recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt mediecenter
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt mediecenter

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kaltoft Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-April-2009
Status: Offline
Point: 36
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaltoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt mediecenter
    Sendt: 12-September-2013 kl. 18:03
Jeg bruger pt. en gammel Fujitsu Siemens Scaleo E mediecenter med opgraderet grafikkort, netkort og RAM som jeg skal have skiftet ud til et nyt mediecenter.

Krav:
- Skal kunne afspille 3D Blue-Ray ISO
- Skal kunne afspille 3D 1080p mkv
- Skal have PCI slot
- Skal have toslink udgang til surround anlæg
- Suspend/resume skal virke hver gang

og så skal det selvfølgelig være billigst muligt.

Det skal have PCI slot da jeg vil genbruge TV-tuneren fra Scaleo E mediecenteret. Det er vigtigt for mig at genbruge TV-tuneren da jeg også har en Hauppauge WinTV-CI kortlæser så jeg kan dekode Boxer kanalerne.

Jeg har med andre mediecentre haft problemer med at vågne op fra sleep-mode, da der hveranden gang var sort skærm og jeg måtte sleep/resume igen for at få billede på skærmen.

Jeg har fundet følgende dele jeg påtænker at anvende:

Bundkort:
Socket 1155 ASRock B75 Pro3-M

Da det har PCI slot og toslink udgang

Processor:
Socket 1155 Core i5 I5-3330 3 GHz

RAM
2x4096 MB DDR3 1600 MHz CL9 Kingston

SSD Disk:
64 GB Plextor M5M PX-64M5M mSATA

Kabinet
Silverstone SST- GD05B HTPC Sort

Jeg har en gammel strømforsyning liggende som jeg vil bruge.

Samlet pris:
DKK 3.474,-

Det skal styres af en Harmony Touch fjernbetjening. Jeg har en USB IR modtager til formålet. Jeg skal så have købt et minitastatur med touchpad til når jeg ikke kan bruge fjernbetjeningen.

Jeg bruger pt. Windows Mediecenter, men vil muligvis ændre det til XBMC efter noget tid.

Nogen kommentarer til delene? Noget der ikke vil opfylde mine krav?
Med venlig hilsen

Martin Kaltoft (http://www.ebz.dk/)
Til top
Bruger udmeldt 34 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-November-2011
Sted: København
Point: 320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2013 kl. 23:52

Vær opmærksom på at ivy bridge (socket 1155) ikke har løst 23.976 Hz problematikken. 

Det har haswell (socket 1150) tilgengæld iflg  http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-perspective/4 - medmindre du alligevel har tænkt dig at bruge et ekstra grafikkort :)

Den ssd du har fundet er desuden også msata, og der er så vidt jeg kan se intet msata slot i det bundkort du har kig på. 

Det virker også til du går op i billedkvalitet - det kan være du skulle prøve at læse lidt om "madvr" og hvad det kræver

Hvis du ikke har nogle specifikke krav mht encoding on the fly, madvr o.l. vil jeg vove den påstand at du kan klare dig med en langt billigere cpu - (fra haswell serien) - og 4 gb ram

Redigeret af AndreasMo - 13-September-2013 kl. 00:01
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 00:32
Hvad er det for en problematik I alle snakker om med 23.976Hz? Altså jeg forstår godt hvad det går ud på, men jeg har bare aldrig oplevet det..
Til top
kaltoft Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaltoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2013 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af AndreasMo AndreasMo skrev:

Vær opmærksom på at ivy bridge (socket 1155) ikke har løst 23.976 Hz problematikken. 

Det har haswell (socket 1150) tilgengæld iflg 
http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-perspective/4
- medmindre du alligevel har tænkt dig at bruge et ekstra grafikkort :)

Den ssd du har fundet er desuden også msata, og der er så vidt jeg kan se intet msata slot i det bundkort du har kig på. 

Det virker også til du går op i billedkvalitet - det kan være du skulle prøve at læse lidt om "madvr" og hvad det kræver

Hvis du ikke har nogle specifikke krav mht encoding on the fly, madvr o.l. vil jeg vove den påstand at du kan klare dig med en langt billigere cpu - (fra haswell serien) - og 4 gb ram

Jeg var ikke opmærksom på at der var et generelt problem med den CPU arkitektur. Som jeg læser dit link så udmønter det sig i at en enkelt frame "mangler" hver 4. minut ca.

Jeg vil ikke sige jeg går specielt meget op i billedkvaliteten. Jeg kan godt lide en høj opløsning og en høj bitrate for at få skarpe billeder og udnytte en 50" skærm til det maksimale. Men jeg tror ikke jeg er typen der ligger mærke til et enkelt framedrop her og der og kan se forskellen i forskellige codecs.

Men jeg kan se at jeg kan få et bundkort og en CPU med socket1150 til nogenlunde samme pris, så hvis det vil give en bedre afvikling af film er det jo værd at overveje.

Den billigste CPU fra haswell serien jf. edbpriser er en i5 til omkring 1250,-, altså nogenlunde samme pris som den oprindeligt overvejede.

Jeg har dog også mulighed for at genbruge et relativt nyt grafikkort fra Scaleo E mediecentret istedet for at bruge et haswell bundkort+CPU.

Jeg tror jeg vil købe 8GB RAM uanset hvad da at gå ned på 4GB kun vil give en besparelse på ca. 200-250 kr.
Med venlig hilsen

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 02:45

http://www.pricerunner.dk/cl/40/CPU?attr_204=56941129&sort=3&viewType=standard

Det er bare edbpriser der ikke er med på noderne :)

Men igen, ved ikke om du har behov der kræver en i5, mht decoding (som fx madvr) / encoding (fx transcoding on the fly). 

Det er min oplevelse at et (godt) grafikkort giver noget på billedkvaliteten på ivy bridge setups (som jeg selv har). Sidste gang jeg havde et setup uden grafikkort, var med en 2100t (sand bridge) og her var oplevelsen ret "jiggy", i mangel af bedre betegnelse på dansk

Ville helt klart vælge et haswell setup hvis jeg skulle købe i dag. Besparelsen på at købe forrige generation er minimal. 

Til top
kaltoft Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaltoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2013 kl. 20:01
Jeg siger tak for tilbagemeldingerne.

Jeg tror det ender med følgende:

Kabinet:
Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort

CPU:
Core i5 I5-4430 6 MB (Intel Boxed)

Bundkort:
ASRock B85M

RAM:
8192 MB SO-DDR3 1600 MHz

SSD:
Kingston SSDNow KC300 60 GB

Kabinettet har ikke plads til PCI kort i fuld størrelse, men jeg har et PCI riser kort til TV-tuneren, så den kommer til at ligge vandret hen over bundkortet, så det håber jeg fungerer.

Det oprindeligt valgte kabinet havde plads til full-size PCI kort, men det er et par centimeter for højt til mit tv-møbel.
Med venlig hilsen

Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 00:05
Enig med AndreasMo, i at mindre cpu`er burde kunne gøre det, medmindre der skal encodes / decodes.

Alternativ til

SSD
Er mSata og fylder derfor mindre i dit setup, iflg iops er den en lille smule hurtigere end dit eget forslag og i samme prisklasse.

Kabinet:
Silverstone Milo ML04 (nyt kabinet fra Silverstone, samme højde som dit forslag)
Silverstone Milo ML05 (samme højde som dit eget forslag)
Chieftec HM02 (fås i sort og sølv)(højde 13,4 cm)

Redigeret af Flmr77 - 15-September-2013 kl. 00:07
Til top
kaltoft Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaltoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 12:21
Flmgr77

Gode forslag. Jeg bruger den SSD du foreslår

og tager dette kabinet:
Chieftec Hi-Fi Series HM-02B

Det er 13,4 cm i højden. Hylden til mediecenteret har 12,5 cm plads i højden. Så jeg håber jeg kan afmontere "fødderne" på kabinettet. Ellers må jeg fjerne hylden og finde på en løsning på det.

Men HM-02B kabinettet ser ud til at have plads til et fuld størrelse PCI kort, så det er absolut et plus, og så har det indbygget IR modtager hvilket absolut også er et plus. Displayet kan muligvis også bruges til noget fornuftigt.

Jeg fastholder mit brug af i5 CPUen. Jeg vil ikke risikere ikke at have nok CPU kraft, og besparelsen ift. at vælge en i3 er minimal.

Så med ovenstående dele samt i5 CPU og 8GB ram ender det hele i 3.255,- hvilket jeg er godt tilfreds med.

tak for hjælpen til alle deltagere.
Med venlig hilsen

Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 15:36
Hvis du gerne vil / skal beholde hylde i dit tv-bord, må du ikke tage det kabinet, da det er 13,4 cm + fødderne.

Grunden til at jeg selv havde kigget på det, er at det nuværende tv-bord har en frihøjde på 14.8-9 og så ville jeg bare lade være med at montere fødderne.

med kun 12,5 cm i højden er du noget begrænset i udvalget, kender umiddelbart kun til Silverstone kabinetterne tidligere nævnt hvis du skal have udvidelseskort.

Overvejer lidt om jeg vil kaste ekstra penge  efter mit eget projekt og gå lydløst kabinet + en usb tuner eller hd-homerun, kan du jo overveje når udvalget er så begrænset mht. kabinetter.
Til top
kaltoft Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaltoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 18:39
Ok. Mit tvbord er ca 30 cm høj, og hylden til mediecentret er todelt, så der er omkring Det 12,5 cm på hver hylde i indvendigt mål. Jeg vil så bare fjerne midterhylden og stille centerhøjtaleren fra surroundanlægget ovenpå mediecentret, så kan det hele være der.
Med venlig hilsen

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 20:44

Ret mig hvis jeg tager fejl, men skal man ikke enten have en msata port i bundkortet, eller en msata->sata adapter for at bruge den der kingston ssd? Den koster også tæt ved hvad en 120gb ssd koster

http://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?attr_2000145=55991712&attr_48871909=48871910&sort=3&viewType=standard 

Jeg ville ikke sætte min computer under centerhøjtaleren, medmindre den er magnetisk afskærmet

Redigeret af AndreasMo - 15-September-2013 kl. 20:46
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2013 kl. 21:28
AndreasMo har lidt ret og dog ikke.

mSata ssd skal ikke bruge en adapter, da de bruger en minePciE port, men skal være ærlig og indrømme at jeg troede stort set alle bundkort i dag har det, men kan se at det har "op" forslag ikke, så enten skal bundkortet være et andet eller også skal det være en alm. ssd istedet.

mSata modellen koster mere eller mindre det samme som andre 60 Gb ssd`er ( tror det er +40 kr eller deromkring) men ja, en 120 Gb ssd kan fås for "kun" ca. 150,- ekstra.

Godt Andreas var vågen :-)

En god forklaring omkring mSata ssd fra Gigabyte http://www.gigabyte.dk/microsites/77/data/feature.html
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu