|
2 sub en reciever |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |||||
tbp3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 232 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-September-2013 kl. 21:13 |
||||
Efter at har læst en del positive ting om 2 subwoofer kontra 1 subwoofer er jeg blevet lidt lun på at prøve det.
Lidt om mit setup: Marantz sr5004 med kun en sub udgang og M&K system 1 fra Otto. Subben står mellem fronterne op af en murstensvæg på den ene side af tv møblet Og så til spørgsmålene: 1. Er det et subwoofer splitter kabel som denne der skal bruges efterfulgt af 2 alm sub kabler? http://www.av-cables.dk/subwoofer-splitter/clicktronic-casual-subwoofer-splitter-9161.html 2. Er der forskel på en reciever med 1 og en med 2 sub udgange? Altså forskel på det der kommer ud i den anden ende? Hvis ja: forhåbentlig ikke for meget for har ikke planer om at skulle skifte recieveren ud? 3. Forestiller mig at det bliver temmelig umuligt at finde en sub magen til den jeg har. Skal det helst være en 8 tommer som den jeg har? 4. Placering: Vil det optimale være på den anden side af møblet, eller skal den ned bag lytte position? Ved godt at det bliver svært at give at præcist svar på dette men tanken går på at det blive svært at sælge til chefen hvis den skal stå ved tv møblet og så ikke være magen til den anden? Setuppet bliver brugt 90% til film og 10% til musik. Dog vil jeg sige at subben kommer til at brumme ved musik hvis jeg skruer ret meget mere op end 10 min i. Frequency er sat til crossover. Ved film synes jeg godt den kan trække lidt mere men der er jo lidt bøvlet at rende og stille på det "hele" tiden og ikke særlig konevenligt 5. Vil det mon blive nemmere at finde en indstilling som passer til begge dele med 2 sub? Håber der er nogen der kan komme med lidt input |
|||||
![]() |
|||||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
1. Yeh du skal bare have en splitter.
2. Et sub signal er mono.. Det er i store træk ligegyldigt om receiveren 1 eller 13 milliarder sub outs, de sender alle det samme signal. 3. Du skulle nok bare skille dig af med den 8" og gå efter noget større.. 4. Du skal lytte dig frem til den bedste placering - ned på alle 4.. 5. Ikke nemmere end det er nu. Redigeret af Therien - 16-September-2013 kl. 22:20 |
|||||
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
|||||
![]() |
|||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19852 |
||||
Det er så en sandhed med modifikationer. Der findes receivere med separat justering for hvert output. Klaus |
|||||
![]() |
|||||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19852 |
||||
Ja
Det kan der være
Det kommer an på, hvad det er du ønsker ved at sætte sub nummer 2 til
Placering af sub afhænger af rummet og typen af sub. Man kan ikke sige noget fast.
Ikke nødvendigvis..... Klaus |
|||||
![]() |
|||||
Sejrsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2005 Status: Offline Point: 813 |
||||
Min receiver har nu 4 suboutputs, der er parrede 2 og 2. Der bliver sendt 2 forskellige signaler ud (ét til hvert par), og subwooferne bliver kalibrerede forskeligt. |
|||||
![]() |
|||||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
||||
Derfor jeg skriver "i store træk".. Jeg ville ikke overinformere.. Hvis hans næste spørgsmål gik på valg af receiver og dual sub EQ, så var det kommet op alligevel. |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
||||
Hvor kommer sub signal nr. 2 så fra? |
|||||
|
|||||
![]() |
|||||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
||||
Det er forskelligt fra receiver til receiver hvordan det håndteres, men nogle receivere håndterer omdirigeringen af bas fra de øvrige kanaler forskelligt, sådan at du f.eks. kan fortælle receiveren at sub 1 står i venstre side og sub 2 i højre. Så sender den bassen fra venstre front til venstre sub, højre front til højre front osv. Selve LFE kanalen vil normalt blive spillet i begge subber uanset hvad. Dernæst har nogle receivere forskellig indstilling af afstand/delay, niveau osv. for hver subwoofer.
Der er generelt stor uenighed om hvor anvendeligt det er i praksis. Flere af de førende eksperter på området er fortalere for fordelene i netop at samle al bassen til én kanal, og at når der bruges flere subs så skal de fodres med præcist samme signal, og så er der selvsagt ikke behov for separate indstillinger til hver sub. Jeg vil argumentere for at flere separate sub-outs primært er der af to årsager: For det første af marketingsmæssige årsager - det lyder smart, hvadenten man forstår følgerne af det eller ej. For det andet i erkendelse af at flertallet af slutbrugeres systemer indeholder nogle begrænsninger der kan gøre at den bedste(/mindst ringe) løsning i praksis afviger fra teorien. Og så giver man folk flere valgmuligheder end de principielt har brug for, "just in case".
Dér hvor udviklingen i dén retning irriterrer MIG mest, er i virkeligheden at nogle forbrugere opfatter det sådan at hvis receiveren ikke HAR to sub-outs, så kan man ikke bruge to subwoofere. Dét er meget forkert.
|
|||||
![]() |
|||||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
||||
Afstanden mellem lytte positionen og sub 2 bliver den det samme som til sub 1?
|
|||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
|||||
![]() |
|||||
tbp3 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 232 |
||||
Det kommer an på, hvad det er du ønsker ved at sætte sub nummer 2 til
Jeg ønsker: 1. Bedre mulighed for at finde en indstilling til både film og musik. Men det lyder det så ikke til kan lade sig gøre. Er så eneste mulighed at slå subben fra ved musik og hvis ja kan det lade sig gøre i en eller anden menu? Har ledt uden held 2. Så Die hard 5 (er det ikke 5 vi er kommet til?!)og bare for at få lidt af den oplevelse som jeg fik da jeg så den i biffen ja så skulle der skrues temmelig meget op for lyden. Normalt synes jeg -20db passer men for at få gang i helikopteres maskinkanoner ja så sat jeg den på -14db. Har siden prøvet at skrue op for subben i samme sekvenser og det hjælper en del men så går det galt med de 10% musik 3. Er egentlig godt tilfreds med surround lyden i mit setup men bassen halter altså lidt. |
|||||
![]() |
|||||
||||
Ja hvis den skal stå på den anden siden af tv møblet |
|||||
![]() |
|||||
||||
Så skal dine speakers stå til "Large", så længe de står til "small" vil stereo bruge subben til at supplere op på det der mangler i fronterne. Men dine fronter er så små at de vil mangle noget i surround når de står til small. Edit: prøv lige at kør "pure direct" eller "Source direct" når du lytter til musik. Klaus (også med SR 5004, men med DLS R66 som fronter og ingen sub) Redigeret af KlausDM - 17-September-2013 kl. 21:15 |
|||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |