|
Umuligt med 127" i parcel hus? |
Besvar |
Forfatter | ||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 17-Oktober-2013 kl. 13:13 |
|
Jeg tænker lige højt her, da jeg er lidt usikker på om følgende kan lade sig gøre.
Emnet handler om lærred i forhold til væg + projektor højde. Facts Jeg har en væg som er 4 meter bred og 2.40 meter i højden (standard loft højde). Jeg overvejer at købe et lærred på 127" så ca. 2.81 meter bredt og 1.58 meter højt (ifølge calculator). Bredde Det vil sige at jeg har 4 - 2.81 / 2 = 59,5 cm på hver side af lærredet. Højde Her har jeg så 2.40 - 1.58 / 2 = 41 cm under og over lærredet. Nu til spørgsmålene: 1. Hvor lavt må et lærred sætte? Er 40 cm over gulvhøjde for lavt? 2. Hvis lærredet hænger 40 cm under loftet, og jeg skal have en projekter til at ramme det, så siger man at projektor skal hænge højere end lærredet (og på hovedet). Jeg læste lige en anden post hvor der stod at projektor skal hænge ca. 30% højere end billedets øverste kant. Hvis dette er sandt skal min projektor sidde i en højde af: 1.58 (lærredet) + 40 cm gulv ~ 2 meter. 2 meter * 1.30 (30% højere) = 2.6 meter (det har jeg ikke plads til hvis rummet er 2.40 til loftet). Er det virkelig nødvendig med de 30%? Jeg troede egentligt at den blot kunne hænge i samme højde som lærredets øverste kant? Jeg håber et klogt hoved kan finde ud hvad der er galt her, er mit lærred for stort? (sidde afstand ca. 3-4 meter).
|
||
J.Skovgaard
Bruger Oprettet: 23-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 95 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nu skriver du ikke hvilken projektor der er tale om, men hvis det er en JVC, så har den lens shift, og kan placeres næsten hvor du ønsker i højden, og så bruger du lens shift til at få billedet på plads.
Problemet i den anden tråd, er at det er begrænset hvor højt over lærredet man kan montere projektoren, men i dit tilfælde, er der ikke nogen problemer, med mindre der er tale om en projektor uden lens shift, så skal der lige regnes lidt efter, om det kan lade sig gøre. Om 127" er for stort ? det er det ikke for mig, (også ca. 127") jeg har 38 cm under mit lærredet, og 35 cm over, og det går fint for mig, jeg har så mine højtaler monteret bag mit lærred, hvilket gør det lidt nemmere at placere dem. |
||
::::::::
J.Skovgaard |
||
Precious
Guld medlem Oprettet: 24-Februar-2012 Sted: Ikast, Danmark Status: Offline Point: 641 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det er en Epson TW6100, så det er uden lense shift.
Jeg tror dog at den kan sidde 20-25 cm under loft højde og så samtidig ramme billedet, men det er noget mindre end de 30% der snakkes om.
|
||
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hov, kom lige til at læse den anden tråd. Her skriver Otte:
"30% af billedhøjden over overkanten af billedet". Det vil sige 30% af de 1.58 og ikke af hele væggen. Så skal projektor sidde i: Billede 40 cm + 1.58 + (1.58/100*30) = 2.4. Det er dog stadig for højt :-/
|
||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Inde på Epsons hjemmeside den kan vist beregne det for dig. På omkring 3-3,5meters afstand skal den så vidt jeg så tidligere idag vist nok ringe omkring 8-10cm højere end overkant af billedet.
|
||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
||
J.Skovgaard
Bruger Oprettet: 23-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 95 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Din Epson skal monteres i ca. samme højde, som overkanten af dit lærred, så det skulle ikke give problemer med lofthøjden hos dig.
For langsom. Redigeret af J.Skovgaard - 17-Oktober-2013 kl. 15:04 |
||
::::::::
J.Skovgaard |
||
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ah, life savers!
Mange tak
|
||
Precious
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg har lige bestilt 5 stk biograf stole, så hele projektet er på vej i gang. Glæder mig som en lille dreng :)
|
||
andmm
Bruger Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Må jeg lige spørge:
Hvis det var et gardin lærred og du monterede det i loftet, ville billede så skulle startelige op over loftet, og ville det ik være forkert?
I tilfældet at man ikke mulighed får vægmontering og har højt til loftet, ville det så være en læsning og købe et 1:1 lærred(som jo er længere) i stedet for et 16:9 lærred, da filmbilledet så bare kan starte længere nede på lærredet? |
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
db89
Guld medlem Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Er ikke helt sikker på om jeg forstår dit spørgsmål rigitigt. Men hvis det er et rullelærred du mener, så behøver billedet ikke starte helt oppe ved loftet, nedenfor er vist et eksempel på Lissau California hvor der er et halvt meter højt sort felt over billedet kaldet "drop down". Hvis du har behov for mere, så skal du nok op i de dyrere modeller som kan bestilles efter egne mål.
|
||
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
||
andmm
Bruger Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja det var præcis det jeg spurgte om. Hvis jeg har 2,5 m til loftet, hvor lang drop-down er så nødvendig? Jeg tænker at jeg gerne vil op i et 100" rullelærred. Dog har jeg også læst at et rullelærred bliver bølget hvis det ikke er med Tab-tension, men så bliver det dyrt.
|
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
Dichael
Bruger Oprettet: 16-Juli-2013 Status: Offline Point: 197 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lissau California er med 50cm drop down og det kan der ikke justeres på..
Et lærred med drop down SKAL rulles helt ud, ellers går der knas i systemet med tiden. Mvh. Michael |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |