|
Automatisk genkendelse af lydformat |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
HonkyHonk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Juni-2005 Sted: Grindsted, DK Status: Offline Point: 99 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 15-September-2013 kl. 14:06 |
|
Hej alle
For omkring et års tid siden udskiftede jeg min ældre Sony surround receiver med en Onkyo TX-NR509. Hvilket 'selvfølgelig' betød at jeg gik over til HDMI input. Der er dog noget, der har irriteret mig lige siden - min Sony receiver genkendte automatisk hvorvidt signalet var surround eller stereo - men det gør min Onkyo ikke - og der er ikke nogen nem metode til at direkte vælge hvordan man vil have lyden 'dekodet'. Det betyder at hver gang jeg skifte lyd-kilde skal jeg manuelt skifte hvordan receiveren skal fortolke signalet. F.eks; mit Apple TV benytter jeg både til film og musik og når jeg skifter mellem de to, skal jeg for film manuelt vælge, at nu skal det være Film-'mode' og endda hvilken sub-mode det skal være (THX, Direct etc..) og jeg skal igennem samme rutine når jeg vil høre musik. Er dette blot dårlig opsætning af min receiver fra min side eller er det et specifikt Onkyo 'problem', eller er det mere generelt (fordi receiverne ikke kan fornemme det via HDMI)? Glæder mig til at høre jeres erfaringer omkring dette.
|
||
Jesper
LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40552 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Lyder underligt, har ikke Onkyo, men Marantz og der kører det helt af sig selv, også Sub, som kun er på når der er DD/DTS lyd..
Hvordan har du sat Reciveren op.? Det kan så hjælpe med at finde ud af hvad der e.v.t er forkert.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Du skal fortælle en Onkyo hvad du inputter og hvilket format den skal afspille i. Det gøres i opsætningsmenuen under input
|
||
![]() |
||
HonkyHonk ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 02-Juni-2005 Sted: Grindsted, DK Status: Offline Point: 99 |
|
Problemet er jo, at jeg benytter samme input (HDMI) til både fim og musik (Apple TV). Dette har lige fået mig til at overveje om ikke løsningen er at sætte et optisk kabel mellem ATV og forsstærkeren - så jeg f.eks for musik kan vælge at input skal være optisk og for film HDMI. |
||
Jesper
LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion |
||
![]() |
||
Andersss ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2011 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 579 |
|
Er der ikke en funktion på en Onkyo som hedder Auto Surround? På min pioneer indbefatter det alt fra stereo til Dolby TrueHD. Den tager bare det som kommer ind og smider videre.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Jo men den skal stadigvæk vide at du vil ha et surround signal sendt videre som DTS og DD. Med den indstilling sendes musik (stereo) stadigvæk kun ud som tokanals |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Der er en funktion på min Onkyo 5008 det hedder " listening mode preset"
Der kan jeg bestemme hvordan den ska afkode 2 kanal, dts, true HD osv. Se om du ikke har samme menu. |
||
![]() |
||
|
Det er anderledes på Onkyo. Her er default settings ikke åbnet for surrund |
||
![]() |
||
|
Ok det hedder noget andet nu. Havde en 605 i sin tid |
||
![]() |
||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1600 |
|
Du kunne vælge Direct: kommer lyden i 2 kanaler, gengives i 2. Kmmer lyden i 5 kanaler, gengives den i 5. Men jeg tror du sættter Audissy ud af spil.
|
||
![]() |
||
|
Jeg har rent faktisk samme menu - og prøvede da også at lave en konfiguration som jeg mente måtte løse problemet - det havde så bare INGEN effekt. Preset ændrer sig ikke - uanset hvad jeg sender igennem HDMI-kablet - mystisk.
|
||
Jesper
||
![]() |
||
|
Det synes jeg så heller ikke virker. Normalt hører jeg musik I 'Direct' tilstand - på displayet vises mine front-højttalere (som forventet). Starter jeg så en film der er i surround (5.1) forbliver forstærkeren i 2-kanalsmode (stadig kun front-højttalere). Jeg kan ikke gennemskue hvor min opsætning er gået i skoven :)
|
||
Jesper
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |