|
Ny pc |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Steen F. ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Maj-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 566 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-September-2013 kl. 21:11 |
Jeg skal bygge en stationær pc for en kammerat. Jeg har overvejet nedenstående, og hører gerne jeres kommentarer inden jeg går i gang med projektet.
Fx om man skal vælge socket 1150 eller 2011. Prismæssigt må det ikke afvige ret meget fra nedenstående setup. Han bruger mest computeren til grafisk arbejde, ikke ret meget spil. Bundkort: Asus Z87-K til 832 kr. CPU: i7-4770 3,4GHz til 2000 kr. SSD: Intel 530-serie 120Gb til 1000 kr. RAM: 2x4Gb Kingston HyperX T1 PC3-14900/1866 til 515 kr. HDD: Seagate Barracuda.14 2Tb SATA600 genbruges fra tidligere system. Grafikkort: Asus GF GTX560 genbruges fra tidligere system. PSU: SeaSonic S12II-520W genbruges fra tidligere system. Windows 7 Home. Kabinet og BluRay-drev genbruges også. |
|
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den CPU du har valgt passer vel kun til én sokkel. Flemming |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
Hej Steen
Lidt input så du kan komme videre. Først og fremmest så må det som jeg husker det være socket 1150, men det væsentlige er selvfølgelig at det passer til bundkortet. Godt valg af CPU. Ser man på de op listede hardware elementer, med nyt og gammelt for øje, så er det et udmærket bundkort set i det samlede billede. Man kan her som i alle andre sammenhænge finde noget der er bedre, men umiddelbart et ok valg. Omkring RAM, så vil jeg helt klart vælge Corsair Dominator. Produktnr "cmp8gx3m2a1600c8" ca. 700 kr. for 2x4 GB. Omkring SSD, så vil jeg helt klart anbefale OCZ Vector, 128 GB. Denne SSD har IOPS værdier på både læs og skriv som ligger over 90000. Høj Benchmark score. Super SSD til små 800 kr. alternativt Samsung 840 pro.120 GB. Go fornøjelse med byggeriet.
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
vedr. ssd, så ville jeg klart vælge en Samsung 840 Evo..
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
hvis han arbejder med photoshop så sørg for at der er en lille SSD med også til scratchdisk til PS - den skal helst ikke ligge på samme disk som os og applikationer . Afhængig af hans niveau og de billeder han arbejder med, så er 16GB ram måske en god ide at overveje.
|
|
![]() |
|
Roland ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Maj-2009 Sted: Kbh's Vestegn Status: Offline Point: 1220 |
Umiddelbart ser dit forslag ok ud. Jeg ville nu putte 16gb ram, når det går på grafisk arbejde.
Jeg oplevede selv et betydeligt bedre workflow i mine halvtunge Adobe programmer, efter at jeg opgraderede fra 8gb til mine nuværende 16gb. I øvrigt udmærkede Kingston Blu DDR3 ram. Den lille merpris, kunne evt. hentes ved, at nøjes med en i5 cpu, da i7'eren ikke er mærkbart bedre, når det drejer sig om grafisk arbejde. |
|
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks |
|
![]() |
|
Steen F. ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Maj-2005 Sted: Kolding Status: Offline Point: 566 |
Tak for jeres input.
Der lader til at socket 2011 mest er til serverbrug og understøtter kun i7 cpu. Til gengæld kan man sætte i7 Extreme i, til 6-7000 kr. Så det bliver socket 1150 jeg vælger :-) 16 Gb ram er taget til efterretning. Dog har jeg dårlige erfaringer med Corsair Vengeance 2x4Gb hvor jeg får blå skærm og stop-fejl i Windows 7 pga. ram-fejl. Så jeg måtte sætte dem ned fra 1600 til 1333 MHz før det kørte stabilt. De er købt som 1600 MHz (ifølge Corsair supporten er det en OC'et 1333, som ifølge fabrikken også skulle kunne køre 1600). Vil PC3-14900 være at foretrække frem for 12800? Intel SSD er valgt fordi jeg selv har en 520-serie nu. Og jeg turde ikke købe andre mærker da man jo hørte om fejl på bl.a. Kingston SSD'er? Men hvis der ikke er nogen risiko ved at købe OCZ eller Samsung, så vil jeg da vælge enten Vector eller 840 Evo. Men jeg kan ikke lige gennemskue hvorfor Samsung 840 Evo (MZ-7TE120) 120G scorer 11.941 når den har læse ipos på 94.000 og skrive på 35.000. Hvorimod OCZ Vector har læse og skrive iops på over 90.000 men kun scorer 4.123 hos PassMark. Jeg forstår heller ikke lige hvorfor den nævnte Samsung disk figurer 2 steder i deres oversigt med hhv. score på 11.941 men også med 6.606. Den langsomme står listet som SCSI-disk hvilket lyder mærkeligt. Den hurtige står som ATA drev. http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html Jeg glemte faktisk at skrive, at hans pc også skal bruges til at lave musik på. Han bruger Reason og Cubase med plug-ins, dvs. softwarebaserede instrumenter og effekter. Derfor tror jeg vi skal op i en i7. Og så står jeg selv og skal bruge en ny 24" skærm. Den skal kunne klare min. 1920x1080 60Hz og have DVI. Prisniveauet er max ~1500 kr. Skal bruges mest til kontorbrug og film, ikke meget spil. Nogen anbefalinger? Som jeg ser det, er der ikke meget konkurrence når Dell UltraSharp U2412M kun koster 1833 kr. (hvilket er nogenlunde ok prismæssigt). Redigeret af Steen F. - 30-September-2013 kl. 01:05 |
|
LG B9 55" OLED, Panasonic DMR-BCT950, Fastspeed fiber 1000/1000 Mbit, NAD C320, NAD C521, B&W 603 S2, Sonos ZP90, Samsung Galaxy S23 Tidal
|
|
![]() |
|
Nogen kommentarer til ovenstående?
|
|
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
der er som regel ret stor forskel i performance indenfor den samme serie af SSD'er når du kigger på størrelsen af dem. De små udgaver har typisk en markant dårligere performance end de lidt større. Der hvor performance typisk kan mærkes er når man går fra 128GB til 250GB drev. Der er virkelig en meget markant performance stigning der. og det gælder sådan set for samtlige producenter og modeller.
Og du har selv besvaret dit eget spm omkring skærmen. :) 1500 til en 24" kvalitets skærm er ikke nok endnu. Redigeret af claus_jac - 06-Oktober-2013 kl. 11:31 |
|
![]() |
|
Mr-Finkel ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 17-September-2013 Sted: Højbjerg Status: Offline Point: 41 |
Hej igen Det forekommer mig at tingene stritter lidt i forskellige retninger, som tråden har udviklet sig og der ikke er den fornødne fokus på det samlede set-up. Som jeg forstår det oprindelige spørgsmål, så drejer det sig om at bygge en ny pc, der delvist er opbygget på nye og "gamle" komponenter. Denne Pc skal som jeg forstår det, bla. bruges til grafisk arbejde. Skal du primært bruge din computer til at lave beregninger som i CAD/CAM programmer, billedebehandlings programmer og video/film redigeringsprogrammer, så skal dit primære fokus ved computeren ligge på Der skal altså være en fornuftig sammenhæng mellem de valgte komponenter, cpu, bundkort, ram og SSD/HHD og så selvfølgelig en grundlæggende forståelse for hvordan tingene spiller sammen og så må det slutteligt være den samlet bruger oplevelse der er det afgørende. Valget af en i7-4770 mener jeg bestemt er et godt valg, men som Roland skriver så er der ikke nævneværdig forskel i performance i forhold til i5, men jeg vil holde fast i at mere prisen er det værd. Omkring valget af RAM, så snakken altså kørt lidt af sporet. Al den snak om MHZ, PC-3xxx og ikke mindst mængden af RAM. Det hele er vigtigt JA; men hold nu fokus på den brugeroplevelse der kan opnås inden for de udstukne rammer af økonomi og krav til PCèn. Hvis du vælger RAM med PC3-12600, 1600 MHZ og CL 7,8 eller 9, så rammer du rigtigt i forhold til valget af CPU og bundkort, alt andet nørderi giver ingen mening i forhold til den reelle bruger oplevelse for din kammerat. Mængden af RAM, jammen AK og VE, den snak får nok desværre aldrig en ende, så jeg forstår godt forvirringen, når folk køre med både 16 og 24 GB. Lad os lige slå det fast, der altså ikke mange der har behov for mere end 8GB RAM. Arbejder selv med ufattelig store medie filer og rammer ikke selv over 8GB i arbejdet. Så jeg vil holde fast i at der er fokus på RAM kvalitet og ikke kvantitet i første omgang. SMID 2x4GB klodser i og prøv at se om han under arbejde på PCèn nogensinde kommer over 8. Skulle det mod forventning ske, så har du to ledige slots til rådighed. Som tidligere nævnt så anbefaler jeg Corsair af Dominator serien. Der er tale om seriøst kvalitets produkter til rigtig pris. Omkring HDD/SSD så har jeg forstået det sådan, at man ønsker at kører OS fra en SSD og filer fra den genbrugte SATA 600 HHD. Først og fremmest glimrende ide at holde det adskilt. Som Claus-Jac så rigtigt skriver, så er der væsentlig forskel på benchmark tests mellem de store og små SSDèr, men behøver du at tage det med i betragtningen?, hvad med bruger oplevelsen. Igen her skal der være fokus på det samlede opbyggede system. Når der åbnes en stor fil, ja så hentes den fra HHD og ikke SSD, hvorfor det er dennes læse/skrive hastighed der reelt opleves på skærmen, og det derfor ikke SSD hastigheden der er afgørende i arbejdet med filer hentet fra andre drev. WIN7 kører ganske fantastisk på alle de nævnte SSDèr, men min anbefaling om valg af SSD har ikke umiddelbart flyttet sig siden mit indlæg d. 27/9, dette begrundet i performance vs pris og er basseret på empiri og ikke kun teori og benchmark. |
|
![]() |
|
Jeg vil egentlig ikke fokusere på hvad det er for specifikke dele, men jeg har nu efterhånden konfigureret temmelig mange rigtige professionelle workstations til meget forskellig brug. så lige lidt baggrund her kan måske hjælpe til at afgøre valg, da det er temmelig spartansk hvad vi har fået med information om hvad den egentlig skulle bruges til og på hvilket niveau.
Der er meget stor forskel i "videoredigering" - hvad er det for noget videoredigering man foretager sig? er det premiere pro hvor man sidder og arbejder med en hulens masse effekter - i så fald er grafikkortet alpha og omega, mens CPU'ens hastighed og antal kerner ikke er så vigtig igen. Er det en numbercrunching maskine hvor man skal rendere (færdigbehandle/encode) en hulens masse video så er grafikkortet ikke så vigtigt, men derimod masser af CPU så hurtig som muligt og afhængig af applikation også antallet af kerner. Ram ER vigtig i videoredigering. Hvis ikke den har nok ram vil den gå på HDD og lagre midlertidige data for så at skulle læse dem igen ultrakort tid senere, altså introducerer man en alvorlig potentiel forsinkelse i workflow. - Adobe er nogle "svin" til at bruge rammen, så 12/16GB er fint - MEN det kommer godt nok an på hvor professionel vedkommende er. Taler vi FHD video eller endnu værre 2K video, så er 8GB ikke nok. Kravler vi over i alm billedbehandling, så er der igen ret stor forskel på hvad det er man laver. Sidder man og laver retoucheringer/fejlkorrektur på billeder til reklamer, så behøver man egentlig ikke så kraftig en comp, men et hurtigt grafikkort er rart. Men sidder man og leger med masser af filtre så er de ofte primært CPU-afhængige - husk at hvis du har et 60mb RAW billede så er det ikke 60mb i hukommelsen når det er loadet. OG for hvert layer man laver snupper den lige en tand mere. Bert Monroy's billeder laves af flere omgange og fylder ofte +1TB ram hvis han skulle have alle lag lagt ind på en og samme gang. (det her er ren photoshop og INTET foto! http://www.bertmonroy.com/damen/damen.html det ene lag med hele billedet fylder 1,7GB) Man skal huske på at Adobe's produkter som tidligere "sviner" med rammen idet de per automatik når eksempelvis PS åbnes aftager 50% af rammen til applikationen. Ydermere bruger de en scratch-disk - som man IKKE må lægge samme sted som sit OS - så beder man om problemer. Her er så hurtig en disk som overhovedet muligt - og primært sekventiel læsning det vigtigste.Derfor er en lille men forbistret hurtig SSD/HDD udelukkende til det formål særdeles godt. En anden ting ved photoshop er at det faktisk primært er singlethreaded. Det vil sige selve applikationen kører faktisk kun på en enkelt kerne. Det er først når man anvender visse filtre der bliver brugt flere kerner - eller hvis man har udstyret til den så kan den også anvende GPU i stedet. (hurtigere men dyrere da der kun er officiel support for Quadro kort fra nvidia.) (update - havde glemt at CS cloud nu kører opencl og ikke cuda. - så ATI-kort er nu også brugbare - men stadig fra FIREGL og ikke radeon.) Man kunne selvfølgelig makse alt ud, men jeg er ret sikker på at det næppe er i budgettet. :-) Redigeret af claus_jac - 07-Oktober-2013 kl. 19:35 |
|
![]() |
|
Tak for input. Der er tale om grafik arbejde på amatørniveau, dvs. ikke direkte arbejdsrelateret. Bruger man iøvrigt ikke Mac i den grafiske branche?
Men han er uddannet webudvikler og roder med alt fra flash, XML og billeder til hæfter der skal opsættes og sendes til tryk. Han ville gerne bare have en "generelt" hurtig maskine. SSD'en blev til en Samsung 840 Pro 256Gb. Mht. valg af min egen skærm, så blev til den helt nye Dell P2414H med IPS panel til kun 1750 kr. Et godt køb, synes jeg. Der bliver nævnt noget om CL 7, 8 og 9 til PC3-12800/1600Mhz ram. Det betyder vel intet i praksis hvis det er CL 11? |
|
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |