til tv'ene som de kan afspille.

Det er en længere smøre men, jeg er simpelthen forundret over at hdmi og win 7 er så langt tilbage med hensyn til multirum og flere afspillere på en gang.

Er der nogen der har et hint om hvad jeg kan gøre(jeg har prøvet virtuel audio cable og det virker som om det er den eneste mulighed, jeg syntes dog der er en del arbejde med at så det til at køre)

mvh chris

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2013 kl. 18:25
hdmi er egentlig ikke bygget tll multirum. det er bygget til at danne en ubrudt kæde mellem afspiller og fremviser (også kaldet "kopibeskyttelse")
Som jeg lige umiddelbart læser dit indlæg så vil dit udstyr skulle kunne understøtte HDMI passthrough, for at gøre det du gerne vil. Hvis jeg har misforstået  - så sig endelig til.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 14:16
Du kan godt outputte lyd til to lydenheder samtidigt på windows 7 hvis det er det du vil.

Se her:

Redigeret af Patriarken - 25-Juni-2013 kl. 14:17
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris Thygesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:12
Jo men du kan ikke tage et fra f.eks den optiske 5.1 udgang og stereo mixe til 2.0 hdmi. stereo mix er vel kun analog 2.0 signal til et andet 2.0 signal.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Du kan godt outputte lyd til to lydenheder samtidigt på windows 7 hvis det er det du vil.

Se her:

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Chris Thygesen Chris Thygesen skrev:

Jo men du kan ikke tage et fra f.eks den optiske 5.1 udgang og stereo mixe til 2.0 hdmi. stereo mix er vel kun analog 2.0 signal til et andet 2.0 signal.

Se her:

Jo....Jeg kører Optisk og HDMI ud på mit kontor. Du skal bare vælge dit Optiske kort som primary og HDMI som secondary
Mit Setup
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris Thygesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:24
ja helt sikkert, hdmi ikke er bygget til multirum, men hvad er alternativet næsten? før havde jeg signalet rundt med antenne signal, ikke særligt HD. Umildbart løber alle andre løsninger løbsk i pris og tusindvis af bokse og enheder.

Det jeg måske i bund og grund ikke fatter er; hvis man f.eks bare har et anlæg(surround reciever med hdmi) og et tv. kan man så få lyd(5.1) ud af anlægget og samtidig få lyd(stereo) ud af tv'et, eller skal man også skifte rundt på HTPC'en når man vil bruge anlæg/tv. HDMI bærer vel kun 1 slags signal og mine tv kan ikke fatte (5.1)lyd.

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

hdmi er egentlig ikke bygget tll multirum. det er bygget til at danne en ubrudt kæde mellem afspiller og fremviser (også kaldet "kopibeskyttelse")
Som jeg lige umiddelbart læser dit indlæg så vil dit udstyr skulle kunne understøtte HDMI passthrough, for at gøre det du gerne vil. Hvis jeg har misforstået  - så sig endelig til.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Patriarken Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:32

ja helt sikkert, hdmi ikke er bygget til multirum, men hvad er alternativet næsten? før havde jeg signalet rundt med antenne signal, ikke særligt HD. Umildbart løber alle andre løsninger løbsk i pris og tusindvis af bokse og enheder.

Det jeg måske i bund og grund ikke fatter er; hvis man f.eks bare har et anlæg(surround reciever med hdmi) og et tv. kan man så få lyd(5.1) ud af anlægget og samtidig få lyd(stereo) ud af tv'et, eller skal man også skifte rundt på HTPC'en når man vil bruge anlæg/tv. HDMI bærer vel kun 1 slags signal og mine tv kan ikke fatte (5.1)lyd.

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

HDMI kan bære mange forskellige lydtyper... Jeg ville bare sende HDMI lyd til min forstærker også et stereo mix til mit tv hvis jeg var dig. Således downmixer din computer til dit fjernsyn på den sekundære udgang.

Man kan iøvrigt godt lave multirum med HDMI gør jeg selv.

Redigeret af Patriarken - 25-Juni-2013 kl. 16:33
Mit Setup
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris Thygesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2013 kl. 16:56
jeg har sat optisk som standart enhed, og som på billede. men stadig ingen lyd gennem hdmi.

Se her:

Jo....Jeg kører Optisk og HDMI ud på mit kontor. Du skal bare vælge dit Optiske kort som primary og HDMI som secondary
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chris Thygesen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2013 kl. 20:30
Nu har jeg købt et nyt lydkort (extern soundblaster 5.1 x-fi pro)og ''stereomix'' eller what u hear virker bare nu, jeg har både lyd gennem lydkort(5.1 udgang til z5500) og gennem hdmi kabel til tv'er.

tak for tippene mvh chris
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu