recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internt telefon anlæg/samtale anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internt telefon anlæg/samtale anlæg

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Internt telefon anlæg/samtale anlæg
    Sendt: 12-August-2013 kl. 16:07
Hejsa.

Jeg tænkte at dette var det rette forum, for mit lidt spøjse spørgsmål.

Vores hus (og gadget lyst) gør at vi gerne vil have en form for samtale anlæg, så vi nemt kan kalde på vores teenager børn, som enten sidder med headset på, eller lytter til musik hele tiden, uden at skulle stå og råbe op af trappen. Kunne selvfølgelig gå op af trappen, men det gider vi ikke.

Nå men til sagen.

Vi har lige været på ferie, på en stor campingplads, og boede i nogle fastliggende mobilhomes. Disse mobilhomes havde en gammel svend af en telefon i hvert, og man kunne ringe til hinandens vogne, ved at trykke 4 plus vognnummeret. I skal ellers se vores to store unger, som har alverdens gadgets osv, være fuldstændig vilde for at tage telefonen, og ringe til de andre vogne (vi var mange afsted, havde 3 vogne)

Vi vil gerne have mulighed for at gøre dette derhjemme, og jeg tænker, det må sku være nemt, men har alligevel lidt svært ved at finde noget på nettet om det, for hvad søger man lige på præcist.

Vi har intet fastnet telefoni mere, men der er stadig stik i huset, så en gammel fastnet tlf i de ønskede rum, kan forbindes med hinanden via alm tlf stik. Men det gør jo ikke at man kan ringe til dem på hvert sit nummer osv. Nogen ideer?

En anden tanke jeg havde, var at det evt kunne være ip baseret. Jeg har kablet netværk i næsten hele huset, og har en Windows home server kørende, så man kunne evt have noget software på serveren, og nogle ip telefoner hvor de skal bruges. Men igen..... hvad? Det er jo ikke noget der skal koste alverdens. En del af charmen på ferien, var netop at det var noget gammelt teknik :-)

Ideer modtages med kyshånd :-)
Mutzer
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4749
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 17:05

Hej Mutzer.

En Internet Telefoni Central ( PBX ) er Asterisk, den er enda gratis.

Du kan prøve at google 'voip asterisk'

Hilsen Carsten.

Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:41
Tak for tippet. Ser pænt avanceret ud, men vil give det en grundig gennemgang, for at se om det kan være noget for os :-)

Mutzer
Mutzer
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Badsted Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 16:52
I Beredskabskorpset havde vi sådan noget lignende her:

Centralen og de tilhørende telefoner var noget man havde til overs fra tyskernes besøg i landet og var derfor mærket med hagekors. Det syntes de værnepligtige var vældig morsomt, indtil de skulle lægge 20 km ledning ud :-)

Telefonerne var vist sådan nogle her:

Mvh
Henrik Badsted

Redigeret af Badsted - 13-August-2013 kl. 16:54
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 18:00
Oprindeligt skrevet af Mutzer Mutzer skrev:

Tak for tippet. Ser pænt avanceret ud, men vil give det en grundig gennemgang, for at se om det kan være noget for os :-) 

Hej Mutzer.

Asterisk er en hardware løsning, du kan også få en gratis Virtuel PBX løsning.

Jeg har selv tidligere brugt pbxes.org's free account:

Den er gratis for op til 5 bylinier og op til 5 lokal telefon enheder. Disse kan f. eks. være 
Android Mobiler med SipDroid, PC'er med SIP klienter eller VoIP bokse med gammeldags telefoner.
Jeg har altid brugt dem fra Cisco - Linksys - Sipura. Det er de samme bokse, alt efter hvem der
ejede firmaet da de blev produceret.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 13-August-2013 kl. 18:03
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 18:32
En håndfuld DECT telefoner tilmeldt samme basestation.

Et bud kunne være :
http://www.dba.dk/panasonic-dect-telefon/id-1002624397/
Eller
http://www.dba.dk/philips-dect-221-225-traadl/id-1002368463/

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 21:40

Hej.

Jeg har fundet et par Cisco PAP2T SIP Bokse på eBay med en startpris på 1€:

Sælger skriver at han vil sende til Tyskland for 5,90€, min erfaring er, at hvis man skriver pænt og spørger om de vil sende til Danmark, får man næsten altid et ja.

En Cisco PAP2T SIP boks er det man sætter mellem internettet og almindelige trykknap telefoner. Den har fire stik.
Et til Internettet, et til strøm og så 2 til trykknap telefoner, så EN boks kan klare op til 2 telefoner.

Man sætter den enten op via en browser eller fra en trykknap telefon hvor man bladrer i menuerne ved at trykke på tallene og så får kunstig talt besked tilbage.

Men for at kunne bruge telefonerne skal man enten have en VoIP udbyder eller en gratis virtuel PBX som pbxes.org's free account.

Hvis man skulle have lyst til at se hvad det er, før man køber sine egne SIP Bokse kan man prøve pbxes.org's virtuelle PBX fra enten en Android med SipDroid app eller fra en PC med en SIP klient. De vil så virke lige som en trykknap telefon på en SIP Boks, man kan rige til og fra dem, give dem forskellige numre osv.

Hilsen Carsten. 

Redigeret af csell - 13-August-2013 kl. 21:42
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 08:38
Hej Carsten.

Mange tak for alle dine input. pbxes.org ser interessant ud. Så man opretter en konto hos dem, og så får man en PBX kørende hos dem, så man ikke skal have noget på sin egen server fx?

Så skal ens SIP boks konfigureres til at pege på ens konto hos dem, og så selv når man ringer lokalt, så ringer man igennem pbxes.org, og man behøver ikke have en maskine kørende? Det virker lige pt som det mest passende jeg har set :-)
Mutzer
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2013 kl. 09:09

Hej Carsten.

Mange tak for alle dine input. pbxes.org ser interessant ud. Så man opretter en konto hos dem, og så får man en PBX kørende hos dem, så man ikke skal have noget på sin egen server fx 

Ja.

Hej Carsten.

Så skal ens SIP boks konfigureres til at pege på ens konto hos dem, og så selv når man ringer lokalt, så ringer man igennem pbxes.org, og man behøver ikke have en maskine kørende? Det virker lige pt som det mest passende jeg har set :-)

Ja.

SIP er standarden for Internet Telefoni. Det er kun nummer, initialisering og afslutning af opkaldet osv. der går over pbxes.org  Selve samtalen foregår direkte mellem de to aparater. Det er også muligt at lave et direkte opkald via et kort nummer.

Jeg ved ikke hvor god du er til tysk?
Så jeg har sendt dig en PM med hvordan jeg selv overtaler tyske sælgere til at sende til Danmark.
Det plejer ikke at være et problem.

Hilsen Carsten.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 09:17

Hej.

Jeg tror jeg har fundet en løsning uden en PBX. Om du skal bruge denne eller PBXes.org
bør komme an på en prøve.

På en Cisco PAP2T har de to halvdele samme IP men forskellig port numre. Default porte er 5060 og 5061, Andre bruger 5062,5063 eller 5070, men den kan sættes op til de porte du ønsker.

Det er nogle få IP adresser som er lidt specielle: 127.0.0.1 peger altid på enheden selv.

PAP2T har et filter eller program mellem trykknap tastaturet og hvilket telefon nummer der rent faktisk bliver ringet op til. Her kan man sætte begrænsninger eller oversætte et telefon nummer til et andet, det kaldes en dial plan.

Man kan taste #1 - #2 - #3 - osv i stedet for lange telefon numre, Jeg kalder det kort numre.

Hvis man kombinerer ovenstående kan man ringe til den anden halvdel af en Cisco PAP2T uden en PBXes.org konto:

Hvis den anden halvdel har port 5063 og userid 'testing' skal man skrive en dial plan med følgende:

<#1:> S0 <:testing@127.0.0.1:5063>

Så vil man kunne ringe den anden halvdel op ved bare at taste #1

Hvis man vil kunne ringe den anden vej skal man selvfølgelig lave den 'modsatte' dial plan i den anden halvdel

Fundet på dette link:

Håber ikke det blev for teknisk.

Jeg kender ikke dine børn eller ved hvor gamle de er, men jeg kom til at tænke på hvad man så kan udvide systemet med hvis man ikke skal have opkopling til PBXes.org

Min umiddellbare ide er at sætte den op til nogle af de billige danske internet telefoni udbydere.

Jeg har selv en TalkNoFee konto hos VipTel uden oprettelse eller abonnement. Det giver et almindeligt dansk telefon nummer man kan ringe ind til. Jeg tror at man er nødt til at sætte 100 kr ind på ens konto for at komme i gang. Men kunne det være en ide til børnenes telefon. Så kan alle ringe TIL dem.

Man kunne måske også overveje at sætte den op, så at de kun kan ringe ud til et eller to bestemte numre?
Måske til et familie medlem eller ens arbeje. Den samtale skal der så betales for, men 100 kr rækker langt.

Eller når I nu selv har en trykknap telefon stående, kunne I måske tænke jer selv at kunne bruge den?

Jeg har læst meget godt om f.eks. Fonet som har et månedligt minimums forbrug på 10 kr.

Det ved jeg ikke, om det kunne være en bedre ide?

Hilsen Carsten.

Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 22:00
Hej igen Carsten.

Endnu engang tak for dine input, det er virkelig fantastisk. Det går fint med teknik snakken, er IT mand, så kender fint til ip og porte og lign, dog nul erfaring med telefoni :-) Lyder fikst at man kan ringe imellem de to porte, men vil samlet set have brug for at ringe imellem minimum 3 telefoner, nok helst 4. Stue, køkken, og børneværelser. Jeg forestiller mig, at denne ide med at ringe til loopback ip og portnummer, ikke vil gå når der er flere pap2t bokse?

I stue og køkken ville det være genialt hvis man kunne få fingre i en ip telefon der kan køre på wifi, evt en pap2t/sip boks der er kan køre wifi. Kender du nogen?

Har selv en grandstream 286 fra tidligere ip telefoni Abb, som er til kabel.
Mutzer
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19650
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-August-2013 kl. 23:09
Jeg holder stadigvæk på at et sæt DECT telefonerer det letteste løsning at sætte op og administrere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu