recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pioneer DVR-540 HX-S
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPioneer DVR-540 HX-S

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Sogge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: Pioneer DVR-540 HX-S
    Sendt: 02-September-2006 kl. 17:04

Hej Alle,

Jeg er jo helt ny på forummet, men har læst hel del af trådene. Jeg er kommet frem til at en Pioneer DVR-540 HX-S HDD recorder passer bedst til mit behov lige nu, inden jeg om et par år hopper ud i det helt store mediacenter:

Mit øje er faldet på Pioneer DVR-540 HX-S, som har fået gode skudsmål her i forummet og som endvidere har DVB-T indbygget. Jeg har dog et par spørgsmål til de kloge inden jeg kaster mig ud i denne investering. Nedenstående skal læses som postulater, som jeg MEGET gerne hører korrektioner til eller til alternative løsninger:

Fordel ved indbygget DVB-T:

- Fordelen ved INDBYGGET DVB-T er at optagelserne kan ske digitalt uden konvertering fra/til analog, som hvis man tilsluttede en ekstern  DVB-T settop box (jeg har en Philips DTR-200 stående). Endvidere  må det være en fordel at HDD-recorderen kan kontrolere timerstyrede optagelser, idet en settop-box kræver timerindstilling på begge enheder. Endelig kommer de fysiske forhold med 2 ”kasser”, og formentligt deraf følgende forøget strømforbrug. SW’en i DVR-540 HX-S kan opdateres via antennen, hvis der kommer nye releases.

Er denne antagelse korrekt?

Undertekster:

Jeg har læst at SELV om man køber denne Pioneer i Tyskland, kan man være sikker på at slippe for problemer med danske undertekster.

Tilslut Force:

Jeg har en gammel Force 1122 som p.t. modtager vores Canal Digital kanaler samt diverse ”free to air”. Den kan tilsluttes DVR-540 HX-S uden problemer.

Modulation:

Det er vigtigt for mig at kunne sende et moduleret RF-signal via antennekabel rundt i huset. Jeg har der det problem at DVR-540 HX-S IKKE har en sådan indbygget, men jeg kan bruge min gamle Panasonic video’ modulator til at sløjfe signalet videre TV’et i stuen og derved opnå samme effekt.

:-) Sogge

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 17:53
Fordel:

Korrekt...

Undertekster:

Det ved jeg ikke, men jeg vil ikke anbefale det, idet Pioneer har en speciel udgave til det nordiske marked (HXN-S).

Force:

Ja - du kan tilslutte den på samme måde som til en VHS maskine. Er det en af de understøttede settop bokse, så kan du endda - på modeller med Guide+ - få din recorder til at skifte kanal på modtageren når en timer-optagelse starter.

Modulation:

Ja - med forbehold for kopi-beskyttede (originale) DVD'er. Dér kommer det an på om din VHS video har AGC'en slået til ved Loop-Through eller om den først slår den til ved Record. Nogle maskiner har det ene, nogle det andet.

Redigeret af HeartWare - 02-September-2006 kl. 17:54
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Sogge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 18:36

Hej Keld,

Tak for den meget beroligende info. :-)

Omkring følgende har jeg en kommentar/spørgsmål:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Undertekster:

Det ved jeg ikke, men jeg vil ikke anbefale det, idet Pioneer har en speciel udgave til det nordiske marked (HXN-S).

Jeg kender til HXN-S, men vil grundet prisen (ca. 4767 DKR hos http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=106572) helst undgå den, hvis jeg kan:

1. Jeg har ikke noget at bruge et CI-slot til, da det må være beregnet på det svenske marked (VILLE være interessant at komme et Conax modul i med sit Danske Canal Digital kort i, hvis der var indgang i receiveren for DVB-S, da jeg så kunne undvære min Force receiver!!)

2. Jeg har læst mig til at Hardy har en HX-S, så han må da kunne svare på om DVB-T subtitles fungerer eller ej?

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 18:49
Hej Sogge,

Du har læst tråden DVR-540HX-s og EPG??!?

540HX understøtter altså ikke sommertid korrekt - og du skal derfor selv huske at indstille hver gang vi skifter mellem sommer- og vintertid (i modsætning til 540HXN).

/Lars

Redigeret af laursen - 02-September-2006 kl. 19:08
Til top
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juni-2004
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Sogge Sogge skrev:

- Fordelen ved INDBYGGET DVB-T er at optagelserne kan ske digitalt uden konvertering fra/til analog, som hvis man tilsluttede en ekstern  DVB-T settop box (jeg har en Philips DTR-200 stående).

Er det helt sikkert at det er det digitale signal der optages ? Tuneren skal jo konvertere det digitale signal til et analog signal før det sendes til fjernsynet og det kunne jo også være dette signal der optages. Og hvad sker der med evt. Dolby Digital 5.1 i DVB-T signalet, det bliver jo ikke optaget i følge manualen, men bliver det vidersendt til forstærker ?

/Ole

Til top
Sogge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:19

Hej Lars,

Mange tak for feed-back!

Jeps - jeg har læst den nævnte tråd, og nu kan jeg indsnævre mit spørgsmål til:

"Er det korrekt forstået at hvis man er villig til MANUELT at skifte mellem sommer- og vintertid, så kan man roligt anskaffe sig en 540HX (f.eks. fra Tyskland) og derved spare omkring 1200 DKR, UDEN at miste understøttelse af danske undertekster?"

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:34
Hej Sogge,

Jeg ville nu selv købe en 540HXN grundet Henrik's erfaringer i nævnte tråd - at uret ikke kan gå korrekt om sommeren, hvis programmeringer fra EPG'en skal passe, ville jeg ikke kunne leve med.

Dog er jeg rimelig sikker på at DVB-T undertekster fungerer (men det er selvfølgelig sikrest at få det bekræftet af en 540HX bruger). Bemærk iøvrigt at en DVR-540HX købt i Tyskland er identisk til en DVR-540HX du finder i danske butikker (den specielle danske udgave af 540HX hedder jo 540HXN - så en 540HX købt herhjemme er en parallel-importeret - "ikke-nordisk" - optager).

/Lars
Til top
Sogge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af Ole G Ole G skrev:

- Fordelen ved INDBYGGET DVB-T er at optagelserne kan ske digitalt uden konvertering fra/til analog, som hvis man tilsluttede en ekstern  DVB-T settop box (jeg har en Philips DTR-200 stående).

Er det helt sikkert at det er det digitale signal der optages ? Tuneren skal jo konvertere det digitale signal til et analog signal før det sendes til fjernsynet og det kunne jo også være dette signal der optages. Og hvad sker der med evt. Dolby Digital 5.1 i DVB-T signalet, det bliver jo ikke optaget i følge manualen, men bliver det vidersendt til forstærker ?

/Ole

Hej Ole,

Ud fra en ganske almindelig "købmandsbetragtning" vil jeg mene at det HØJST sandsynligt er det digitale signal der bliver optaget. Det ville jo være at gå "baglæns" over åen efter vand at konvertere et digitalt signal  (alt andet lige et bedre signal) til et analogt   (alt andet lige et ringere signal), for dernæst at optage det dårligste signal - ikke?

Ovenstående er blot et ræssonement, de kloge må evt. korrigere!

Til top
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:47

Ud fra en ganske almindelig "købmandsbetragtning" vil jeg mene at det HØJST sandsynligt er det digitale signal der bliver optaget. Det ville jo være at gå "baglæns" over åen efter vand at konvertere et digitalt signal  (alt andet lige et bedre signal) til et analogt   (alt andet lige et ringere signal), for dernæst at optage det dårligste signal - ikke?

Ovenstående er blot et ræssonement, de kloge må evt. korrigere!

Hej Sogge

Jeg er selvfølgelig enig i at det er den rigtige/bedste løsning at optage det digitale signal , men på den anden side vil det måske være lettere for "Pioneer" bare at optage det analoge signal, for så kan de bruge de samme kredsløb der benyttes når der optages fra den analoge tuner. Og hvis de optager det digitale signal, hvorfor smider de så DD 5.1 væk ?

/Ole

Til top
Sogge Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 19:48

Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Hej Sogge,

Jeg ville nu selv købe en 540HXN grundet Henrik's erfaringer i nævnte tråd - at uret ikke kan gå korrekt om sommeren, hvis programmeringer fra EPG'en skal passe, ville jeg ikke kunne leve med.

Dog er jeg rimelig sikker på at DVB-T undertekster fungerer (men det er selvfølgelig sikrest at få det bekræftet af en 540HX bruger). Bemærk iøvrigt at en DVR-540HX købt i Tyskland er identisk til en DVR-540HX du finder i danske butikker (den specielle danske udgave af 540HX hedder jo 540HXN - så en 540HX købt herhjemme er en parallel-importeret - "ikke-nordisk" - optager).

/Lars

Hej Lars,

Tjahhhvaaaa - jo måske har du ret - der kunne jo forøvrigt også komme DVB-T signaler fra Canal Digital, og så ville kan pludselig have en "all-in one" receiver! På den anden side læser jeg Hardy's følgende bemærkning i din refererede tråd:

"Jeg bruger Tyskland i digital tuner opsætningen, men har afprøvet et par andre muligheder. Ingen af dem virkede pr. automatik, så jeg skiftede til den manuelle opsætning, der heldigvis fungerer fint!"

Således:

Ved at indstille tuneren manuelt vil HELE molivitten INCL. EPG fungere fint, forudsæt at du er indstillet på at ændre vinter-/sommertid manuelt. Læser du det ikke sådan ?

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Er det helt sikkert at det er det digitale signal der optages?

Nej - det er HELT sikkert, at det IKKE er det digitale signal, der råt optages.

Grundene er:

1) Undertekster. Hvis det rå digitale signal blev optaget, så ville du ikke få optaget undertekster, idet disse - på DVB-T - ikke er indlejret i selve billedet, men ligger som en seperat stream, som så skal lægees ovenpå billedet før optagelsen forekommer.

2) Optagekvaliteter. For at kunne optage i forskellige optagekvaliteter, så kan du jo af gode grunde ikke optage det rå, digitale signal. Hvis du gjorde det, så ville der jo kun være én optagekvalitet mulig for DVB-T tuneren, og det tvivler jeg på, at Pioneer ville acceptere.

Det du undgår derimod er en D/A og en A/D konvertering, idet - går jeg stærkt ud fra - signalet aldrig nogen sinde bliver konverteret til analog. Det hele vil med stor sandsynlighed foregå i det digitale domæne, ligesom ved RealTime overførsel fra HDD til DVD. Lidt ligesom når man på en PC konverterer fra f.eks. MPEG til DiVX. Det er også en konvertering, men i det rene digitale domæne.

Redigeret af HeartWare - 02-September-2006 kl. 22:18
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Ole G Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2006 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Er det helt sikkert at det er det digitale signal der optages?

Nej - det er HELT sikkert, at det IKKE er det digitale signal, der råt optages.

Grundene er:

1) Undertekster. Hvis det rå digitale signal blev optaget, så ville du ikke få optaget undertekster, idet disse - på DVB-T - ikke er indlejret i selve billedet, men ligger som en seperat stream, som så skal lægees ovenpå billedet før optagelsen forekommer.

2) Optagekvaliteter. For at kunne optage i forskellige optagekvaliteter, så kan du jo af gode grunde ikke optage det rå, digitale signal. Hvis du gjorde det, så ville der jo kun være én optagekvalitet mulig for DVB-T tuneren, og det tvivler jeg på, at Pioneer ville acceptere.

Det du undgår derimod er en D/A og en A/D konvertering, idet - går jeg stærkt ud fra - signalet aldrig nogen sinde bliver konverteret til analog. Det hele vil med stor sandsynlighed foregå i det digitale domæne, ligesom ved RealTime overførsel fra HDD til DVD. Lidt ligesom når man på en PC konverterer fra f.eks. MPEG til DiVX. Det er også en konvertering, men i det rene digitale domæne.

Nu skrev jeg jo heller ikke noget om at  optage det "rå" signal, men det er da interessant at der åbenbart bliver gættet en del og det er da spøjst at man ikke optager 5.1 lyden, hvis det er det digitale signal der optages. Og hvorfor skulle Pioneer dog ikke "acceptere" at optage det rå signal + tekst det kunne da bare være en ekstra optagekvalitet (den optimale) udover de eksisterende.

/Ole 

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu