|
Revodrive performance problem |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-Oktober-2013 kl. 13:50 |
Hej med jer...
Jeg er på spanden og har i den grad brug for kvalificeret hjælp. Jeg har en hjemmebygget PC: CPU i7 950 Bloomfield MB Asus Sabertooth x58 RAM Corsair Dominator SSD Revodrive X2 Ovenstående setup har jeg haft i et par år. Jeg har nu re-installeret al min software, herunder Win7 og alt dette er forgået helt smertefrit.......MEN. Performance på mit Rivodrive er overhovedet ikke som før re-instalationen. Har kørt Benchmark test Crystaldiskmark før og efter installation. Write er faldet med ca 60% og Read med små 20%. Er i bund og grund ligeglad med disse tal, men det kan mærkes betydeligt og det f.... træls. Som bonus info; jeg kan ikke se drevet i OCZ toolbox, og det mystisk So what the f... is wrong. Følgende ting er det samme før og efter sidste re-installation.
Jeg kan simpelthen ikke husk hvad jeg gjorde anderledes sidste gang. Jeg tænker om jeg kan mangle en ahci driver/controler noget andet software som er overset, men i enhedshåndtering ser alt fjong ud, selvom det så ikke er fjong i virkeligheden og som tidligere beskrevet, så kan OCZ toolbox ikke se drevet... Noget andet jeg har bemærket i BIOS. Selvom AHCI mode er valgt, så ser det ikke sådan ud når jeg ser på listen over sataporte. Før stod der feks. AHCI not detected nu står der SATA not detected. Det forstår jeg så heller ikke, efter som jeg har holdt mig fra BIOS i forbindelse med re-installationen Jeg er løbet fuldstændig tør for ideer og håber nogen af jer "evt nogen med revodrive erfaring", kan komme med input til settings, nye eller andre driver, noget meget konkret for løsning af denne knude. MVH MR vildrede |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I en traditionel HDD har du data liggende og en tabel der fortæller hvor data ligger. - Når du sletter en fil, så sletter den rent teknisk ikke data, men blot entry i tabellen, da man sagtens kan overskrive på en alm HDD.
På en SSD derimod kan man IKKE overskrive en eksisterende bit der er sat til optaget af data. så for at slette data helt så køres der lidt oprydning en gang i mellem - dette kaldes også "TRIM" :-) Har du tjekket at dette er aktiveret? - ALternativt skal du have lavet en low-level format af dit drev som jeg kunne forestille mig OCZ toolbox ville kunne gøre for dig så alle bits rent teknisk bliver sat til 0 igen. Når du blot ominstallerer og ikke har fjernet data, så vil den jo finde bits som ikke er i brug og til sidst er der meget lidt ledig plads og dermed har man en ret stor udfordring idet performance falder meget meget drastisk. Derfor har normale SSD'er et lille overhead (nogle gange helt op til 30-40% ekstra afhængig af controllertypen der er brugt) så den kan bruge disse bits indtil der bliver ryddet op, men jeg har måske på fornemmeren at der ikke er så meget på et revodrive.(uden at have tjekket efter) og hvis du har geninstalleret et par gange uden at lave en rigtig low-levelformattering så er der nok ved at være mangel på frie bits. |
|
![]() |
|
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
Jeg har formateret drevet via OCZ bootebal toolbox og som jeg har forstået det, så er alle data fra den tidligere installation fjernet totalt, drevet skulle således være blankt. Drevet har aldrig indeholdt andet end operativsystemet og det har kun været installeret en gang før. ps 160 GB.
Ang. trim. det har jeg faktisk aldrig har forholdt mig til. Årsagen er følgende fra en artikel i forbindelse med revodrive test. "Selvom TRIM understøttes af RevoDrive er det ikke meget glæde man har af dette da Microsofts Starport arkitektur hverken understøtter TRIM eller SCSI UNMAP, herved kan VCA ikke udføre disse kommandoer som kræves, vi må derfor håbe at OCZ og Microsoft snart finder en løsning på dette, så vi kan få glæde af TRIM på vores ”Lamborghini” citat slut. Lidt volapyk for mig, men årsag til at jeg ikke har leget med TRIM. Men er der ideer til hvad jeg kunne prøve af indstillinger, så er jeg åben overfor hvad som helst også TRIM. Er der lidt guide lines til TRIM, så det da værd at prøve trods ovenstående citat. Jeg hæfter mig dog stadig ved at der er ting i BIOS der ser anderledes ud og at OCZ toolbox ikke kan se drevet, så noget er anderledes end før og jeg tænker bare om der kan mangle noget software som tidligere beskrevet, ja eller noget helt tredje. Som sagt må jeg tilstå at jeg er i vildrede, så jeg tager alle forslag til mig uanset om det så kræver endnu en formatering og om-installering. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
måske det her kan bruges? http://www.tomshardware.co.uk/forum/299462-32-installing-windows-revodrive-pcie-raid-card og måske nogle fif herfra http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html
Er langt fra sikker på det hjælper, men tror måske det første link kan have noget af løsningen! |
|
![]() |
|
Hej
Tak for de udmærkede links, men desværre så bragte de mig ikke videre. Jeg har prøvet at tweeke en lang række opsætninger i windows/registreringsdatabasen, som skulle forbedre SSD performance, dette uden effekt. Jeg har ligeledes gennemgåret samtlige driver/controller og dette skulle også være på plads, igen uden effekt. Jeg har læst stolpe op og stolpe ned på nettet og de problemer som de fleste har, relaterer sig til selve installationen af win7, dette problem har jeg ikke haft, installationen er gået helt glat. Tilbage står at bios opsætningen ikke ser rigtig ud. Jeg har fulgt vejledningen fra ASUS og sat systemet i AHCI mode. Tiltrods for det så ser bios ikke rigtig ud. Det skal forstås på følgende måde: Når AHCI mode er sat så bør der i BIOS under MAIN-AHCI settings.. f.eks. stå.. "AHCI Port1 (Not detected)". Der står faktisk "SATA Port1 (Not detected)" og det på trods af at jeg har fulgt vejledningen fra ASUS om hvordan man aktiver AHCI i BIOS, den kan jeg bare ikke greje! Nogen på nettet skriver, at man skal installerer win7 på Revodrivet i BIOS setting "IDE mode", efter installering af win7 ændres Regedit- msahci værdien til 0, herefter genstartes og BIOS ændres til AHCI. Dette er ikke testet endnu. Så tænker jeg om der simpelthen er en arbejdsgang i installationen der skal følges for at AHCI mode slår "rigtigt" igennem i BIOS, hmmmm-hulens bøvl:-) Er der nogen der er bekendte med fremførte problem og som evt kender den rette arbejdsgang, gerne nogen med ASUS MB eller Rivodrive, alle andre er naturligvis velkomne til input og løsningsforslag. Jeg har en mistanke om at problemløsningen skal findes i forhold til at AHCI mode åbenbart ikke slår rigtigt igennem i BIOS. Er bestem ikke skråsikker, men yderligere input modtages gerne. PS: Der er to flasker rigtig god rødvin på højkant, som uanset hvor I bor i landet, vil tilfalde og blive sendt til den der kommer med løsningen på mit problem. Lidt gulerod har jo aldrig skadet kreativiteten. |
|
![]() |
|
Der er jo altid muligheden for at snakke med OCZ-supporten?
|
|
![]() |
|
Jeg skriver både til OCZ og ASUS. De får dog ingen rødvin for indsatsen:-) Den er forbeholdt de skarpe hjerner her på Recordere!
|
|
![]() |
|
beamer ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
Jeg kender ikke det sabertooth bundkort. Nyere bundkort for Haswell har i boot-menu fået tilføjet et device: Boot from PCIe/PCI Expansion Devices
F.eks. bundkortet H87M-Pro (læst i manual side 100). Har du prøvet ocz forum ? http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?255-OCZ-Revo-OCZ-Revo-x2-OCZ-Revo3-OCZ-Ibis-HSDL-support-and-discussion Redigeret af beamer - 11-Oktober-2013 kl. 13:28 |
|
![]() |
|
Jeg har set at ASUS har ændret deres BIOS rigtig meget over de sidste par år. De har som beamer er inde på, tilføjet Boot from PCIe/PCI Expansion Devices og i andre sammenhænge forholdt til til SSD udviklingen. Dette er ikke gældende i min BIOS.
Det er dog her værd at bemærke, at mit bundkort er på "positiv listen" fra OCZ og jeg har på nettet set at det kan køre upåklageligt på mit bundkort, det er bare ikke lykkedes mig at finde noget der viser installations arbejdsgangen, eller hvad det nu er der forårsager at det ikke ser ud til at min >BIOS håndter AHCI settings rigtigt. Derfor prøver jeg at skrive både til OCZ og ASUS, for det kan nok ikke udelukkes at jeg laver noget ged, selvom jeg dog har fulgt vejledningen fra ASUS manual. ville være svært ked at at købe et nyt bundkort, det svine dyrt.
|
|
![]() |
|
Jeg går ud fra at nogle af de ting du havde testet var via http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?94990-Some-tips-for-new-Revodrive3-owners ?
i "post-installation" delen. Men umiddelbart ville jeg sige at ocz supporten ville kunne hjælpe. Der er vist ikke SÅ mange der vælger at bruge et revodrive på grund af prisen herhjemme :-) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |