recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik/absorbering problematik
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik/absorbering problematik

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik/absorbering problematik
    Sendt: 04-Oktober-2013 kl. 20:54
Hej:)
Jeg skal snart igang med at lave dedikeret bio rum og er igang med planlægning. Er løbet lidt i hak med opbygning af loftet ift lydabsorbering. Jeg har tænkt 2 ting:
- ecophon/rockfon sort med synligt skinnesystem 50mm tyk. Pris ca. 10.100 kr. (Ved ikke om der skal isolering over...
- troldtekt med 200mm isolering over. 3900 kr + plus isolering og maling til at male plader.

Rummet er 27m2, ca 3 m lofthøjde. Dedikeret rum i garage.

Hvilken løsning er bedst ift absorbering?
Eller andre forslag til loft?
Jeg hælder selv mest til rockfon pga dens absorbering og udseende.... Men er det pengene værd - det er jo ca dobbel op:)

Tak for hjælpen:)
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2013 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

- troldtekt med 200mm isolering over. 3900 kr + plus isolering og maling til at male plader.

200mm lyder voldsomt..du kommer langt med 50mm isolering over troldtektpladerne. De fås også i forskellige farver.

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Oktober-2013 kl. 21:54
Jo tykkere isolering , jo dybere frekvens vil du dæmpe
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Oktober-2013 kl. 11:09
Oprindeligt skrevet af Highway Highway skrev:

Hej:)
Jeg skal snart igang med at lave dedikeret bio rum og er igang med planlægning. Er løbet lidt i hak med opbygning af loftet ift lydabsorbering. Jeg har tænkt 2 ting:
- ecophon/rockfon sort med synligt skinnesystem 50mm tyk. Pris ca. 10.100 kr. (Ved ikke om der skal isolering over...

Rummet er 27m2, ca 3 m lofthøjde. Dedikeret rum i garage.

Hvilken løsning er bedst ift absorbering?
Eller andre forslag til loft?
Jeg hælder selv mest til rockfon pga dens absorbering og udseende.... Men er det pengene værd - det er jo ca dobbel op:)

Tak for hjælpen:)

Jeg ville undgå skinnesystem, da det kan give kraftigt genskind. De er lakeret de skinner, og selv i sort lyser de meget op, specielt når/hvis resten af rummet er dæmpet mht lysreflektioner.

Fås disse systemer ikke med skjulte skinner?

Desuden, spots, de kan også have meget lyse og skinnende kanter.

Dette er ikke noget der nødvendigvis generer alle, men jeg ville undgå det.

Generelt omkring absorbering, så vil jeg anbefale max 200mm broadband absorption. Såfremt bassen stadig ikke er tilfredsstillende i efterklangstiden, ville jeg ty til membran traps.

Du kan gå gå dybere med rockwool og lignende men effekten falder kraftigt.

100mm rockwool har en effekt på ca. 0.9 ved 500hz, hvorefter effekten begynder at falde. Ved 100hz er effekten ca. 0.2.

Til sammenligning giver 200mm rockwool 0,5 ved 100hz, altså 2.5 gange mere effektivt trods alt.

Bevæger vi os over 200mm, vinder du en smule helt nede ved 30hz, men det er så der jeg mener, at membran traps begynder at give mere mening.

Jeg bruger selv henholdsvis 130mm og 200mm, og det virker meget godt ned til 100hz, hvorefter min efterklang stiger markant. Ergo er min erfaring, at man bør anvende membrantraps hvis man virkelig vil efterklang, langt nede i bassen, til livs.

Redigeret af submaniac - 05-Oktober-2013 kl. 11:10
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Oktober-2013 kl. 20:45
Hvis du bruger Rockfon, så brug Rockfon Sonar i 40 mm. tykkelse. Dæmper godt ned i frekvens. Der var en anden person der foreslog netop den og skemaet over absorbationen viste, den var effektiv. Kan ikke lige finde tilbage til personen, der foreslog det i anden tråd. 
Men jeg vil foreslå dig at bruge diffusere i loftet og ved første reflekspunkt på sidevægge.
Jeg har selv Rockfon i loftet, dog kun i 22 mm. tykkelse og det fungere godt. Men vil på et tidspunkt skifte dem imellem højtalerne og lytterne med diffusere.
Til top
Highway Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Januar-2007
Sted: Dominican Republic
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Highway Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2013 kl. 23:12
Hej. Tak for svar.
Fedt med mørkegrå troldtekt - den havde jeg ikke set. Jeg vælger nok den med ultrafin overflade. Budgettet nyder godt af besparelsen ift rockfon. Og ift akustikken synes at kunne læse mig til at de næsten er lige så effektive måske med et lille forspring til rockfon. Jeg satser på 150 mm Rockwool over loftet.
Ift diffusere: jeg vil bygge 3 op på hver sidevæg og samme på bagvæg. De bygges op med dobbelt gibs og beklædes med filt og fyldes op med Rockwool. Ved ikke lige med diffusere i loft som Sven skriver...?
Vægge imellem diffusere tænkte jeg faktisk skulle være dobbel gibs som males i en mørk grå farve. Isoleres med 200 mm Rockwool.
Membran traps som submaniac skriver: tænkte jeg ville lave nogen bag subs og ellers ikke.
Gulv: 100 mm Rockwool, trægulv og gulvtæppe.

Vil rigtig gerne have noget feedback/kritik af ovenstående:)
Det er min første dedikerede bio så det er lidt svært at finde frem til den rigtige løsning der samtidig også skal kunne betales:)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu