recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer kabel eller Subwoofer Y-kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer kabel eller Subwoofer Y-kabel

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer kabel eller Subwoofer Y-kabel
    Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 18:22
Hej i gæve "gutter og gutinder" ud i elektronikverdenen.
Lige pt. har jeg et stereo phono kabel, hvor jeg bruger det ene til, at forbinde min aktive Eltax A10 subwoofer til min Pioneer VSX-1025K receivers subwoofer indgang.

Det er ikke optimalt da det resulterer i en vedvarende brummen. Så er det så spørgsmålet, om jeg skal købe et enkelt subwoofer- eller et subwoofer Y-kabel ?

Giver det som producenterne/butikkerne skriver, et bedre og kraftigere signal med et Y-kabel ?

Og sidst er der nogen væsentlig forskel på de billigere standard kabler og de dyrere pro-kabler (ex. Supra) ?

På forhånd tak.

Redigeret af Roland - 15-Oktober-2013 kl. 18:38
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 18:44
Med fare for at blive udskældt, ja det kan betale sig at købe et bedre skærmet phonokabel, også kaldet subwooferkabel. Det som et Y-kabel giver kraftigere signal, udlignes ved mic kalibrering. Så med mindre det står i manualen, kan du nøjes med et mono
Til top
bruger udmeldt 24 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 26-December-2008
Sted: 8382 Hinnerup
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 18:51
Har samme problem med en sagte konstant brummen. Udskiftede mit kabel til et 1m y-kabel fra Supra til omkring 500,-. Det hjalp overhovedet ikke :(. Har prøvet alle de råd som jeg har fået. At vende fasen, at vende strømstikket osv...intet har hjulpet..
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 22:07
Thx guys og hmm. 
Jeg benytter "(h)øre kalibrering" og ikke mic, Kampus. Wink

Surt show, supermule - at det ikke funker ! Ka' se du også har en Pioneer receiver. Måske det er en issue hos netop dem.
Ku' være andre Pioneer ejere, kunne byde ind med deres erfaringer omkring dette brumme problen ?
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 22:27
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Thx guys og hmm. 

Same same. Du skal bruge et mono-kabel, og det bør være specifikt designet som sub-kabel, da mange stereo-kabler ikke er særligt godt skærmede (mange er slet ikke skærmede). Start med et bedre kabel før du begynder at lede efter fejl andre steder.

Det er meget usandsynligt at årsagen skal findes i receiveren. Hvis det ikke er kablet er det meget mere sandsynligt at det er en dårligt konstrueret forstærker i subwooferen. Ikke usandsynligt i en Eltax.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 22:32
Roland Hvis du bruger din sub til film skal du skrue helt op for crossover og bruger du den kun til musik kan du også roligt gøre det for at undgå fejlindstillinger. Din Pioneer deler mellem de andre højtaler og sub (hvis den er indstillet til det) og der udover sender den sub lydsporet til din sub og det indeholder frekvenser op til 120Hz.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2013 kl. 23:09
Start med at lade dit signalkabel kortslutte højre og venstre indgang og tving den til at tænde. Er der stadig brum, er subben defekt.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 24 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 26-December-2008
Sted: 8382 Hinnerup
Point: 286
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 24 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 00:00
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Thx guys og hmm. 

Same same. Du skal bruge et mono-kabel, og det bør være specifikt designet som sub-kabel, da mange stereo-kabler ikke er særligt godt skærmede (mange er slet ikke skærmede). Start med et bedre kabel før du begynder at lede efter fejl andre steder.

Det er meget usandsynligt at årsagen skal findes i receiveren. Hvis det ikke er kablet er det meget mere sandsynligt at det er en dårligt konstrueret forstærker i subwooferen. Ikke usandsynligt i en Eltax.

Mon min Audiovector sub så er defekt?..
Prøvede bla. rådet om at købe et bedre kabel og skiftede derfor til dette:
1 x Supra Y-Link High End Subwoofer kabel - 1 m, købt hos AV-Cables.
Har subben til at stå på auto og når den er i standby er der som sagt altid en meget sagte brummen fra den.
Har nærmest opgivet at finde årsagen..:(
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 00:13
Kommer brummen fra højttalerenheden, eller er det transformator/strømforsyning, der brummer mekanisk?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 03:16
Tusind tak for de mange input. Clap 
Jeg har forstået, at det er et specielt mono subwoofer kabel jeg skal ha' fat i !

1. Men er der nogen reel fordel i, at bruge et Subwoofer Y-kabel ift. et alm. mono subwoofer kabel ? 

2. Og som jeg også spurgte om i mit start indlæg, er der virkelig så stor forskel, som prisforskellen kunne antyde - ift. standard/mellemklasse subwooferkabler contra de væsentlige dyrere pro-kabler ? 

3. Hvis ikke, er der så nogen i standard/mellemklassen i evt. kan anbefale ?

Mit anlæg er ikke et helt rigtigt super HiFi et af slagsen. 
Udover min gamle Eltax Atomic A10 sub, har jeg en Polk Surroundbar, som er tilsluttet i min VSX-1025K's surround udgange.
Desuden er mine 2 gamle mellemstore Eltax Universe side/gulvhøjtalere tilsluttet - for at gi' det lidt ekstra fylde (wide) - som soundbaren imo ikke udfylder så godt. Men det lyder imo. faktisk helt okay.

Måske en gang, når jeg får "tid" Wink - vil jeg erhverve mig nogle bedre kvalitets højtalere og en ditto subwoofer.  Men som et gammelt mundheld/ordsprog nævner - "kommer tid, kommer råd".  

Redigeret af Roland - 16-Oktober-2013 kl. 20:39
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 07:09
1 NEJ. Vil du hæve niveauet (gøre signalet kraftigere) drejer du bare på den knap der er til det bagpå.
2 Nej
3 Desværre ikke, men måske kan andre der har haft samme problem og løst det men et nyt kabel.

Husk at læse hvad KlausDM spørg om.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 07:13
@ supermule Kan du ikke lave din egen tråd. Det andet er noget rod.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu