recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI v1.3 og 3D
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI v1.3 og 3D

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI v1.3 og 3D
    Sendt: 20-August-2013 kl. 13:00
Hej

Jeg er ikke sikker på om dette er det helt rigtige underforum, men here goes.

Kan en HDMI v1.3-komponent tillade 3D igennem?

Min situation:

Jeg har en PS3 og jeg vil gerne spille GT5 i 3D. Da min Pioneer SC-LX82 receiver kun er HDMI v1.3, har jeg købt en HDMI-splitter med følgende tekst:

"König HDMI distributions forstærker/splitter, 1080p og 3D kompatibel (1x HDMI ind - 2x HDMI ud)" som er HDMI v1.3

Setup'et er PS3 -> 1 meter SUPRA HDMI -> König HDMI-splitter -> 10 meter SUPRA HDMI -> Epson EH-TW6000 og König HDMI-splitter ->  1 meter SUPRA HDMI -> Pioneer SC-LX82.

Når jeg kører PS3 -> 10 meter SUPRA HDMI -> EH-TW6000 er der intet problem.

En løsning kan være, at jeg køber en splitter med HDMI v1.4 eller bruger et optisk kabel til lyden mellem PS3 og receiver.

Jeg undrer mig dog over, at forhandleren fortæller mig at et 3D-signal sagtens kan føres igennem en HDMI v1.3-komponent, når jeg af andre får at vide, at dette ikke er muligt, men har han ret?

En anden årsag til at jeg ikke kan se 3D på denne måde er at 11 meter trods alt er for meget for SUPRA (hvilket jeg dog har svært ved at tro), og/eller at der er for mange samlinger; jeg synes faktisk at de SUPRA-stik sidder relativt løst i samtlige af mine komponenter.
Til top
Bruger udmeldt 10 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 03-December-2007
Point: 530
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 13:10
.

Redigeret af Mejnert - 06-September-2013 kl. 10:17
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 13:17
Ja mente også at PS3'en havde HDMI v1.3.

Kunne være interessant at høre om der er nogle, som bruger HDMI v1.3 komponenter (udover en PS3) og stadig har 3D muligheden. Jeg hælder nemlig efterhånden til, at forhandleren nok havde ret, men er det så antallet af samlinger, som er problemet?

Trods de i alt 11 meter, så burde SUPRA-kabler da kunne "trække" det...?

Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 13:46
Det er mindre interessant om kablet er et 1.3 eller 1.4 udgave når der er tale om 3D.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 13:53
"Det er mindre interessant..."?

Well, alle kablerne er 1.4.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 13:57
Det skriver du jo ikke. Er kablet godkendt til 3D, så virker det også. 15 m lange HDMI kabler til 150 kr virker også fint som regel.
Men du får ikke 3D på skærmen før alle dine enheder understøtter 3D. HDMI 1.3 understøtter ikke 3D (PS3 er en undtagelse) og sådan er det. Har ikke hørt om andre enheder som kunne lave tricket med at droppe noget lyd for et 3D understøttelse.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 14:31
Jep kablerne understøtter 3D; jeg kører fint 3D direkte fra PS3 til projektor eller fra Blu-Ray afspiller til projektor.

Ok, så PS3 er en undtagelse? Interessant. Hvordan kan det være?

Jeg opfordrede forhandleren til at lave et forsøg med korte træk af kvalitets-kabler for at se om 3D er muligt, og det ville han måske tage og prøve. Gad godt at have et konkret argument til ham, hvis det virkelig aldrig er muligt gennem en 1.3-komponent for så har jeg "fejl"-købt varen. Ikke at jeg skal til at forlange noget urimeligt, men måske varebeskrivelsen skulle ændres.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 14:45
Højst sandsynlig fordi en PS3 har langt mere kontrol over dens output end en simpel afspiller. Et bedre svar har jeg ikke på stående fod.
Kan ikke forklare om den konig burde virke eller ej. Prøv at søg på den omkring ligende problemer på Google.
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Andersss Andersss skrev:

Det skriver du jo ikke. Er kablet godkendt til 3D, så virker det også. 15 m lange HDMI kabler til 150 kr virker også fint som regel.
Men du får ikke 3D på skærmen før alle dine enheder understøtter 3D. HDMI 1.3 understøtter ikke 3D (PS3 er en undtagelse) og sådan er det. Har ikke hørt om andre enheder som kunne lave tricket med at droppe noget lyd for et 3D understøttelse.

Jamen så kan jeg da fortælle dig at DVDO Edge også kan.

HDMI1.3a kan fint håndtere 3D (også 1.3a kabler). At producenterne så ike har implementeret det er en anden sag.

Dette er den skinbarlige sandhed, indtil Otto eller en anden kommer med den egengykdige sandhed LOL.

Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 15:39
Jeg har selv en König HDMI Matrix switch 4 in 2 out HDMI 1.3 og den klarer fint 3D til mit tv, men det er ikke muligt at splitte signalet så det er 3D på tv'et gemmen det ene HDMI kabel og lyd til reciveren på det andet HDMI kabel
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 15:41
Og en HDMI v1.3 splitter kan også håndtere 3D fint? Tør du så sige, hvor problemet er? Er det mon det 10 meter lange SUPRA kabel?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chaospling Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-August-2013 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Jeg har selv en König HDMI Matrix switch 4 in 2 out HDMI 1.3 og den klarer fint 3D til mit tv, men det er ikke muligt at splitte signalet så det er 3D på tv'et gemmen det ene HDMI kabel og lyd til reciveren på det andet HDMI kabel

Netop og det tror jeg netop ikke at en v1.3 switch eller splitter kan.

Det kan så være, at den 3D-kompatible del af splitteren er hvis der kun er tilsluttet ét HDMI-kabel på udgangen...?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu