|
Gasbeton --> valg af TV+beslag |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
Thomasl ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 195 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 16-Oktober-2013 kl. 10:46 |
|
Hej alle,
jeg vakler imellem et Samsung 55" UE55F8005 eller Panasonic TXP50VT60Y.
Jeg vil helst købe Panasonic (gr. billede), men dette tv vejer 26kg uden stand imod Samsungs 16,8kg. Planen er at jeg vil have det op på et vogel beslag der kan drejes til siderne (45 grader ca. er nok).
Min væg er 10cm gasbeton (nybyg anno 2006) og når jeg vinkler TV'et til siden, gælder vægtstangsprincippet jo pludselig.
Er der nogen som har erfaringer, og ved om det er for farligt, eller jeg er overforsigtig?
Mvh.
Thomas
|
||
mvh.
Thomas |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Intet problem hvis håndværkeren er dygtig nok.
|
||
![]() |
||
skuffen ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-April-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 83 |
|
Gasbeton eller letbeton?
Jeg ville nok bare lime nogle ankre i væggen. Så kan du hænge dig i tvet samtidig med at det er drejet.
|
||
![]() |
||
Netspirit ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 24-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 10 |
|
Har selv haft kigget på VT60.
Hvilket Vogel-beslag har du kigget på? :) |
||
![]() |
||
larsand ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 94 |
|
Prøv at gå ind på fischer.dk.
De har nogle fine "håndbøger", hvor du kan se hvad deres "dyvler" kan holde til
|
||
![]() |
||
larsen_mgeic ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-Juli-2009 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1315 |
|
Der er ingen problemer i at få det til at holde, og som beskrevet er det kun et spørgsmål om den rette befæstigelse. Hvis du virkelig vil til at nørde i den så må du have opstillet med dimensioner, belastninger og antal forankringer. Så må du regne reaktioner og så eventuelt bruge en sikkerhedsfaktor på 2 i vægten.. ELLER! Du kan kigge lidt på mulighederne her..
Hvis du går i Bauhaus står der som regel også bag på kasserne hvad de kan holde til. Hvis der så fx. er 30kg pr. skrue og dit beslag kan have 6-10 skruer.. så må man formoder at det er tilstrækkeligt.
|
||
![]() |
||
Thomasl ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 195 |
|
jeg har fået fortalt (af en gør-det-selv-type, ej håndværker, men erfaren) at det er gasbeton. Er gråt, ret hårdt, men forholdsvist let grundet "luftbobler". Vi savede en væg ned til halv størrelse engang, men det kan man vel med såvel letbeton som gasbeton. Men betryggende at jeg ligefrem kan hænge mig i TV'et, det vil jeg så undlade ;-)
|
||
mvh.
Thomas |
||
![]() |
||
|
Det kunne være Vogels Wall 1345 eller tilsvarende. Jeg vil nok vælge det med størst afstand imellem skruerne, så vægten bliver fordelt over størst område... Bare min forestilling om at det ville gøre det mere sikkert. Jeg har set nogle beslag som kun havde 10 cm imellem... virkede ikke som noget jeg ville hænge så mange kg i .
|
||
mvh.
Thomas |
||
![]() |
||
|
har købt Fischer UX 10x60 i Harald Nyborg som jeg bruger til andre ting i lejligheden. Det virker solidt, men der er jo forskel på 10 kg skab på en væg, og så 26kg fladskærm 45 grader ud fra væggen... Redigeret af Thomasl - 17-Oktober-2013 kl. 10:44 |
||
mvh.
Thomas |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Og så skruer med sekskant hoved (5 stk.), så er du kørende!
Mit 42", som vejer 28 kg, plus det gamle svingbare Vogels, som vejer 5 kg, har nu hængt på gasbeton væggen i 5 år. Men det er selvfølgelig også opsat af mig selv - ikke en eller anden klamp håndværker... M.v.h. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |