|
Dårligt billede på PC-skærm via HDMI? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6262 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-August-2013 kl. 16:53 |
||
Jeg har altid brugt DVI
Nu ville jeg så prøve HDMI (mini-HDMI PC, HDMI skærm) Men billedet er uklart og blegt, og Metro: Last Light lignede lort sammenlignet med det jeg er vant til fra DVI Jeg skifter sporenstregs tilbage, men hvorfor blev det så dårligt? Kablet er godt, ikke noet billigt juks |
|||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|||
![]() |
|||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det kan jeg ikke genkende det du skriver, da jeg havde en Medie PC tilsluttet TVet, var der intet i vejen med kvaliteten af billedet. HDMI tilslutningen var kallibreret inden PCen kom på, anvendt opløsning 1920x1080. Knivskarpt billede.
|
|||
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|||
![]() |
|||
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2121 |
||
Billedoverførslen er identisk for DVI og HDMI, så fejlen må ligge et andet sted.
|
|||
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
ATV 4K, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||
måske den forkerte opløsning der bliver brugt? DPI-skaling bliver først introduceret i 8.1.Hvad angår det blege - så lugter det af farvekontrollen ikke er optimeret når du skifter til HDMI.
|
|||
![]() |
|||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
||
Hvilken opløsning har skærme? Et HDMI-kabel kan kun trække op til 1920x1080, så hvis der er højere opløsning på skærmen, så går det galt.
|
|||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|||
![]() |
|||
Rasmusdc ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
||
Der kan være mange grunde, selv på skærme, er der tit billedbehandling på HDMI indgangen, mest fordi den bliver brugt til Konsoller og andet end PC..
= der kan både være skalering, og diverse billedkredsløb slået til
|
|||
![]() |
|||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
||
Rimelig lang tid siden det var tilfældet Torben. Du skal helt tilbage til HDMI ver 1.2. Siden version 1.3 (2006) har det været en del højere :D og ver 1.4 understøtter rent faktisk 4K opløsninger. |
|||
![]() |
|||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4624 |
||
Version 1.4 giver ikke 4K i højere end 30 Hz. Man kan ikke bruge 30 Hz til noget i et PC-setup.
|
|||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|||
![]() |
|||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4624 |
||
Er det præcis samme PC og samme skærm, hvor du bare skifter til HDMI fremfor DVI? I så fald så opfatter din PC muligvis automatisk, at der skal sende video levels ud via HDMI i stedet for PC levels når man bruger HDMI. Og hvis skærmen fortsat forventer at få PC levels, så opstår der problemer. Du skal sørge for at grafikkortet er sat til at udsende PC levels også når du bruger HDMI og derudover skal du undersøge om der bliver slået f.eks. en specifik farveprofil til, når du sætter HDMI til. Alle de ting skal slåes fra. Kablernes kvalitet betyder intet. Får du et billede frem på skærmen, så er der hul igennem. Det der kommer igennem er digitalt.
|
|||
|
|||
![]() |
|||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6262 |
||
Tak for svar
Jeg prøver med kablet igen senere i dag Første gang overså jeg skærmindstillingen HDMI RGB for PC (noget i den stil) Den står på 0-255 Den skal nok ændres? |
|||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
|||
![]() |
|||
||
0-255 er korrekte PC levels, så det er det grafikkortet skal stå til. Sørg også for, at der ikke er aktiveret farveprofiler som standard via HDMI. Visse PC-grafikkort opfatter alting vedr. HDMI som en tv-standard, så de kan til tider lave underlige ting på den front.
Redigeret af Rasmus Larsen - 19-August-2013 kl. 10:02 |
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Det er jo en anden side af sagen. Og du har selvfølgelig ret - men nu var det jo helt specifikt skærmopløsningen vi snakkede om og ikke opdateringsfrekvensen :D og derfor var Torbens info også lige en tand forkert. Med en HDMI 1.4 løsning burde der ikke være nogen som helst problemer med en eksisterende <27" monitor. Lad os se hvad der sker når der bliver testet af igen. |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |