recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighedstab STOFA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hastighedstab STOFA

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Mikmak1969 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-September-2013
Sted: Aarhus, Danmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikmak1969 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hastighedstab STOFA
    Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 15:20
Hejsa

Har et problem med stort hastighedstab.

Jeg har en netforbindelse fra Stofa der lyder på 150/15mb og når jeg går ind og hastigheds tester min forbindelse, eller andre steder på nettet hvor det er muligt, ender jeg som regel op med et resultat som lyder på omkring 70-80 ned og 15 mb op.

Jeg ved godt at der er hastighedstab ved at kører trådløst, men kan ikke forstå at det skal være SÅ stort?
Jeg sidder få meter fra mit udstyr fra dem og bruger en Macbook pro retina maskine.

Jeg har talt med dem derinde og deres forklaring er til stadighed at det skyldes at jeg har valgt at køre trådløst, sagt med andre ord, så det er meget normalt, men kan det virkelig passe ?
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 15:48
Det er jo i realiteten meget nemt at fejlsøge på. Sæt et ethernetkabel i din stofa router og i computeren. Viser samme test stadig kun 80 mbit ned er det IKKE fordi du kører trådløst.

/Ehlz
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 15:48
Oprindeligt skrevet af Mikmak1969 Mikmak1969 skrev:

Hejsa

Har et problem med stort hastighedstab.

Jeg har en netforbindelse fra Stofa der lyder på 150/15mb og når jeg går ind og hastigheds tester min forbindelse, eller andre steder på nettet hvor det er muligt, ender jeg som regel op med et resultat som lyder på omkring 70-80 ned og 15 mb op.

Jeg ved godt at der er hastighedstab ved at kører trådløst, men kan ikke forstå at det skal være SÅ stort?
Jeg sidder få meter fra mit udstyr fra dem og bruger en Macbook pro retina maskine.

Jeg har talt med dem derinde og deres forklaring er til stadighed at det skyldes at jeg har valgt at køre trådløst, sagt med andre ord, så det er meget normalt, men kan det virkelig passe ?

Forklaringen med trådløs er meget bekvem for Stofa, men ikke nødvendigvis korrekt. Jeg tjekkede for 2 minutter siden, og på en bærbar (trådløs) ret tæt på routeren kører den 61,26. Den stationære kører 62,8 på en 60 MB forbindelse.

Den maksimale hastighed har du i princippet kun på den del af forbindelsen, hvor du ikke deler den med andre, og det er til den første store Stofa-boks, hvor et områdes Stofa-forbindelser er tilsluttet. Så hvis alle i teorien laver hastighedstesten på helt samme tidspunkt, så bliver resultatet ikke højt.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikmak1969 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 15:54
zczc Tak for dit svar. Ja jeg synes også deres forklaring er lidt "slatten". Jeg har prøvet at lave testen på forskellige tidspunkter af døgnet og om natten er den naturlig nok mere positiv, men stadig med et meget stort hastighedstab i forhold til det som jeg betaler for.

Som du er inde på, som jeg læser det i alle tilfælde, så får jeg det bedste resultat med et kabel, hvilket jeg godt er klar over, men det er ikke muligt, med mindre jeg vil have endnu et kapel på 10 meter liggende, i forhold til hvor min maskine står, og det ønsker jeg ikke. Så tænker lidt, om det vil kunne betale sig, økonomisk, at ændre min forbindelse til en lavere hastighed når der alligevel er en del af det som forsvinder ud i den blå luft, eller om jeg vil opleve at halvdelen også smutter hvis jeg ændre den til feks 30/5 eller hvad den nu hedder - I så fald vil det jo så være helt galt ! :-D

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikmak1969 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 15:55
Det ved jeg Wink
Til top
zczc Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zczc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 16:07
Oprindeligt skrevet af Mikmak1969 Mikmak1969 skrev:

zczc Tak for dit svar. Ja jeg synes også deres forklaring er lidt "slatten". Jeg har prøvet at lave testen på forskellige tidspunkter af døgnet og om natten er den naturlig nok mere positiv, men stadig med et meget stort hastighedstab i forhold til det som jeg betaler for.

Som du er inde på, som jeg læser det i alle tilfælde, så får jeg det bedste resultat med et kabel, hvilket jeg godt er klar over, men det er ikke muligt, med mindre jeg vil have endnu et kapel på 10 meter liggende, i forhold til hvor min maskine står, og det ønsker jeg ikke. Så tænker lidt, om det vil kunne betale sig, økonomisk, at ændre min forbindelse til en lavere hastighed når der alligevel er en del af det som forsvinder ud i den blå luft, eller om jeg vil opleve at halvdelen også smutter hvis jeg ændre den til feks 30/5 eller hvad den nu hedder - I så fald vil det jo så være helt galt ! :-D

Hvis din router og pc ikke kan enes om at køre højere end 20 mbps (eksempel), og internetforbindelsen i øvrigt ikke anvendes til andet, er det ikke nødvendigt at have en forbindelse på 100+ mbps. Det trådløse del af routeren er aldeles uinteresseret i, hvor hurtig forbindelsen ud af huset er...
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 20:12
der er 2 forskellige netværk som absolut intet har med hinanden at gøre. fra "indernet" og ind til din router, og fra accespunktet i routeren til dine maskiner. det første er et WAN og det andet er et Wireless LAN (eg. Local area network) dit problem med LAN er sådan set ikke synderligt specielt. Efter alt at dømme kan din router kun klare N-netværk i "standard" udgaven og så er 150mbit en ren teoretisk forbindelse (eller 300mbit) og det er nok i virkeligheden sjældent man overhovedet kommer ret meget over 60Mbit på et sådan trådløst netværk. G-netværket var et 54Mbit netværk og kunne sjældent komme ret meget over 30mbit selvom man nærmest sad ovenpå routeren. Så med en 150Mbit internet forbindelse så har du absolut ingen mulighed for at udnytte den båndbredde så længe du kører med et trådløst netværk. Stort set uanset hvor højt du råber op til stofa. Og de har fuldkommen ret. - hvis du vil noget så er det et kabel hvis du har 1 computer som du bare VIL have skal have al den båndbredde! (hvad hundrede kan du overhovedet bruge en 150mbit forbindelse til med mindre du forsøger at hente alt hvad der ligger på TPB?)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4817
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 22:50
Hej Mikmak1969.

Jeg ved ikke hvorfor du har valgt en trådløs forbindelse?

Men har du overvejet et sæt power line adaptorer. Med nogle af dem kan man lave en
hurtig forbindelse via 2 stikkontakter hvis de kører på samme fase.

Hilsen Carsten.
Til top
Ozzy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Andst, Denmark
Point: 698
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ozzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 21:43
Manden sidder få meter fra sit udstyr hvorfor så bruge power adaptere.?

Men sådan er det med trådløs, selv om du køre med en N router som i terioen kan klare op til 300Mbit, så får du aldrig mere end max 150mbit, trådløs er en vejs kommunikation, og man får aldrig fuld udnyttelse i de høje båndbrede.

Men smid et kabel til eller lev med det :-)
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu