|
Subwoofer ved lav volume |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
RangerJoe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Maj-2004 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 145 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Juli-2013 kl. 11:16 |
Hej,
Er der forskel på hvordan subwoofere håndterer at bliver spilllet ved lav volume? (dyr vs billig / stor vs lille) Når børnene sover bliver jeg jo nødt til at skue ned for volumen, men vil da gerne beholde noget af bassen. Kan det så i virkeligheden betale sig at investere i en dyr sub (e.g. SVS PC13 ultra) hvis det kun er enkelte gange man i virkeligheden kan tillade sig et blæse den igennem? Spiller det iøvrigt ind om sub'en er sealed eller ported? /Hans Redigeret af RangerJoe - 03-Juli-2013 kl. 11:17 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil påstå at hvis en højttaler, hvadenten det er en subwoofer eller en almindelig højttaler, spiller dårligt når den spiller lavt, så spiller den også dårligt når den spiller højt. Når mange oplever at en subwoofer er for dominerende når de spiller lavt, så er det fordi den enten er langsom og mudret, indstillet for højt, eller begge dele. Men når du spiller højt, så kan du godt være imponeret over at der er en kraftig bas. Men at blive imponeret over kraftig bas, KRÆVER at du spiller højt - og at du ikke er interesseret i reel lydkvalitet, som er dét du får med en mere neutral bas. Svaret på spørgsmålet er derfor at det kan betale sig at købe en GOD subwoofer, uanset hvor højt eller lavt du vil spille, men det kan ikke betale sig at købe en KRAFTIG subwoofer hvis primære force er at spille højt, hvis det ikke er dét du vil bruge den til. Jeg vil ikke sætte mærker på, men subwoofere med hurtigere, lettere enheder spiller som regel bedre end subwoofere med tunge enheder. Men det kræver mere membran-areal og kabinet-volumen at spille lige så højt og/eller lige så dybt i frekvens, som hvis du har en tung membran. |
|
![]() |
|
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
Din opfattelse af volumen/loudness ændrer sig drastisk ved lave frekvenser, så når du skruer ned for bassen blive følsomheden i øret også mindre (Google fletcher munson/equal loudness kurver). Dette vil have en væstentlig indflydelse på din opfattelse af hvor højt sub'en spiller. Det er derfor musik (og andre bastunge lyde) lyder bedre ved højere volumen.
Ovenstående vil gælde uanset design og pris, så du vil måske være bedre tjent med en butt-kicker.
|
|
![]() |
|
AlJones ![]() Bruger ![]() Oprettet: 21-December-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 122 |
Buttkicker eller lignende er måske en fristende tanke i den nævnte situation, men umiddelbart tror jeg at det ville føles ret mærkeligt at mærke basrystelser i stolen uden at opleve tilsvarende/tilhørende lydtryk fra sub'en. Bruger selv 2 Buttkickers til 4 biostole.
Jeg tror at det bedste bud ville være at købe den bedste sub (baseret på lydkvalitet, ikke kvantitet) som budgettet tillader og så bruger surroundprocessorens "loudness" funktioner, kaldet Night eller Dynamic Volume eller noget tredie afhængig af mærket. Disse funktioner er bestemt ikke optimale, men de afhjælper noget ved lytning ved lavere niveau. Al J. |
|
![]() |
|
RangerJoe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Maj-2004 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 145 |
Jeg har også tænkt på en buttkicker... Har dog aldrig oplevet en men hørt meget godt.
Nu er det jo ikke sådan at jeg skal spille muse-stille (ny bio i kælder) men omvendt får jeg nok ikke kredit for at vælte ungerne ud af sengen ![]() Hvad skal et brugt buttkicker LFE sæt koste?
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
Nu har jeg en stor sub (8 stk 15" subwoofer i IB - læs stor sub som kan spille dybt og højt (meget dybt og højt)).
Selv TV avisen er bedre med sub'en tændt, og der er ingen problem med at bruge den til film mens den mindste sover. Med en sub som bare gør det godt og rigtigt, så får man ikke lyst til at skrue ekstra op, som man ofte har ved en dårlige sub, som ikke kan levere den "tyngde" man har løst til. Så prøver man at kompensere ved at skrue mere op. Kort sagt er en ordentlig sub _aldrig_ en dårlig investering. Jeg har ikke mødt nogen endnu, som har sagt, min en god sub er bare alt for god til mig.....
Redigeret af Notfast - 04-Juli-2013 kl. 16:32 |
|
.....
|
|
![]() |
|
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|
|
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
Er det det samme som mange receivere har indbygget? (Må indrømme at jeg aldrig har prøvet funktionen
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |