recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp, HP bærbar bliver ekstrem varm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp, HP bærbar bliver ekstrem varm

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp, HP bærbar bliver ekstrem varm
    Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 10:30
Jeg har en 4 år gammel HP Pavilion dv5-1027eo bærbar PC. CPUen (Athlon X2 dual core 1,9 ghz) når på få minutter op på 100 grader, hvorefter PCen lukker ned. Jeg har haft den totalt skilt ad og skiftet kølerpasta på CPUen. Det har overhovedet ikke hjulpet.
Jeg havde håbet, at den var totalt fuld af støv, og at det var dette som var problemet, men der var absolut intet. Blæseren kører som den skal, og speeder naturligvis voldsomt op efterhånden som CPUen bliver varmere. Jeg har googlet på problemet og fundet snesevis af indlæg om det samme problem med denne serie bærbar, men ikke anden løsning end hvad jeg allerede har gjort.
Jeg er ikke gamer, og nedlukningen p.g.a. varme sker selvom der ikke arbejdes på PCen. 
Hvis jeg har den stående på et frosset køleelement kan den køre stabilt i længere tid.

Håber i har nogen guldkorn.

Flemming 

Redigeret af fltk - 17-Oktober-2013 kl. 10:36
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 11:02
Hvad siger joblisten? - er der et program som kører i baggrunden og tager alle ressourcer?
Har du prøvet at formattere? Opdatere alle drivere?

Ellers lyder det altså som dårlig termisk kontakt mellem CPU og køleelementet.

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Hvad siger joblisten? - er der et program som kører i baggrunden og tager alle ressourcer?
Har du prøvet at formattere? Opdatere alle drivere?

Problemet er der selvom den kører idle. Og der er en frisk win7 installation og drivere på.

Flemming

Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 11:55
En hjælp til debugging kunne være: http://openhardwaremonitor.org/

Kig især på om CPU'en har den spænding den skal, eller om den måske er for høj. Dit problem kan godt være en intern spændingsregulator, der driller. 

De fleste bærbare skulle gerne kunne køre idle, uden at blæseren bruges, me tjek alligevel rpm med ovenstående program. 

"Moderne" PC'er er ikke designet til at holde mere end 4 år åbenbart Dead
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 12:10
Jeg har prøvet at regulere spændingen ned og underclockket til 1,6 ghz. Det har betydet, at den kan køre lidt længere tid inden den går ned.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 12:12
Jeg har skrottet en del af de 4-5 år gamle AMD HP modeller, grunden er at temp. måleren går i stykker på bundkortet og det kan ikke betale sig at udskifte.

( et bundkort koster ca. 1200 -2000 kr. + moms. excl. arb. løn )
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Jeg har skrottet en del af de 4-5 år gamle AMD HP modeller, grunden er at temp. måleren går i stykker på bundkortet og det kan ikke betale sig at udskifte.

Det er nok ikke lige det som er problemet. Temperaturen kan jo måles med alverdens software, men er jo ikke nødvendigt.

Flemming 
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Point: 1840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 13:35
Temp. måleren styrer også hvordan CPU får strøm, derfor bliver den varm.

Det kan du ikke kontrollere med software.

Til top
Mr.Cellkill Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Oktober-2013
Sted: Spørg
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr.Cellkill Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 21:02
Jeg ved jeg er ny her på siden, Men oldy på tweak,tweakup,hwt,hol.

Cpu og gpu har samme køle element på denne model. korrekt?

Af de HP bærbare jeg har lavet med tiden er det altid GPU som driller. (DV6000,DV9000)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 09:19
Oprindeligt skrevet af Mr.Cellkill Mr.Cellkill skrev:

Jeg ved jeg er ny her på siden, Men oldy på tweak,tweakup,hwt,hol.

Cpu og gpu har samme køle element på denne model. korrekt?

Af de HP bærbare jeg har lavet med tiden er det altid GPU som driller. (DV6000,DV9000)

Det er kun CPUen der bliver varm, GPU, HDD og system holder sig under 50 grader.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Temp. måleren styrer også hvordan CPU får strøm, derfor bliver den varm.

Det kan du ikke kontrollere med software.

Med programmet K10stat kan spændingen til CPUen aflæses og justeres. Det har som nævnt kun givet begrænset forbedring. Temperaturen kan også aflæses i dette program.

Flemming
Samsung UE55F7005
Dune HD Realbox 4K
Thomson THA100
Til top
Mr.Cellkill Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 17-Oktober-2013
Sted: Spørg
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr.Cellkill Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2013 kl. 13:01
Personligt bruger jeg Aida64. Synes den har givet mig rette oplysninger med alt hardware jeg har haft.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu