|
Audyssey erfaringer |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 18-September-2013 kl. 12:08 |
Heysan!
Tja som titlen antyder, hvad er jeres erfaringer med Audyssey XT/XT32 med og uden Pro? Rigtigt mange af os har receivere med Audyssey i en eller anden afskygning, så der burde være lidt erfaringer at høste derude. Bruger i Audyssey? Har i lavet flere målinger for at få jeres bedste resultat, eller sad den bare i skabet? Hvordan måler i? Syntes i at opleve bivirkninger i lyden ved brug af Audyssey? Kan i opnå et bedere resultat manuelt? Jeg bruger Audyssey XT på satellitterne og XT32 gennem en SVS EQ til mine subs. Min umiddelbart eneste grund til at der bliver kørt audyssey på andet end subs, er det bredere lydbillede samt sammenspil mellem LCR og Sur kanaler. Jeg har endnu ikke formået at genskabe lige præcis det' manuelt. Jeg måler stort set som Audyssey forskriver, dog oplever jeg en forbedring når jeg flytter samtlige målinger 30-40 cm frem i lokalet. Jeg har kun målt en enkelt gang siden jeg fik SVS EQen til subs, så jeg eksperimentere stadig. Jeg ser Audyssey som et tveægget sværd.. Jeg opnår elementer med Audyssey jeg ikke helt kan få til at fungere manuelt, men det har en pris - p. t. vælger jeg at betale den. Ved brug af audyssey oplever jeg - alt er relativt og afhængigt af måling - at man giver afkald bla. klarhed, højtalerens naturlige klang og kød på øvre bas/mellemtone. Det er i hvert fald hvad jeg arbejder med lige nu. Hvis jeg kunne genskabe det brede og lirede lydbillede uden brug af audyssey havde jeg gjort det.. Men den løsning syntes at undgå mig.. Til gengælder har jeg intet at udsætte på sub området, det er kun en forbedring. Hvad syntes du? |
|
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu plejer jeg af uransaglige årsager at få på hatten af dig, men alligevel vil jeg svare dig med mine erfaringer -.
Jeg har lavet rigtigt mange manuelle Audyssey målinger med min Integra. Når jeg har gennemført en måling, så sætter jeg mig ned og lytter til surround. Hvis jeg ikke er tilfreds med lyden, så tager jeg en ny måling, hvor jeg har ændret mikrofonplaceringen en anelse, og måske prøver at "Gå lidt ud i rummet" med nogle af målingerne. Ude i rummet er dog maks 1 m. Og som regel så opnår jeg et fornuftigt resultat. Ved Pro-kalibrering, som Christian typisk udfører efter jeg har f.eks. har fået nye højtalere, så anvendes her som bekendt en langt bedre mikrofon, og typisk også med flere målinger end ved de manualle målinger. Og her må jeg erkende, at som oftest så står en Pro-kalibrering lige i skabet. Måske ford Christian kender mit rum og akustik så godt, og tager de nødvendige hensyn allerede fra start. Omkring sub, så tager jeg ved manuelle målinger kun hensyn til, om den udsender det nødvendige lydtryk i dB. Min Sub styres jo allerede via en Velodyne SMS hvor der her ved opsætningen er taget hensyn til placering og akustik. Jeg er godt tilfreds med Audyssey - i det mindste til mit brug og til min stue. Ved ikke om du kan bruge det meget lidt avancerede skrevne. Edit: Omkring klang fra højtalerne. Jeg glemte jo at skrive, at jeg jo ikke benytter Audyssey til Stereo, her er det pure direct - men jeg forsøger faktisk i en "Klangsammenligning" (rent subjektivt) mellem f.eks. en for mig meget kendt CD at sammenligne med den tilsvarende koncert BD med samme kunstner/band, og jeg synes ikke at det går ret meget galt i klangen. ![]() Redigeret af Hother - 18-September-2013 kl. 12:50 |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
Jamen tak for svar uanset.
Dvs. at du som jeg opnår bedre resultater ved at måle "alternativt". Forstår jeg dig korrekt? Hvad med klangen på dine højtalere, opæever du "bivirkninger"? |
|
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
Ja de lidt alternative målinger kan ændre på det samlede resultat. Kan muligvis skyldes min akustik (som faktisk ikke er så ringe som jeg forstår det. Omkring klang - her har jeg opdateret mit første indlæg med netop klang - på en meget lidt avanceret måde.
|
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Hvis du har en HTPC kan jeg anbefale dig og prøve:
http://www.dirac.se/en/consumer-products/dirac-rcs.aspx Fuld version er gratis i 14 dage. Det kræver så bare lige en ordentlig mikrofon som denne f.eks.: http://shop.xtz.se/measurement-system/microphone-to-dirac-live-room-correction-suite?stat=1 Jeg kører med det nu, og det sparker så meget røv at det fatter man ikke, både i stereo og surround. Her er mit setup: http://www.hifigalleri.dk/galleri/7151-hjemmebiograf_pioneer__rotel_m__hecodali_9_3 Hvis man ikke gider og køre det fra en HTPC, kan man selvfølgelig også bare lige nuppe den her surround processor med Dirac: http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2894&zoneid=1 |
|
![]() |
|
Mht. sweetspot og målinger. Hvor langt har du til bagvæggen?
Med min nuværende måling er klangen eller højtalerens naturlige lyd ændret drastisk. Mister du bredde i lydbilledet med når du går "pure" i stereo? |
|
|
|
![]() |
|
Sweetspot ligger meget tæt på min bagvæg, og af samme årsag bruger jeg jo MK C29 (tripole) som surround back HT, som hjælper meget på min lyd. Jeg har det helt normale stereo lydbillede (stereoperspektiv) i pure direct som typisk ligger i selve optagelsen. Lydbilledet i stereo bliver dog bredere ved anvendelse af Audyssey - men jeg foretrækker pure direct.
Redigeret af Hother - 18-September-2013 kl. 13:28 |
|
|
|
![]() |
|
Jo tak, jeg kender godt Dirac gennem min fætter Berdel, og jeg er enig i at det er fremragende. Men så længe det kræver at alt skal afspilles af en laptop/pc så har det ingen interesse. Ideen med denne tråd var at samle audyssey erfaringer, ikke anbefalinger om andet EQ hehe |
|
|
|
![]() |
|
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
Fint så lader vi den ligge. Jeg er bare oppe og flyve på en lyserød hifi-sky efter jeg selv har oplevet Dirac.
Jeg kører Spotify, Netflix, bluray fra min windows 8 laptop, og kan ikke se problemet i det. Det er jo bare og bytte sin bluray afspiller osv, ud med en anden kasse, og man mister intet ved det, slet ikke noget som ikke opvejes af Dirac. Med Dirac er man heller ikke tvivl om hvad der lyder bedst af "pure direct" og Dirac. Har man oplevet Dirac lader man det være tændt fra nu af, indtil den dag man sidder på et plejehjem. |
|
![]() |
|
@ Hother
Jamen så er det vist et mønster at spore her. Hvorfra tager du den første måling? Præcist hvor du har hovedet på sweetspot, eller midt i sofaen/stolen? |
|
|
|
![]() |
|
mit sweetspot hvor første måling tages, er midt på en sofa, og mikrofonen placeres i hovedhøjde . Der ud over 3 andre "minisweetspots". Endelig tager jeg typisk et antal målinger frem for de 3 "sweetspots" i lidt mindre højde.
|
|
|
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
her er en som har sammenlignet . http://www.acousticfrontiers.com/whats-new/2012/11/1/audyssey-xt32-vs-parametric-eq.html
jeg ved ikke hvor relevant er det for tråden. Men håber det går |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |