recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Automatisk genkendelse af lydformat
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Automatisk genkendelse af lydformat

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
HonkyHonk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Juni-2005
Sted: Grindsted, DK
Status: Offline
Point: 99
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Automatisk genkendelse af lydformat
    Sendt: 15-September-2013 kl. 14:06
Hej alle

For omkring et års tid siden udskiftede jeg min ældre Sony surround receiver med en Onkyo TX-NR509.
Hvilket 'selvfølgelig' betød at jeg gik over til HDMI input.

Der er dog noget, der har irriteret mig lige siden - min Sony receiver genkendte automatisk hvorvidt signalet var surround eller stereo - men det gør min Onkyo ikke -  og der er ikke nogen nem metode til at direkte vælge hvordan man vil have lyden 'dekodet'.

Det betyder at hver gang jeg skifte lyd-kilde skal jeg manuelt skifte hvordan receiveren skal fortolke signalet.

F.eks; mit Apple TV benytter jeg både til film og musik og når jeg skifter mellem de to, skal jeg for film manuelt vælge, at nu skal det være Film-'mode' og endda hvilken sub-mode det skal være (THX, Direct etc..) og jeg skal igennem samme rutine når jeg vil høre musik.

Er dette blot dårlig opsætning af min receiver fra min side eller er det et specifikt Onkyo 'problem', eller er det mere generelt (fordi receiverne ikke kan fornemme det via HDMI)?

Glæder mig til at høre jeres erfaringer omkring dette. 
Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40553
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 14:21

Lyder underligt, har ikke Onkyo, men Marantz og der kører det helt af sig selv, også Sub, som kun er på når der er DD/DTS lyd..
Hvordan har du sat Reciveren op.? Det kan så hjælpe med at finde ud af hvad der e.v.t er forkert.
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 14:40
Du skal fortælle en Onkyo hvad du inputter og hvilket format den skal afspille i. Det gøres i opsætningsmenuen under input
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du skal fortælle en Onkyo hvad du inputter og hvilket format den skal afspille i. Det gøres i opsætningsmenuen under input
Problemet er jo, at jeg benytter samme input (HDMI) til både fim og musik (Apple TV).

Dette har lige fået mig til at overveje om ikke løsningen er at sætte et optisk kabel mellem ATV og forsstærkeren - så jeg f.eks for musik kan vælge at input skal være optisk og for film HDMI.

Jesper

LG 65UF772, Apple TV 4, Sony STR DN1040, Dali IKON 6 MK2, SMT-3126, Harmony Companion
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:12
Er der ikke en funktion på en Onkyo som hedder Auto Surround? På min pioneer indbefatter det alt fra stereo til Dolby TrueHD. Den tager bare det som kommer ind og smider videre.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af HonkyHonk HonkyHonk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet er jo, at jeg benytter samme input (HDMI) til både fim og musik (Apple TV).

Dette har lige fået mig til at overveje om ikke løsningen er at sætte et optisk kabel mellem ATV og forsstærkeren - så jeg f.eks for musik kan vælge at input skal være optisk og for film HDMI.

Jo men den skal stadigvæk vide at du vil ha et surround signal sendt videre som DTS og DD. Med den indstilling sendes musik (stereo) stadigvæk kun ud som tokanals
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:27
Der er en funktion på min Onkyo 5008 det hedder " listening mode preset"
Der kan jeg bestemme hvordan den ska afkode 2 kanal, dts, true HD osv.

Se om du ikke har samme menu.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:28
Oprindeligt skrevet af Andersss Andersss skrev:

Er der ikke en funktion på en Onkyo som hedder Auto Surround? På min pioneer indbefatter det alt fra stereo til Dolby TrueHD. Den tager bare det som kommer ind og smider videre.

Det er anderledes på Onkyo. Her er default settings ikke åbnet for surrund
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Ok det hedder noget andet nu. Havde en 605 i sin tid
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:38
Du kunne vælge Direct: kommer lyden i 2 kanaler, gengives i 2. Kmmer lyden i 5 kanaler, gengives den i 5. Men jeg tror du sættter Audissy ud af spil.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af strecker strecker skrev:

Jeg har rent faktisk samme menu - og prøvede da også at lave en konfiguration som jeg mente måtte løse problemet - det havde så bare INGEN effekt.
Preset ændrer sig ikke - uanset hvad jeg sender igennem HDMI-kablet - mystisk.
Jesper

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HonkyHonk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Du kunne vælge Direct: kommer lyden i 2 kanaler, gengives i 2. Kmmer lyden i 5 kanaler, gengives den i 5. Men jeg tror du sættter Audissy ud af spil.
Det synes jeg så heller ikke virker.

Normalt hører jeg musik I 'Direct' tilstand - på displayet vises mine front-højttalere (som forventet).
Starter jeg så en film der er i surround (5.1) forbliver forstærkeren i 2-kanalsmode (stadig kun front-højttalere).

Jeg kan ikke gennemskue hvor min opsætning er gået i skoven :)
Jesper

Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu