|
Harddisk går i stå |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-Oktober-2013 kl. 10:10 |
|
Jeg har fået en mærkeligt problem med min PC:
Den starter op normalt og kører normalt i nogle minutter. Pludselig kommer der et tydeligt smæld/klik, og harddisken går i stå. Det aktuelle skærmbillede bliver stående og jeg kan bevæge cursoren med musen, men der sker intet hvis jeg klikker på noget. PCen bliver herefter stående et par minutter i denne "frosne" tilstand, hvorefter harddisken igen spinner op, og efter yderligere et par minutter kan jeg arbejde videre normalt. Efter yderligere et stykke tid gentager hele proceduren sig, og det gør det også efter en eventuel genstart.
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Defekt harddisk eller controler.
Kører du med SMART aktiveret, så kør en SMART test på den. SMART aktiveres som regel inde fra bios. |
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Søg på Google efter:
s.m.a.r.t test hdd Der kommer et hav af muligheder. En anden mulighed er at bruge din log i windows. Den kan også fortælle dig om hdd problemer. Men de er ikke nødvendigvis S.M.A.R.T relateret, og kan derfor være lidt misvisende. Enhver hdd fejl i windows log er dog under alle omstændigheder en opmærksomhed som skal følges nøjere op. En sidste mulighed er at søge hos producenten for din harddisk, om de har et program der er direkte relateret til din disk. Denne mulighed findes som regel, men oftest er det nemmere at finde et 3. part program, som man så må stole på.
|
||
![]() |
||
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1840 |
|
+ skynd dig at tabe backup af alt du vil gemme mens du kan.
Det kan være et spørgsmål om tid før disken dør helt.
|
||
![]() |
||
DrageMester ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1660 |
|
![]() |
||
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
|
||
![]() |
||
|
Backup er taget for længe siden, så ingen problem der.
Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
Er der garanti på harddisken, så få den byttet. Hvis den er for gammel, så køb en ny.
|
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
|
Jeg har nu kørt en SMART test. Den viste ingen fejl. Herefter har jeg prøvet to andre harddiske. De opfører sig ligesom den første, så jeg kan vist udelukke harddisken som problembarnet, men hvad er det så?
Flemming |
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
SMART test er måske ikke så god alligevel. Fornylig havde jeg en harddisk der fejlede i min NAS, men SMART testen sagde at den var OK. Den blev byttet af Seagate. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
|
SMART er en minimum test man bør køre, hvis man har mistanke om en defekt (eller begyndende defekt) hdd. Undlader man dette, så har man altså selv bedt om det. At din NAS melder fejl mens SMART siger der intet er galt, er ikke unormalt. Det ville være straks værre, hvis det var omvendt. |
||
![]() |
||
|
Mja, mit næste bud er driveren, men det er en meget atypisk fejl ud fra din beskrivelse, medmindre den simpelthen går i dvale. Det bør dog ikke lyde som du beskriver. Symptomerne kan dog snildt være som en disk der går i dvale. Er det en ekstern disk? (USB) |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |