recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro = ødelagt batteri
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro = ødelagt batteri

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MacBook Pro = ødelagt batteri
    Sendt: 12-Juli-2013 kl. 04:29
Hej,

Kan gaming på en MacBook Pro ødelægge batteriet? Jeg har ikke gamet overdrevet meget, men kun i perioder. Når jeg gamede blev den ret varm (100° C) men fik altid at vide det var normalt. Pludselig begyndte Mac'en at falde i perfomance. Den havde svært ved at trække tunge sider som eb.dk og vise gallerier på Facebook osv. og til sidst fik jeg en advarsel på batteriet og jeg kunne kun tænde den når strømstikket var tilsluttet, og hev jeg det ud så døde computeren også.

Jeg sendte den så til rep. De sagde batteriet var dødt og jeg skulle betale 1.200 kr. for at få sat et nyt i. Batteri var ikke dækket af forsikringen da det er en forbrugsvare.

Mac'en er omkring 1 år og 10 mdr. gammel.

Er dette bare rent uheld eller er det sket for andre herinde også?
Synes det var kort levetid for et batteri, at det skulle dø helt, og da specielt når det ikke er dækket. 1.200 kr. er sgu øv.
          
Til top
Lightyear Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lightyear Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 07:19
Ringede du til Apple inden du sendte den til rep?
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 08:35
Nej, for den er købt igennem mit arbejde, sådan en slags firma ordning, men jeg skal selv stå for skaderne, så tror ikke det havde haft den store betydning. Eller hvad tænker du?
          
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 08:43
100 grader varmt batteri? - no wonder levetiden går af helvede til..


Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 08:48
Jeg har læst og spurgt flere steder (danske og engelske sider) om det gjorde noget den blev så varm. Også herinde. Den lå stabilt på de 85-100°, men svaret var altid: Nej og at Apple computere skulle blive varme, så "no wonder" jeg ikke gjorde noget, for hvad ved jeg? Jeg synes selv det lød varmt, men når flere folk gav mig det samme svar, så måtte det jo være okay.

Men kan så regne ud at det var skyld i at batteriet døde?


Edit: Det er ikke batteriet der blev så varmt, men CPU'en, men det har nok også en effekt på batteriet så.

Desuden spillede jeg ikke meget på den, men det skete da en gang i mellem, og når spil er lavet til computeren, så burde den da også kunne klare det? Bare man ser en film (.mkv i VLC, eller surfer meget på YouTube, så stiger temperaturen jo voldsomt?

Redigeret af ladiesman217 - 12-Juli-2013 kl. 08:54
          
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 10:02
Wauw, det er vildt nok, at apple får dig til at blive nervøs over at spille på din computer. Hvis den ikke kan holde til at at blive lidt hårdt belastet en gang i mellem er det sgu computeren der er noget i vejen med. Ikke dig!
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 10:12
Hvor mange opladnings cyklusser havde dit batteri haft?
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 10:23
selvom jeg gerne ville gøre en dyd ud af at bashe apple, da jeg hader hele deres koncept så kan jeg ikke se der er med skyld i netop denne sag.

Jeg syntes det er en design fejl at CPUen bliver så varm under belastning - MEN tvivler meget på det har noget med batteriet at gøre.

Din måling på 100g er jo on-die, altså inde i CPU. Udenpå vil den være lidt koldere, og der sidder køleenheden og trækker varmen væk. De interne komponenter vil ganske givet være varmere end ved stuetemp, men slet ikke i nærheden af 100. Nok nærmere en 50-60g
Til top
Kennethxyz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 269
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kennethxyz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Moerkbak Moerkbak skrev:

selvom jeg gerne ville gøre en dyd ud af at bashe apple, da jeg hader hele deres koncept så kan jeg ikke se der er med skyld i netop denne sag.

Kan du ikke se at der er noget galt i at maskinen bliver brugt til det den er designet til, og så går i stykker? Han har jo ikke gjort noget galt her!

Der ligger jo et descrete grafikkort i maskinen selvfølgelig må han bruge det.
Det kan da umuligt være andre end Apples skyld (medmindre han har gamet med en dyne under maskinen).
Sony KDL-55AF8
Sony Playstation 5
Mac Mini
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 11:33
Du skriver at det ikke er dækket af forsikringen.
 
Det er stadig inden for to års reklamationsret.
 
Synes også det burde være en garantireparation.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Kennethxyz Kennethxyz skrev:


Kan du ikke se at der er noget galt i at maskinen bliver brugt til det den er designet til, og så går i stykker? Han har jo ikke gjort noget galt her!

Der ligger jo et descrete grafikkort i maskinen selvfølgelig må han bruge det.
Det kan da umuligt være andre end Apples skyld (medmindre han har gamet med en dyne under maskinen).


Der er noge her du ikke har forstået. Et batteri ER en forbrugsvare det VIL bliver slidt og ældet med alderen, lige som det KAN crashe fuldstændigt og helt stoppe med at virke. Sådan har batterier altid fungeret. Producenterne behøver ikke give garanti p ådem, men de fleste giver ét år, nogen endda to.

Trådstarter FORMODER at temperaturen er årsag til at batteriet er stoppet med at fungere, men det tror jeg ganske enkelt ikke på af de årsger jeg beskrev før.

Det er en kæmpe designfejl af apple at deres køleløsning er underdimensioneret, men det forsager throttling af cpu ikke døde batterier.

Derfor holder jeg apple uden væsentlig skyld i at batteriet er dødt.

Når man vælger design over funktionalitet, må man også leve med sit valg. Trådstarter vidste fra starten han ikke bare selv kunne købe et nyt batteri og sætte i.
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2013 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Du skriver at det ikke er dækket af forsikringen.
 
Det er stadig inden for to års reklamationsret.
 
Synes også det burde være en garantireparation.


Du er da helt forvirret i hvad ordene betyder :)

Garanti er noget der ligger ud over reklamationsretten, altså:

1. reklamationsret er IKKE det samme som garanti.
2. Et batteri er en forbrugsvare, ganske som printerpatroner, og kan slides og ødelægges alt efter brug. Der er 1 års specifik garanti på batteriet i dette tilfælde, batteriet er derfor udover garanti. Og reklamationen er afvist.

Det ville klæde apple at skifte batteriet, men det er ikke noget trådstarter har krav på, ej heller kan man forvente det. Ingen producenter gør dette, ikke engang dem der har batterier man bare kan skifte ud uden at skille maskinen af.

Som sagt, jeg hader apple, men dette er desværre ikke en sag hvor jeg vil give trådstarter ret. Hans formodninger holder ganske enkelt ikke vand teknisk.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu